Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med 1D

Produkter
(logga in för att koppla)

lillaborkrigel

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Canon 1D över helgen men jag har upptäckt ett problem. När jag fotar så har jag bara 14 bilder i bufferten. De spelar ingen roll vilken ISO jag har på utan jag har fortfarande bara 14 bilder i bufferten.

Vad har jag missat är det inte 21 bilder?

//Micke

bufferten beror på om du kör jpg eller RAW,

Saxat från dp review

"Maximum burst speed of 8 fps for up to 21 JPEG frames or 16 RAW frames "

vilket låter som om du kör RAW....

defiant skrev:
bufferten beror på om du kör jpg eller RAW,

Saxat från dp review

"Maximum burst speed of 8 fps for up to 21 JPEG frames or 16 RAW frames "

vilket låter som om du kör RAW....

Nix jag har JPG, det måste vara något annat.

//Micke

Senast ändrad:
Tjena!
Det är brusreduceringen. Gå in i meny, "Noice reduction" längst ner och välj "off" eller "On1" istället för "On2".

Läget "On2" kommer från någon FirmWare uppdatering, därför står det inte i manualen.

Mvh

Daniel

danielstenholm skrev:
Tjena!
Det är brusreduceringen. Gå in i meny, "Noice reduction" längst ner och välj "off" eller "On1" istället för "On2".

Läget "On2" kommer från någon FirmWare uppdatering, därför står det inte i manualen.

Mvh

Daniel

Tackar! De brusreduceringen som spökade. Är det någon skillnad på "On1" och "On2"?

//Micke

lillaborkrigel skrev:
Tackar! De brusreduceringen som spökade. Är det någon skillnad på "On1" och "On2"?

//Micke

Jo, det är skillnad, men jag vet inte exakt vad som skiljer. Verkar som att kameran med "On2" tar en "svart" bild med lika lång exponeringstid som själva bilden. Sedan kan kameran lura ut vilket som är brus och vilket som inte är det. Därför behövs mer plats i bufferten för den "svarta" bilden och därav finns det plats för färre bilder i bufferten.
Här finns ett litet extrablad att sätta in i manualen om detta: http://web.canon.jp/Imaging/dc/PDF/EOS1D_NR2-e.pdf

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto