Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med 16-35 och MarkIIN

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Hejsan.
Jag har nyligen upptäckt ett problem med kombinationen EF 16-35 och MarkIIN angående autofokusen.
Jag har minskat ner antalet valbara autofokuspunkter i kameran till nio och om jag ställer in objektivet på 16mm och sedan använder någon av kantpunkterna i den nedersta raden missar objektivet fokus rätt rejält.

Om jag däremot går upp en rad, alltså till mittenraden och använder någon av punkterna ute i kanten där så blir det klockren fokus.

Hur kan detta komma sig och har någon varit med om liknande? Jag har även testat på 24 millimeter och det är något mindre frekvent förekommande men det händer -däremot händer det aldrig på min 24-70 i 24mm-läget...Har detta med objektivets konstruktion att göra eller vad tror Ni?

Först tänkte jag att det kanske hade att göra med om det var en korsformad autofokuspunkt eller inte men ingen av punkterna i fråga är korsformade.

Jag funderar på att lämna in hela kamerautrustningen för att få den justerad och kollad sinsemellan, tror Ni att det kan sitta i kameran det här felet?

Tacksam för era svar och tankar

/Daniel

Bilagor

• af-04.gif
    af-04.gif
    3.1 KB · Visningar: 470
Ring och prata med någon Canon-verkstad!

Stockholms Central Service AB
Tel. 08-594 213 00

Canon Servicecenter - Göteborg
Tel. 031-720 34 80

Kamerateknik - Malmö (Lasse Dahlström)
Tel. 040-12 97 97
[email protected]

M.v.h: Benny

Hmm, jag tycker mig ha hört talas om detta fenomen annorstädes. Kan det inte bero på att fokuspunkterna du menar ligger så långt ute i periferin att kantskärpan helt enkelt blir för dålig vid största bländare (som ju används vid fokusering) för att kameran ska kunna fokusera tillförlitligt? Att det är just vid 16mm talar ju för det, eftersom jag antar att kantskärpan är sämst då.

Martin -det kan man tro, men då förstår jag inte varför kantsensorerna i mittenraden klarar jobbet galant...

Det fungerar bra hos mig. Visserligen har jag 1DmkII och 16-35.......

minska inte ner punkterna om du tycker det blir dåligt.

Jag undrar om det är nedminskningen som är boven -det är ju samma fokuspunkt som används oavsett...

Dadigan skrev:
Martin -det kan man tro, men då förstår jag inte varför kantsensorerna i mittenraden klarar jobbet galant...
Fan vet, men de kanske är "bättre" än de i över- och underkant, på precis samma sätt som mittsensorn brukar vara det jämfört med de kringliggande?

Jag ska lämna in alla objektiv och kameror imorgon på en ordentlig genomgång för eventuell felfokusering, så att jag slipper åka dit med sakerna sen...

Kan ju tillägga att jag testade med en annan 16-35:a också, det blev samma situation där så antingen är det kameran eller så är det livet, så att säga.

Jag fick hem min Mark II N igår, och gjorde samma test, Fungerar klockrent. Kanske en justering i din kamera som behöver göras?

Jo, det var nog det. Jag hade kamerorna inne nu i veckan tillsammans med objektivet och båda kamerahusen felfokuserade -dessutom led objektivet nu av bakfokus...förra veckan led det av frontfokus och justerades på samma verkstad...

ANNONS