Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Roppan

Aktiv medlem
Köpte ett Sigma 70-200 2,8 HSM för ett tag sedan men har problem att få focus i bilden.
Focus ligger en bit bakom så att vid korta avsånd på ca 3meters hamnar focus ca 2-10cm bakom. Ännu värre märks det vid 100mm/6.3, avstånd ca 20meter. Där kommer motivet ur focus medans båten som ligger 5meter bakom har bättre focus.
Andra objektiv har inte samma problem.
Går detta att justera i objektivet? Köpte denna för att få bra närbilder på blommor och småsaker men nu hamnar alltid skärpan bakom. Ökar jag bländartalet så blir det bättre men det hade jag inte räknat med att man ska göra.
Använder en Sony 580
 
Om det är nytt så justeras det på garantin, hör med handlaren.

Annars får du prata med och skicka objektivet till Tura Scandinavia AB som servar Sigma.

J O
 
Det där är förstås inte acceptabelt.

Jag kan nog inte ge dig några exakta råd, förutom att du självfallet ska se till att få detta fixat i god tid innan garantin går ut.

Det är förstås alltid krångligare att få fokusproblem fixade när objektivet och kameran kommer från olika håll. Jag vet inte i vilken mån just Sigmas objektiv går att justera, men enligt diverse inlägg på nätet så är det betydligt mer bekymmer i olika avseenden med Sigmas objektiv än med andra. Det vanligaste sättet tycks vara att kunden byter till ett annat objektivexemplar. Kan ibland få göras flera gånger... Ibland byter man till ett annat märke, som Tamron (tycks vara betydligt mindre bekymmer med dessa).

Bäst skyddad är man förstås ifall man väljer originaloptik - med bara en leverantör kan ju ingen smita... Då blir ju nackdelen istället att priset blir dubbelt så högt. Dock får man ju med Sonys 70-200/2,8 SSM både snabbare autofokus och bättre bildkvalitet än med Sigmas och Tamrons motsvarande. Men nåt ska man ju få för pengarna... :)
 
Sonys autofokus med egen optik är riktigt bra.

Både Canon och Nikon har en del problem och objektiven kan behöva justeras tillsammans med kamerahuset oavsett vilket märke det står på loggan.

Efter en justering av ett Sigmaobjektiv ihop med kamerahus så brukar det fungera jättebra.

(Jag har ett 6 år gammalt Sigma 2,8/18-50mm som har fungerat jättebra på flera kamerahus.
Nu byter jag till en EOS 7D och måste skicka in för justering. Otur men ingen katastrof. Detta kan hända även med originalobjektiv och efter garantitidens utgång så får man mynta själv)

Min åsikt att man bara ska köra med originaloptik tycker jag är rena nyset.
 
Tack för hjälpen. Jag ska kontakta serviceverkstan direkt i morgon måndag och skicka in objektivet samt även huset, om det hjälper, för att få optimal justering.
 
ANNONS