Annons

problem med canon eos 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

emmagz

Ny medlem
Innan jag lämnar in min kamera tänkte jag göra ett tappert försök att få reda på vad som är fel.

Det är nämligen såhär att för någon dag sedan när jag tog upp kameran ur väskan och kollade genom sökaren var allt suddigt. motivet var suddigt, och likaså texten för slutartider och liknande. Efter ett tag kom det också upp ett meddelande om "err99" och att jag inte kunde ta bilder. Detta har nu försvunnit men suddigheten kvarstår. Bilderna blir skarpa och normala så vitt jag kan se, men när jag kollar igenom sökaren ser ALLT suddigt ut? Lite frustrerande att inte se vart fokus hamnar.. Är så med alla 3 objektiv jag har.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Du har inte bara kommit åt diopter-skruven till höger om sökaren? Brukar hända lite då och då att man kommer åt den i väskan, och resultatet blir suddighet precis som du skriver.

Jag har visserligen ingen 1000D, men skulle tro att det finns en liten, liten ratt precis bredvid ögonmusslan. Den ratten kan man använda för att ställa in optisk korrektion om man har synfel och inte vill använda glasögon. Snurrar du på den lilla ratten ser du snart att det finns en markering för neutralläge. Står den så ska du se allt skarpt igen.

åh, att jag inte tänkte på den. tack så mycket! :) Nu hoppas jag att allt ska funka som det ska och att err99 håller sig borta hehe.

På min så blir allt suddigt , skärm , bilder , allt . Dock är inte menyn suddig på min . Har provat det där hjulet men det verkar inte ha någon större inverkan på någonting .

Det ska ha en ganska ordentlig inverkan på hur klar bilden blir i sökaren. Men om du har ett hyfsat rejält synfel räcker det förmodligen inte till. Då får man komplettera med en korrektionslins på kameran, alternativt kontaktlinser eller glasögon.

Det ska ha en ganska ordentlig inverkan på hur klar bilden blir i sökaren. Men om du har ett hyfsat rejält synfel räcker det förmodligen inte till. Då får man komplettera med en korrektionslins på kameran, alternativt kontaktlinser eller glasögon.
Jag har inget synfel däremot är det fel på mitt kunnade om kameror

Skönt med folk som har självinsikt, det har jag kommit långt med så här långt i livet. :)

Om Du tittar i sökaren samtidigt som Du skruvar på dioptri-hjulet, ser Du överhuvudtaget att det blir suddigare eller klarare i sökaren?
/L

På min så blir allt suddigt , skärm , bilder , allt . Dock är inte menyn suddig på min . Har provat det där hjulet men det verkar inte ha någon större inverkan på någonting .
I så fall kan det bero på att du gör lite för stora och snabba ändringar. Ifall det finns någon skala (sällan på billigare modeller) så börja med att ställa in dioptrijusteringen på -1 ifall du har normal syn. Vrid sedan LÅNGSAMT eller flytta i väldigt SMÅ steg, så kommer du med säkerhet att hitta ett skarpt läge (och en massa oskarpa...). Om inte, så har du inte normal syn. :) Förutsatt att kamerans sökare är OK, förstås.

Det är också viktigt att dina ögon är avslappade, annars kommer du att ställa in fel dioptriläge. När man är yngre har ögat en stor ackommodationsförmåga (det kan ställa in skarpt inom ett stort område). Därför, när du tycker att du har ställt in dioptrijusteringen så att det blir skarpt, ta bort ögat från okularet och titta ett ögonblick på något avlägset. Titta sedan tillbaka i okularet. Är det då inte längre lika skarpt som tidigare, så har du ställt in skärpan medan ögat varit ackommoderat för att se på närmare håll (vilket inte är dess viloläge) Då får du justera lite till, titta i fjärran, titta tillbaka i sökaren igen och upprepa detta tills sökaren ser skarp ut direkt.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto