Annons

Problem att skriva ut A4

Produkter
(logga in för att koppla)

thewalrus

Aktiv medlem
Nu har det hänt något knasigt med skrivaren (eller så är det skit bakom tangentbordet). Har iaf en Pixma ip5200 och försöker skriva ut en bild i A4-storlek. Har provat både "easy-photoprint" och i elements 6 men antingen blir det en vit ram runt bilden eller så beskär skrivaren bilden. Har provat beskära i datorn till 297*210mm (då borde det väl gå helt smärtfritt) men samma problem uppstår.

Förmodligen saknar jag någon grundläggande vetskap om utskriftsteknologi, kan någon hjälpa mig?

Nu har det hänt något knasigt med skrivaren (eller så är det skit bakom tangentbordet). Har iaf en Pixma ip5200 och försöker skriva ut en bild i A4-storlek. Har provat både "easy-photoprint" och i elements 6 men antingen blir det en vit ram runt bilden eller så beskär skrivaren bilden. Har provat beskära i datorn till 297*210mm (då borde det väl gå helt smärtfritt) men samma problem uppstår.

Förmodligen saknar jag någon grundläggande vetskap om utskriftsteknologi, kan någon hjälpa mig?
er

Jag hakar på denna tråd. Har själv problem med utskrifter på en Epson 1900. Lyckats inte få jämnstora marginaler trots att jag croppar/proportionerar bilden till vald pappersstorlek.

Skall skrivarna kunna skriva ut ända ut till kanten?

Ja det fungerar, men den beskär bilden när jag skriver ut i A4-storlek.. Vilket är konstigt när det fungerat bra tidigare.. Det måste ju finnas hur många som helst här inne som skriver ut mycket bilder i A4-storlek?

Vad kan det vara som brister? Tror inte det har hänt något med skrivaren, det är nog snarare så att jag gör något fel..

Jag har använt cropverktyget i elements och skriver in 297*210 (a4) och beskär i det formatet.. Borde inte det fungera ända ut i kanten då? Om jag gör så blir det en vit kant längst ner. Om jag inte beskär så kommer inte hela bilden med på fotopapperet.

Har du mätt papperet med en linjal? Jag har haft flera A4-papper som inte var exakt 210x297 mm. Om pappersstorleken är rätt, prova att beskära så att bilden blir någon millimeter större än papperet och välj kantfri utskrift. Eller möjligen justera måttet på den ledden du får en vit kant.

Vill man skriva ut med en jämn vit kant runtom, kan man inte beskära till pappersstorleken, utan man måste beskära till den storlek själva bildytan får - beroende på hur bred kant man vill ha - eftersom förhållandena är olika.

Säg att man vill ha en 10 mm vit kant runt sin A4-bild. Då beskär man bilden så att måtten blir 20 mm (10 mm på var sida) mindre än pappersmåtten, alltså 190x277 mm och skriver ut bilden centrerad. Då blir det exakt lika stora vita kanter på 10 mm runt om.

Det är så att om du i skrivaren väljer "kantfri utskrift" eller "utskrift utan ram" eller vad det nu heter (har inte min Canon här på jobbet) så innebär det alltid att bilden förstoras upp en bit - även om det är så att din originalbild är i exakt rätt storlek.

Jag gissar att detta görs för att det skall finnas lite marginaler för skrivarens pappersmatning.

Så fungerar det i alla fall när man skriver ut från Lightroom.

Det är så att om du i skrivaren väljer "kantfri utskrift" eller "utskrift utan ram" eller vad det nu heter (har inte min Canon här på jobbet) så innebär det alltid att bilden förstoras upp en bit - även om det är så att din originalbild är i exakt rätt storlek.

Jag gissar att detta görs för att det skall finnas lite marginaler för skrivarens pappersmatning.

Så fungerar det i alla fall när man skriver ut från Lightroom.

Jag håller inte med dig riktigt faktiskt =)

Jag förstår vad du menar. Ska jag skriva ut ett a4 och klipper bilden till exakt rätt proportioner säger PS till att bilden kommer att croppas lite. Även med kantfri utskrift vald.

Skriver jag ut 10x15, då säger inte PS något, utan bilden skrivs bara ut.
Jag misstänkter att canon inte ser 210x297mm som A4.
Det är lite störande, men jag antar att bilden croppas så pass lite att det inte är något att bry sig om.

Jag har i och för sig inte testat så noga med olika papperstyper. Jag har ju inte heller PS så det kan ju skilja mot LR, skall se om jag får tid att testa lite olika pappersstorlekar.

Nåväl, det som vi kanske kan vara överens om är att det som trådskaparen upplever är normalt och han gör inget fel i sin hantering.

Testade nu att skriva ut på 10 x 15 (4 x 6 inch) papper, jag får samma sak där.

Väljer jag där "uskrift utan ram" så skalas bilden upp något så att ytterkanterna av bilden försvinner.

Min testbild är en bild som jag gjort på 1500 x 1000 pixlar med en liten ram som är 20 pixlar bred runt om. Då ser man också att uppskalningen inte är helt centrerad vilken kanske kan bero på pappersmatningen.

Nu när jag testade så hittade jag en inställning i Canons skrivardrivrutin som jag inte tänkt på förut. När man väljer utskrift utan ram finns det en "slider" som heter "Förlängningsmått" som reglerar hur mycket bilden skall skalas upp. Sätter man den till vänster minskar uppskalningen (men du riskerar då att utskriften inte går riktigt ända ut till kant).

Bottom line - vill man ha 100% kontroll på utskriftens storlek och på vad som skrivs ut skall man INTE använda läget "utskrift utan ram" utan istället använda det vanliga läget och beskära papperet i efterhand om man inte vill ha vita kanter.

Testat med Lightroom, Windows Vista och Canon Pro 9000.

I min skrivardrivrutin till Canon Pixma IP6600D kan man ange att man vill se en förgranskning före utskrift. Om jag satt i papperet rätt kommer alltid den utskrivna sidan att se ut som förgranskningen. På detta sätt kan man ju experimentera utan att skriva ut på papperet.
//Bosse

Ok. Har inte fått det att fungera perfekt.. Dock har jag lyckats få till det skapligt i "easy-photoprint", men jag fick göra en ofrivillig beskäringen för att slippa en tunn vit kant uppe eller nere..

Troligtvis har det jag väl alltid haft det här problemet men inte tänkt på det eftersom det är så lite som "skrivaren" beskär. Men denna bild var väldigt tight i kompositionen och jag ville inte beskära den mer.

Säkert, man ser ju bara det här när man granskar bilden noga.

Samma sak hände mig faktiskt när jag beställde bilder av Crimson. Jag hade en lång diskussion med dem fram och tillbaka om storlekar mm och om jag minns rätt var slutsatsen ungefär den samma som här. För att säkerställa att utskriften blir kantfri måste bilden förstoras något.

Jag håller på att bli vansinnig på mina utskrifter. Försöker att skriva ut ramlöst men alla mina bilder blir hopplöst beskurna. Efter jag läst tråden verkar det vara oundvikligt. Men mina bilder beskärs med över 6 procent! Alla kompositioner går åt skogen. :-/ Skriver man ut med ramar försvinner en hel del av pappret istället. Eftersom jag skriver ut 10x15 tar ramen förhållandevis stor del av bilden.

Kan man inte zooma ut ramlös utskrift på något sätt? Eller skriva ut utan vit kant utan att det heter "ramlös"?

När du förr lämnade in bilder för framkallning och kopiering blev ju bilderna också beskurna. Blev du lika arg då?
Förut gjorde jag enbart stora utskrifter på ett lab och där märkte jag inte någon beskärning. Men det vore mycket mer hjälpsamt om du hade några tips på hur jag kan undvika problemet.

Som jag ser det finns det bara två möjligheter att jobba runt saken:

1) Skriv ut på ett större papper och beskär sedan papperet.

2) Om bilden är "croppad" i bilbehandlingen kan du croppa "lite mindre" och på så sätt få med bildyta som du ser - men som du vet kommer att försvinna när bilden förstoras vid kantfriutskrift. Säkert en ganska besvärlig process att få till exakt men efter lite träning kanske det kan fungera?

Själv upplever jag inte problemet så stort. Om jag gör bilder i 10 x 15 är det sällan några viktigare bilder och jag kan leva med att lite försvinner. Är det en viktigare bild skriver jag ut i större format och då så minskar ju problemet då det som förstoras är en mindre del av den totala bilden. Dessutom skriver jag i större format sällan ut kantfritt.

Jag kan förstå att du upplever det som frustrerande men jag tror faktiskt att även fotolabben gör samma sak.

Den marginal ni nämner kallas på tryckspråk "utfall" och kommer i princip alltid krävas när pappret ska beskäras automatiskt (på ett tryckeri eller liknande) eller om en maskin ska skriva ut "kantlöst". Hur mycket den marginalen, utfallet, är beror på maskinens precision. Personligen föredrar jag verkligen att printa med vit kant, så jag får min exakta komposition.

ANNONS
Götaplatsens Foto