Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Problem Mac/PC/photoshop cs

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_hansson

Aktiv medlem
Jag har en liten fråga och den lyder som följer:

För några veckor sedan scannade jag ett antal negativ i grupper om 6 - alltså 6 bildersremsor i upplösningen 4800 dpi på en Imacon Flextight Precision. Den dator som är kopplad till denna scanner är en MAC med OS X installerat. Filerna som genererades är tiffar på ca 1.08 Gb styck.
Funkade finfint att öppna dem i Photoshop CS på denMAc där de scannades.
Filerna har den för pc så viktiga ändelsen .tif

Mitt problem är att nu när jag sitter vid min PC hemma och vill öppna filerna i PSCS så kommer det upp en fin liten ruta där det står att filen e skadad.
Testade at öppna en fil där endast ett negativ scannades - samma upplösning och samma ändelse på filen, scannat vid samma tillfälle. Funkar utmärkt.

Då till min fråga: Har photoshop på PC problem att öppna filer på över en Gb??? Finns det något program som kan tänkas klara av att öppna filen?
Har någon stött på detta problem?
Hur löste ni det?
Kan det hjälpa att uppgradera till CS2??

Bifogar här den söta lilla ruta som dyker upp då filerna skall öppnas på min PC.

Bilagor

• cpfil.jpg
    cpfil.jpg
    38.4 KB · Visningar: 403
Håller precis på att testa...

Har för mig att det fanns en begränsning på 30 000 pixlar i äldre versioner av PS. Kommer inte ihåg om det gällde CS eller ännu tidigare.

/N

Har testat läsa in 1,12GB tif-filer i CS2 utan problem....Men snabbt gick det inte.

Kan det trots allt ha med det jag sa om storleken på över 30 000 pixlar i bredd eller höjd?

Jaaa det är möjligt kanske - trist i så fall...
Testade att installera en tryout på CS2 jag med och det funkade inte att öppna filerna med det prgrammet heller, iofs bara en tryout - men den ska ju funka fullt ut i 30 dagar så..

Kan bara säga FAN OCKSÅ! Satt o scannade järnet innan sommarn för att kunna pyssla med dessa negativ.
Kommer ej att ha tillgång till denna scanner förräns till hösten igen.

Undrar just om det finns något annat program som fixar den här filstorleken - det e ju knappast min dator dock då den har bra mycket mer internminne än filstorlekarna.

Filerna är ca 42260 pixlar på längsta sidan +/- 300 pixlar så det kanske har något med det att göra då - den här 30k pixel grejen alltså.

Senast ändrad:
Det finns en gräns på 30000x30000 pixel för alla filformat i Photoshop. Om man behöver arbeta med större filer kan man slå på stödet för stora filer i Preferenser; PSB-formatet klarar 300000x300000 pixel! Finns bara i CD och CS2.

Har din dator hemma tillräckligt mycket internminne? Hur mycket är allokerat för Photoshop?

steinick skrev:
Det finns en gräns på 30000x30000 pixel för alla filformat i Photoshop. Om man behöver arbeta med större filer kan man slå på stödet för stora filer i Preferenser; PSB-formatet klarar 300000x300000 pixel! Finns bara i CD och CS2.

Har din dator hemma tillräckligt mycket internminne? Hur mycket är allokerat för Photoshop?

Slog på stödet i preferenser, men det fungerar dock inte.
90% av internminnet ( som totalt är på 1½ Gb) e nu allokerat för photoshop.

ZoMbiE skrev:
Jag har en liten fråga och den lyder som följer:

För några veckor sedan scannade jag ett antal negativ i grupper om 6 - alltså 6 bildersremsor i upplösningen 4800 dpi på en Imacon Flextight Precision. Den dator som är kopplad till denna scanner är en MAC med OS X installerat. Filerna som genererades är tiffar på ca 1.08 Gb styck.
Funkade finfint att öppna dem i Photoshop CS på denMAc där de scannades.
Filerna har den för pc så viktiga ändelsen .tif

Öppna dem och spara om dem som .psb. Det är det format som stöder filer större än 30.000 pixlar.

Stefan

ZoMbiE skrev:

Kan bara säga FAN OCKSÅ! Satt o scannade järnet innan sommarn för att kunna pyssla med dessa negativ.
Kommer ej att ha tillgång till denna scanner förräns till hösten igen.

Fast du behöver väl inte scanna om dem igen?
Om du kan låna en Mac som kan öppna dem så kan du bara dela varje remsa så det blir tre bilder på varje. Då är det väl löst? Om du nu inte måste ha dem sex på varje remsa.

Om det inte löser sig på annat vis alltså.

Vänligen, Stergios

Joo visst e det så Stergios, men hur många har MAC?
-Inte så många i min bekantskapskrets i alla fall, men jag får lyssna runt lite.

stefohl skrev:
Konstiga krestar du umgås i ;-)

Stefan

Haha jaa visst e det så Stefan!
Problemet är bara att det inte går att öppna filerna och göra om dem till .psb format - eller det kanske går, men jag vet inte riktigt hur man gör.
Försökte förminska filerna med hjälp av CS2 image processor, men det gick inte heller.

Det här händer när jag väljer "open as" funktionen i CS2 - alltså då jag väljer att öppna filerna som en.psb

Bilagor

• cpfil2.jpg
    cpfil2.jpg
    43.4 KB · Visningar: 227
Du skulle ju kunna testa med Imagemagick eller liknande. En lämplig väg kan vara att först köra ett kommando som beskär bilden så du får den vänstra halvan och spara den som tiff, och sen samma sak med den högra.

Jaa det kan jag ta o testa, tvivlar dock på att det fungerar då bilden måste öppnas innan den beskärs - även om man gör ett kommando för det. De här irriterande rutorna kommer upp precis då filen ladats in o ska till att öppnas.
Testade ju att göra filerna mindre med image processor från file browser läget, men jag gick bet där med.
Ska testa att göra ett skärkommando o se vad som händer :)

ZoMbiE skrev:
Jaa det kan jag ta o testa, tvivlar dock på att det fungerar då bilden måste öppnas innan den beskärs
Ja, fast inte i Photoshop. Jag menar alltså att du skall göra det med något annat verktyg, som t ex Imagemagick.

Om bilderna funkar på macen så bör det ju inte vara något fel på själva bilden, utan ett problem med Photoshop under windows. För visst har du testat att öppna bilderna från det medium du lagrat dem på med macen också? Så du har uteslutit mediefel menar jag.

ZoMbiE skrev:
Haha jaa visst e det så Stefan!
Problemet är bara att det inte går att öppna filerna och göra om dem till .psb format - eller det kanske går, men jag vet inte riktigt hur man gör.
Försökte förminska filerna med hjälp av CS2 image processor, men det gick inte heller.

Utgå från Macen, som du kunde öppna bilderna i. Aktivera stödet för stora filer först. Öppna sedan bilderna och spara dem som .psb

Öppna dem sedan på din Windows-burk.

Stefan

Jajamen, funkar finfint att öppna på mac, så det är hos windows problemet ligger.
Testade att tanka hem imagemagick, gick lite segt med installationen dock - fanns inget install att klicka på då det packats upp så jag får testa något annat program senare :)

ZoMbiE skrev:
Testade att tanka hem imagemagick, gick lite segt med installationen dock
Lägg mappen med filerna du tankat hem någonstans där du kan hitta den via en dosprompt. Sen kan du för enkelhetens skull kopiera dit en bildfil som skall beskäras också. Då behöver du inte hålla på och krångla med några sökvägar.

Om du lagt Imagemagick under t ex C:\imagemagick så öppnar du ett dos-fönster och skriver:

Källkod:
cd \imagemagick
convert originalfilnamn.tif -crop 50%x100% vanster.tif
convert originalfilnamn.tif -crop 50%x100%+20000 hoger.tif

Du får byta ut 20000 i exemplet så du hamnar rätt i mittskarven. Och originalfilnamn.tif till det som din originalbild heter. Om allt funkat som det skall så har du nu de två halvorna i filerna hoger.tif och vanster.tif.

ANNONS
Götaplatsens Foto