Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Problem? D300 + 12-24

Produkter
(logga in för att koppla)

AeS

Aktiv medlem
Då jag zoomar från 16-12 får jag ej 'pricken' (fokus) att tända upp på långa avstånd (korta ca 2-3 mtr funkar). Däremot från 16-24 fungerar det.
Normalt eller?
Inställningar:
AF-S
Enkel AF-punkt

Är det för litet område att hitta fokus på ?
På Autoområde AF fungerar det.

På bilderna har jag skärpa enbart i mitten för att bli väldigt oskarpt i kanterna vid 12mm och F4, normalt för detta objektiv?

/Arne

Har du kameran inställd på att #ALLTID# tända fokus punkten, eller har du den inställd som standard, dvs Auto ?
Där kanske problemet ligger, men det är inget fel utan en inställnings sak, för autofokus indikeringen tänds väl, eller är det den du menar som inte funkar ?

Står den i auto så tror jag inte lampan för fokuspunkten tänds vid avstånd utanför objektivets avståndskala, dvs oändligheten.

Att du får oskarpa kanter på full glugg är helt normalt, du bör blända ner till åtminstånde f8 för att få skarpa kanter, det gäller alla objektiv.

/kent

Senast ändrad:
Det gäller Autofokusindikeringen (nere till vänster i displayen).

Ang. oskarp bild så är jag medveten om vilken bländare o.s.v.
100% crop på ett exempel.

Bättre skärpa kan man väl kräva.
Jag tror själv att det är dags för verkstaden.....

ang071230_0005-Edit.jpg

/Arne

Då är det bara att skicka till verkstaden, så där kasst skall det inte vara, sen skall naturligtvis autofokusen fungera över hela zoom området.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto