Annons

Problem med HDR-bilder från Lumix RAW-filer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nu googlat mig alldeles matt på mitt problem. Jag investerade i Photomatrix Pro i helgen men efter ett par tester så råkar jag ut får att dom flesta bilderna får rundade svarta hörn. Det händer inte jämnt men oftast. Jag har mejlat Photomatrix support men ännu inte fått nåt svar. Jag har en Lumix FZ72-kamera. Jag kör i Aperture mode som sig bör. Vad jag har prövat:
- Olika bländartider
- Olika fokus
- Konverterat till DNG med Adobe Digital Negative Converter (med olika versioner av RAW som output)
- Testat med en och tre RAW-bilder

Och i alla dom fallen blir resultatet detsamma, rundade svarta hörn. Har croppat dom men när man sparar som jpeg så blir dom bilderna mycket mindre.

Jag har också testat att gaffla till jpeg (och det funkar fast det blir ju för dåligt).
Testat att konvertera till tiff från RAW men det är inte heller optimalt även om det behåller det dynamiska omfånget men all tone mapping försvinner ju förstås.

Äldre trådar nämner problem med just Lumix RW2-format och Photomatrix men även Photoshop.

Innan jag lägger ut texten mer om detta så tänkte jag att det är bäst att visa hur det kan se ut när det inte funkar:
rounded black corners.jpg

och när det fungerar:
650355-151837_igelsjon_20210530_svartvit_final.jpg

I den andra bilden kunde jag mixtra med tone mapping och lite annat och sen har jag lagt till en liten svart vinjett. Men som ni kan se så är bilden komplett.

Är det någon av er här på forumet som känner igen det här fenomenet? Något förslag på vad jag kan pröva?
En aning tröstlös efter den ganska dyra investeringen av Photomatrix.

p.s. Även nu testat i Luminance HDR och dom svarta hörnen finns även där.

/Stefan
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
1. Du har ett filter eller motljusskydd som täcker hörnen.
2. Mest troligt är att det är design, precis som många andra spegellösa kameror med zoomobjektiv, där det förutsätts att man applicerar objektivkorrigering som åtgärdar problemet. Syns ofta vid vidvinkel.

Photomatix använder Lensfun som databas för objektivkorrigering. Ingen har lagt in din kamera varför Photomatix saknar objektivkorrigering.

Släng upp en råfil så löser vi felsökningen kvickt.
 
Senast ändrad:
1. Du har ett filter eller motljusskydd som täcker hörnen.
2. Mest troligt är att det är design, precis som många andra spegellösa kameror med zoomobjektiv, där det förutsätts att man applicerar objektivkorrigering som åtgärdar problemet. Syns ofta vid vidvinkel.

Photomatix använder Lensfun som databas för objektivkorrigering. Ingen har lagt in din kamera varför Photomatix saknar objektivkorrigering.

Släng upp en råfil så löser vi felsökningen kvickt.
Tack Peter!

Oj, detta var överkurs för mig, tur att jag frågade.
La upp en fil på min sajt här: http://www.sjodetektiven.se/slask/P1100457.RW2
Du kan väl bara hojta till när du hämtat den.

p.s. Jobbar Photomatix direkt mot Lensfun i realtid eller måste man vänta på en uppdatering efter att kameran blivit inlagd?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Kollar i morgon.

För Windows är det säkert inbakat i installationsfilen. Enda ställe jag omnämnandet hos Photomatix var här https://www.hdrsoft.com/download/photomatixcl.html

Du kommer nog inte få se någon profil i Lensfun om du inte själv tar alla de bilder som behövs för att skapa en profil. Jag försökte hitta en av Adobes lcp-profil (man ska kunna konvertera lcp till Lensfun) men hittade inget alls från Panasonic hos Adobe.
 
Fick ett svar av Photomatix support som gissade ungefär samma sak som du sagt:
This looks like lens correction not being applied to the photos, though it sounds a bit odd that it doesn't always happen. Perhaps it is only certain focal lengths that are not being corrected?
Får mixtra med fokus så får jag se vad som funkar och inte funkar.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nedladdad och testad. Du kommer behöva skapa en objektivkorrigeringsprofil.

RawTherapee löste det nästan självt genom att läsa råfilens inbyggda jpeg-korrigering och därefter kopiera den.

Med darktable valde jag en objektivkorrigeringsprofil för ett annat objektiv och det blev hyggligt gott resultat.

Den inbäddade jpeg-filen är för övrigt kraftigt beskuren för att man inte ska se hörnen, vilket de två sista bilderna visar. Den första hörnbilden visar automatisk distorsionskorrigering av råfilen. Den sista hörnbilden visar råfilens inbäddade jpeg och hur mycket som saknas av hörnet efter distorsionskorrigering + beskärning som kameran själv gör.
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS