Annons

Problem att ladda BP511

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanH

Avslutat medlemskap
Ar i staterna for tillfallet och nar jag forsoker ladda mina batterier till kameran (10D) sa laddas de fullt som vanligt men nar jag satter dem i kameran sa har de nastan ingen laddning alls och kameran dor efter bara en liten stund. Nagon som varit med om liknande? Laddaren ska klara den lagre spanningen har enligt texten pa baksidan.

Jag har laddat mina batterier till min 300D i USA & Kanada och det funkade då fint med originalladdaren.
Laddaren har inbyggd omvandlare så det skall inte vara något problem alls.

Har du flera batterier och alla uppför sig på samma sätt?

Är det bara ett batteri så är det nog kaputt men om du har flera stycken så kanske det är något annat problem.

Det är oftast så att några av de fjädrande stiften på själva laddaren har fastnat i bottenläget och därmed inte kommer åt batteriet.

Då brukar det uppföra sig som du beskriver.

Titta noga på laddaren att alla fyra "fjädrar" sticker upp som de skall. I annat fall är det bara att pilla litet på de som sitter fast ( antagligen de två i mitten) så hoppar de fram och allt är frid och fröjd :)

Jag har tidvis haft problemet att batterierna inte vill ta laddning, tittar man på laddlampan ser man att den (för) snabbt övergår till fast sken. För mig brukar det hjälpa att ladda ett annat batteri, det verkar även hjälpa att dra ut sladden till vägguttaget och låta laddaren vila lite (15 min). Förmodligen är det någon avkänninskrets i laddaren som blir "mättad" och därför mäter fel.

En annan möjlighet är att batteriet faktiskt börjar ta slut, då "tar" inte laddningen längre. Symptomen blir då likartade, laddaren signalerar full laddning men kameran säger att batteriet är tomt. Om dina batterier är lika gamla som din 10D är det ganska sannolikt att de har tappat mycket av sin kapacitet, efter två år räckte mina batterier till hälften så många bilder som när kameran var ny. I detta fall är det bara nya batterier som hjälper.

/Daniel

Grejen ar att batterierna ar ganska nya, fran i hostas och har fungerat bra hittills. Borjar misstanka att elsystemet inte ar det basta da lite andra elprylar ocksa har kranglat.. Tack for svaren iaf.

ANNONS
Götaplatsens Foto