Annons

problem med 20d sensor,

Produkter
(logga in för att koppla)
Har också funderat på om det inte är Isopropanol i flaskorna.. Har linsrengöringsvätska och den luktar då misstänkt likt isopropanol, som finns på Apoteket.. Fast det kanske är kraftigare doningar till linsen än till sensorn..

tur att slippa de

här problemed med min gamla goa Eos 10s, tycks vara nono att byta objektiv på 20D.

De tar nog rätt rejält betalt för sensor swabs utan att det egentligen är något märkvärdigt. Vätskan är förmodligen ren metanol som kostar någon krona per dl. Problemet är att det måste vara riktigt ren metanol. Som privatperson kan det vara svårt att veta vad man får tag på, så därmed kan det ändå vara värt att betala för kvalitetskontrollen.

Jag jobbar bl a med lasrar och vi använder Kodaks linspapper och högren labmetanol för att rengöra optiken i dem. Ibland bränner det fast dammkorn på speglarna i högeffektkaviteter och då kan man behöva använda ren ättiksyra.

Beträffande bilden så såg det nästan ut som skador (repor) på antireflexskiktet. Hoppas det inte är så illa.

Johannes

Precis vad jag också har hört att folk använder för rengörning

kodak linspapper samt ren metanol.

Alltså det är vad de använder när man lämnar in kameran på service/rengörning, iallf vad jag hört.

Hörde just med Stockholms Central Service i Hägersten.
De kör med blåsning i första hand, i andra hand "torrmopp" på spatel och i sista hand "våtmopp". Jag kunde då använda isopropanol, men han sa inte detta uttryckligen. Han menade också att isopropanol kunde lämna en tunn hinna kvar på sensorn. Microskop var också en STOR fördel. Har tillgång till både microskop och isoprop på jobbet, ska bara se hur ren spriten(%)är först.
Har en avjonisator också. Kanske det räcker med att hålla den några cm framför sensorn och dammet faller av. (bara en önskan dock)

Vad jag har fått lära mej är att etanol kan lämna spår, därför använder man riktigt ren metanol istället. eller hur är det Johannes, du som är sån där konstig atomfysiker och håller på med fräcka lasrar ;-). Jag min stackare får bara hålla på med 0.25 W diodlasrar.
/tj

Thomasis skrev:
Vad jag har fått lära mej är att etanol kan lämna spår, därför använder man riktigt ren metanol istället. eller hur är det Johannes, du som är sån där konstig atomfysiker och håller på med fräcka lasrar ;-). Jag min stackare får bara hålla på med 0.25 W diodlasrar.
/tj

Metanol borde vara bättre på alla sätt; det dunstar lättare, det innehåller inget vatten, det löser smuts bättre.

Isopropanol är också vattenfritt men dunstar långsammare än etanol.

Thomasis skrev:
/tj

Så är det säkert...

Såna där svikare som går över till industrin får inte längre leka med de riktiga lasrarna, sorry ;)

Johannes

ANNONS
Götaplatsens Foto