Annons

Problem att få betalt för faktura

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexandros

Aktiv medlem
Hejsan,

jag har ett litet problem. Jag gjorde ett filmjobb åt en kund som var imponerad av en film jag gjorde åt dom tidigare. Jag gjorde en liknande film men de sa att den var värdelös osv osv. De refererade till en annan film och sa såhär vill vi ha vår film. Alltså inte alls likt de jag hade gjort varken nu eller tidigare. Alltså hade jag fått felaktiga instruktioner inför arbetet men jag erbjöd mig att redigera om filmen så den liknar mer de den visade.

När jag gjort klart den så kan jag inte få tag på kunden. Svarar inte på mail, telefon, sms eller brev. Jag har skickat två fakturor men får som förväntat inte betalt.

Vi har inget kontrakt för jobbet utan kom överens över telefon. Resulterar det i att jag inte kan gå vidare till inkasso eller kronofogden?

Hur tycker ni jag skall gå till väga för att driva in pengarna?

Hejsan,

jag har ett litet problem. Jag gjorde ett filmjobb åt en kund som var imponerad av en film jag gjorde åt dom tidigare. Jag gjorde en liknande film men de sa att den var värdelös osv osv. De refererade till en annan film och sa såhär vill vi ha vår film. Alltså inte alls likt de jag hade gjort varken nu eller tidigare. Alltså hade jag fått felaktiga instruktioner inför arbetet men jag erbjöd mig att redigera om filmen så den liknar mer de den visade.

När jag gjort klart den så kan jag inte få tag på kunden. Svarar inte på mail, telefon, sms eller brev. Jag har skickat två fakturor men får som förväntat inte betalt.

Vi har inget kontrakt för jobbet utan kom överens över telefon. Resulterar det i att jag inte kan gå vidare till inkasso eller kronofogden?

Lämna in skulden till kronofogden kan du alltid göra. Problemet är dock om de bestrider skulden, då måste du på något sätt kunna påvisa att detta verkligen var det ni kommit överens om. Men om de inte bestrider skulden, då kommer du få ett utslag från fogden som visar denna kund/företag är skyldig dig pengar. Detta utslag ska du använda dig av när du sedan vill försöka driva in pengarna med hjälp av kronofogden. Om jag vore dig skulle jag ringa kronofogden och rådfråga lite. Du kan passa på och fråga om de sedan tidigare har någon betalningsanmärkning eller har andra skulder.

Lämna in skulden till kronofogden kan du alltid göra. Problemet är dock om de bestrider skulden, då måste du på något sätt kunna påvisa att detta verkligen var det ni kommit överens om. Men om de inte bestrider skulden, då kommer du få ett utslag från fogden som visar denna kund/företag är skyldig dig pengar. Detta utslag ska du använda dig av när du sedan vill försöka driva in pengarna med hjälp av kronofogden. Om jag vore dig skulle jag ringa kronofogden och rådfråga lite. Du kan passa på och fråga om de sedan tidigare har någon betalningsanmärkning eller har andra skulder.

Okej, men kan jag gå till kronofogden direkt efter att tiden för påminnelsefakturan löpt ut? Läste någonstans att det rekommenderas att skicka 3 påminnelser innan man går vidare till inkasso eller kronofogden.

Tyvärr är det tandlöst att använda Kronofogden. Det är bara att bestrida kravet, så går beställaren i princip fri. Det som återstår är att driva saken i tingsrätt, men det tar tid och kostar och utgången är osäker.

Vad för slags film är det du gjort? Hur kan "kunden" tänkas använda den? Om den används på något sätt som syns utåt (tänk reklamfilm) kan det vara enklare att hävda att du har ett avtal med kunden. Om det "bara" är någon kunden använder internt (tänk internutbildning) kan det vara svårare.

Att få betalt

Kunder som inte betalar mina fakturor får min sk De-lux behandling.

1. Jag skickar fakturan till deras hemadress
2. Jag skickar fakturan till deras föräldrar
3. Jag ställer mig utanför företaget med en skylt där det står:
Jag blev lurad av: XXX

Efter det så brukar de betala.

Vissa firmor kör den där typen av spel
Då de vet om att du "ger upp" efter ett tag.
Men då skall du göra som mig.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Bilden nedan visar dock en annan situation.
Jag hade en tvist med JME data i Malmö rörande en reperation av en ny dator.
Jag stod där i 3 timmar med skylten
och de hade då totalt 5 kunder, mot vanligt ca 120.
De löste tillbaka datorn nästa dag.

Ta inte skit !

Niklas
www.niklaswibom.com

Bilagor

• jmedata.jpg
    jmedata.jpg
    27.1 KB · Visningar: 752

Kronofogden och Inkasso är dyra, och kommer resultera i domstol om motparten bestrider.
Gå istället direkt till domstolen. Om det tvistiga beloppet är under ett halvt basbelopp så är det billigt att gå till svensk domstol. Läs mer om det på länken nedan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Förenklat_tvistemål

Om du väl har vunnit i domstol, men ändå inte får betalt så lämnar du ärendet till kronofogden (ej Inkasso). Dom ser till att få ut pengarna...

Om du förlorar, tja då hade ju motparten rätt att inte betala och du slipper fakturor från inkassobolaget eller kronofogden för deras tjänster.

Jag har filmat en fest på deras nattklubb och den skall användas som promo för deras klubb men nu gör dem inte det. Om de använder den är det ju enklare att gå till domstol. Men frågan är, äre värt att gå till domstol för 2500 kr? Nja det tror jag inte...

Är det oproffsigt att utnyttja sina kontakter för att få hjälp med ett sånt här ärende? Jobbar på Finest.se som äger en del av nattklubben. Men det känns ändå fel att be dem hjälpa mig?

Eller hur tänker ni?

Märkligt, kunden hörde nu av sig och sa att han skall betala fakturan.

Tack för hjälpen lär vara bra att veta till framtiden!

ANNONS
Götaplatsens Foto