Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Problem automatiserat makro i CS

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Hej,

Har testat och skriva lite makron för att tex skärpa bilder.
Sen vill jag köra en auto på en hel mapp och spara de skärpta bilderna i en ny mapp.

Fil-Automatisera-gruppera
Väljer makro, källa och målmapp.

När jag sen kör makrot så stannar det och frågar
med med vilken kvalite jag vill spara bilden.

Kan inte komma runt det här.

Nån som vet?

/Jörgen

Bocka för ignorera "spara som" funktionsmakrokommando

Bilagor

• namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    27.4 KB · Visningar: 137
Jag har testat det men då sparas inte bilderna.
Målmappen är tom.

Ska "spara som" funktionen ligga i makrot?

Ja när du gör makrot så stoppa inte förrän du sparat och stängt filen. Sedan gör du en Droplet av macrot. Kom bara ihåg att välja en målmapp i Mål: som du sparar dina kopior på, som en mellanstation. För du vill ju inte skriva över dina orginal.

mvh/Ove

Bilagor

• namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    33.7 KB · Visningar: 119
Jo, nu funkar det om jag lägger in spara som rutinen i makrot.

Det verkar lite farligt dock om man sen kör makron på en enstaka bild man har uppe så sparas den skärpta bilden direkt och originalet skriv över.

Förlåt Jörgen men jag var nog i fel funktion.
Det finns i menyn Automatisera-skapa droplet.
En droplet är ett litet program som PS skapar med ditt makro. Du skapar ett sådant program på nästan samma sätt som tidigare, men istället för att välja källa så sparar du din "programfil" på t ex skrivbordet. Om du sedan drar en mapp till droplettikonen så sätter den igång operationen på en gång, samt sparar i din valda mapp.
Smart och enkelt.

mvh/Ove

Bilagor

• namnlöst-2.jpg
    namnlöst-2.jpg
    6.6 KB · Visningar: 98
ANNONS
Götaplatsens Foto