Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Problem med bildstorlek i DPP

Produkter
(logga in för att koppla)

disab

Aktiv medlem
Jag fotar med Canon 50D och har ställt den på RAW 3168x4752. När jag laddar in i DPP och sedan konverterar till JPEG för att sedan öppna i PS så blir bilden inte större än 22,9x34,9cm!!!! Men pixel dimension står fortfarande på 3168x4752.

Det har fungerat utan problem tidigare och inte blivit så här konstigt - är det nåt jag har kommit åt i DPP eller?

Jag förstår iiingenting. HJÄLP!

Kan inte DPP men du måste ha ändrat upplösningen på bilden. DPI (dots per inch) talar om hur tätt man packar pixlarna. Har bara betydelse för utskrift, där du behöver en större upplösning än visning på en bildskärm.

Lise-Lott

Kan inte DPP men du måste ha ändrat upplösningen på bilden. DPI (dots per inch) talar om hur tätt man packar pixlarna. Har bara betydelse för utskrift, där du behöver en större upplösning än visning på en bildskärm.

Lise-Lott

DPI står på 350 och har gjort så hela tiden. Den har jag inte ändrat!

Måtten i centimeter får vi om vi tar pixeltalet delat med upplösningen pdi fast i tum så gånger 2,54 för att få centimeter.

3168/350*2,54 = 29.99cm
4752/350*2,54 = 34,5cm (den enda siffran som verkar en aning konstig eftersom PS säger 34,9..)

Siffrorna verkar helt OK! Inga konstigheter, vad hade du förväntat dig för svar.

ANNONS
Götaplatsens Foto