Annons

Problem med 300D och ljusstarka objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

watski

Aktiv medlem
Jag har märkt att min 300D överexponerar rejält när jag använder objektiv med stor bländare i starkt solljus, tex. Sigma 30/1,4 och Canon 50/1,8. Med mitt Canon 28-135/3,5-5,6 får jag korrekta exponeringar med autoexponering.

Jag misstänker att exponeringsautomatiken i kameran får spel när det faller in så mycket ljus som man får med bländare 1,4 eftersom den klarar objektiv med bländare 3,5. Har någon här på FS erfarenhet av detta?

Johan

Bilden är tagen med solen i ryggen med ett Sigma 30/1,4 på min 300D. Bilden är tagen med -1/3 i exponeringskompensation.

Bilagor

• sigma-30 -0.33.jpg
    sigma-30 -0.33.jpg
    42 KB · Visningar: 380
vet inte om du kör med manuell eller tidsautomatik, men bländare värdet som står på objektivet är den maximala bländaren som objektivet har, betyder inte att man måste ha den. om du har den på program/hel automatik så bör kameran exponera rätt... om inte så är det fel på kameran eller objektivet.

Hej

Har haft en 300D

Ditt problem ligger nog i ljusmätningsmetoden.

Den går ju inte att ställa i 300D, du tilltöms en.

Prova M läget, då byts den

Ratta sen in:
1. Först bländare, dvs vad vill du ha för skärpedjup, 2.8 ger ju suddigt som bara den utom på det du fokuserat, 11 o större värde (mindre bländare), ger bra skärpa på allt
sen rattar du tiden tills den gröna pricken i sökaren o på mitten.

I så kontrastrika bilder bör du ju överväga att underexponera huset lite för att få nån heimmel. Kör då RAW så kan du ta fram en i -2EV för att få himmelen o en normal för huset och sen lägga ihop dem i Breesebrowser (www.bezesys.com) eller i PS.

Ta bilden

Roine

Tack för tipset. Jag tror dock inte att ljusmätningsmetoden är problemet här. Jag har en annan testbild med Sigma 30/1,4 (jag kan bara inte hitta den just nu :). Nedre hälften är en gräsmatta och övre hälften klarblå himmel. Solen i ryggen och motivet badar alltså i ljus. Med autoexponering i P-läget blir både himmel och gräsmatta kraftigt överexponerade.

Visst finns det kontrast i exempelbilden, men den blir korrekt exponerad med objektiv med mindre bländare.

Johan

Ytterligare en tanke.. Det är att optiken släpper in så mycket ljus i fullt dagsljus och full bländaröppning så att den snabbaste slutartiden som kameran kan ge inte är snabb nog. Detta leder då till en långsammare slutarhastighet och en överexponering. När du underexponerar kan jag tänka mig att kameran bländar ner optiken.
Om den nu fortfarande är på 1.4 så har jag inte en aning om det hela, men vad kan man säga, det är en canon ;)

Kamerans ljusmätning är aldrig en exakt vetenskap. Den gör en avvägning och försöker få till det så bra som möjligt och anser att världen är medlegrå, med ungefär som reflexionen från en friskt grön gräsmatta. Är ljuset starkare eller svagare vet inte kameran om detta, utan utgår från att världen är ideal. Det är därför i mitt tycke inget speciellt med att vissa ljusförhållanden behöver kompenseras åt ena eller andra hållet. Vintertid i skidbacken behös pluskompensation med +1½-2 för att kompensera för den extra ljusmängd snön bidrar med. Normal vit hud behöver kompenseras med +1. Handen är en bra ljusmätarreferens.

Ävenkameran har begränsingar i hur kort slutartid den kan uppbringa. Behövs en kortare tid än vad kameran kan presstera blir bilden överexponerad, eftersom kameran ändå exponerar med tillgänglig, men felaktig tid.

Seddan kan det hända att bländarhålens storlek inte är lika mellan alla sorters optik.

Hej

varje glugg kiljer sig i kaliberringen, mitt 100-400L is ligger ett steg för mörkt på alla kamroro jag har och haft ( o det e en del)

Men brännvidden påverka massor ju

Du får ju med mer himmel o omgivning ju vidare vidvvinkel, och i medelvärdet betyder det ju massor.

Roine

watski skrev:
... Med mitt Canon 28-135/3,5-5,6 får jag korrekta exponeringar med autoexponering.

Jag misstänker att exponeringsautomatiken i kameran får spel när det faller in så mycket ljus som man får med bländare 1,4 eftersom den klarar objektiv med bländare 3,5.

Johan

Inte för att jag har någon erfarenhet av just 300D, men jag tror du är inne på rätt spår. Det verkar som kamerans ljusmätare inte är linjär när den får så mycket ljus som ett 1,4 ger, objektivet bländas ju inte ned förrän man trycker av så ljusmätningen sker ju med full öppning.
Alternativt något fel på kommunikationen mellan kamera och objektiv, objektivet måste ju på något sätt tala om sin största bländare för automatiken i huset så att ljusmätningen kan kompenseras för detta.

På den ljusare av bilderna fick jag f/6,3 och 1/800. På den mörkare f/8,0 1/1000 (taget från "F-Number" i EXIF-infon, det finns en "Aperture" också som är 5,3 resp. 6,0. Off topic: vad är skillnaden :)

Detta kan jämföras med en korrekt exponerad bild med mitt 28-135 på f/10 1/250.

Jörgen: Du kanske är något på spåret. Jag får läsa på om EXIF-infon. Taggen "Max Aperture Value" har för mitt Canon 28-135 värdet "3.61" och för Sigma 30 "0.97". Fast om nu gluggen säger att den är ljuskänsligare än vad den är så kan man tycka att bilden skulle bli underexponerad... Knepigt det här :)

Johan

Edit: Jag kan tillägga att jag har plåtat mest med kitobjektivet, ett 28-105 (tror jag det var) och mitt 28-135 och då aldrig haft problem med överexponering.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto