Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med att föra över rawformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolandsk

Aktiv medlem
Jag har problem med att föra över bilder i rawformat från Canon 20 D till datorn.
Hur gör jag ? Jag får bara över filerna i jpegformat ändå.
Bilderna är tagna i den kreativa zonen med manuella inställningar. När jag kollar på bilderna sen i kamerans display så ser jag att det är inställt på raw+L. Han prövat med att ha Kommunikation i kameran inställt på både Normal och PFT, men inget av dessa val gör att jag får över rawfilerna. Jag använder programmet EOS Viewer Utility sen för att kolla på bilder.

Tacksam för hjälp.

Det mest smarta du kan göra är att köpa en extern kortläsare istället.
Kostar ca 200:- och spar dig en hel del besvär.

För övrigt har den här frågan dykt upp flera ggr tidigare. Sök så finner du svar...

Om du har en Mac markerar du bara bilderna i EOS Viewer Utility, och drar dem till den mapp du vill ha dem. Vet inte om det funkar i Windows?

Om du bara tar bilder i RAW-format ser datorn inga filer alls då?

Använder själv både en intern kortläsare på datorn resp USB och Canon EOS Viewer och det fungerar utan problem med bilder i RAW-format oavsett vilken metod jag använder.

Datorn visar bilderna i EOS Viewer Utility även om jag bara plåtar i RAW; vilket är mitt normala arbetssätt.

Efter att ha hört så många ha problem med att föra över RAW från kameran så chansade jag inte ens och köpte från samtidigt med kameran från början en kortläsare. En kortläsare gör det enklare tycker jag och dessutom så kan du lättare organisera alla bilderna direkt mycket lättare (tycker jag:)

ANNONS
Götaplatsens Foto