Annons

Problem med återspolningsspärren på gammal Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

Zakris

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag har en gammal Minolta XG9 som jag använde för några år sedan, tills den plötsligt slutade fungera och jag kunde inte hitta felet. I samma veva fick jag till skänks en annan kamera, så den las undan och hamnade i glömska.
Nu är det så att jag gärna skulle vilja se om den kunde fås igång igen, så om det finns någon som har något tips tages det gladeligen emot. Problemet som uppstod var att det inte gick att dra frammatningsarmen och således spola fram filmen. Idag upptäckte jag att återspolningsspärren var intryckt, och inte åker ut igen när kameran öppnas. Det problemet minns jag att jag hade med en annan kamera, och då bytte jag batteriet - men inte det vanliga platta runda, vadenuheter-batteriet, utan ett mindre som såg ut som ett vanligt AA batteri, fast i miniatyr. Ni vet säkert bättre än jag vad det är jag menar, är inte så inläst i de tekniska detaljerna.
Problemet med minoltan i alla fall är att den inte verkar ha ett sådant "extra" batteri. Jag har testat att byta dom "vanliga", men den vill inte fungera ändå. Är det någon som har någon idé om vad som kan ha hänt och vad jag kan göra för att styra upp det här?
Tack på förhand!
 
ANNONS