Flumpe
Aktiv medlem
Hej!
Jag råkade ut för problem när jag beställde en dator från Dell för ungefär en månad sen. Har försökt att sammanfatta det sakligt här nedan. Dels för att kanske få er att tänkta om ifall ni själva är i kast med att beställa en dator. Samt även fråga, om det finns någon mer kunnig på området som läser det här, kan DELL agera på det här sättet rent lagligt, med tanke på omständigheterna och det som står i punkt 2.4 i deras villkor?
Jag beställde en dator av Dell genom deras hemsida den 22/9. Pengarna på mitt konto reserverades, jag fick ett kvitto och allt såg grönt ut. Men den 7/10 hade jag fortfarande inte fått någon orderbekräftelse och reservationen av pengarna på mitt konto var släppt. Då mailade jag Dell genom deras internetformulär och påpekade att jag inte fått någon orderbekräftelse. Det stod att man skulle få svar inom 24 timmar, men inget hände så efter 4 dygn (den 11/10) kontaktade jag åter igen Dell genom deras internetformulär och krävde en annullering av ordern. Det gjorde jag då jag behövde en dator och inte kunde vänta längre utan gick till en lokal handlare i stan och köpte en, vilket såhär i efterhand givetvis var dumt innan jag fått bekräftelse från DELL på annulleringen.
För dagen därefter så kommer det en ursäkt och en orderbekräftelse som säger att datorn skall komma den 22/10, alltså en månad efter mitt orderdatum, inte dom utlovade 10 arbetsdagarna. Jag står dock på mig att jag har skickat en annullering till dom men den låtsas dom inte om utan hävdar att datorn är i produktion och går inte att avbeställa. Trots upprepade försök att få dom att annullera ordern via både telefon och mail så fortsätter dom och färdigställer datorn och skickar till Sverige samt drar pengar från mitt konto.
I deras allmänna villkor står det:
"2.4 Genom att utställa en Orderbekräftelse till Kund accepterar Dell Kunds anbud att köpa i enlighet med dessa Villkor. Kund skall kontrollera att Orderbekräftelsen stämmer överensstämmer med Kunds beställning och omedelbart underrätta Dell vid eventuellt fel eller avvikelse. I annat fall kommer Dell att tillverka och leverera Produkten i enlighet med Orderbekräftelsen, som är bindande."
Iom. att jag fick orderbekräftelsen efter att dom börjat producera min dator fick jag därmed inte möjligheten att kontrollera om något var fel och jag hade givetvis avbeställt datorn omgående när jag sett att leveransdatumet var en månad framåt. Samt att som jag tolkar det så är det när kunden får orderbekräftelsen som Dell accepterar min förfrågan att handla av dom och jag avbeställde datorn innan jag fick orderbekräftelsen, alltså innan ens avtalet mellan mig och DELL trätt i kraft.
Dom nekar mig dock inte att returnera datorn inom 14 dagar, men i deras villkor står:
"Dell återbetalar priset minskat med rimliga kostnader för återtagande och avdrag för skada på, eller förlust av Produkt, inom 30 dagar från Dells mottagande av Produkten."
Vilket ju betyder att jag får betala frakten tillbaka pga. Dells misstag samt även riskerar att ytterligare vara utan mina pengar i drygt 30 dagar.
Allt detta har jag påpekat för dom, men möts bara av ursäkter för det inträffade och får ändå svaret att dom inte kan lösa min förfrågan.
Jag råkade ut för problem när jag beställde en dator från Dell för ungefär en månad sen. Har försökt att sammanfatta det sakligt här nedan. Dels för att kanske få er att tänkta om ifall ni själva är i kast med att beställa en dator. Samt även fråga, om det finns någon mer kunnig på området som läser det här, kan DELL agera på det här sättet rent lagligt, med tanke på omständigheterna och det som står i punkt 2.4 i deras villkor?
Jag beställde en dator av Dell genom deras hemsida den 22/9. Pengarna på mitt konto reserverades, jag fick ett kvitto och allt såg grönt ut. Men den 7/10 hade jag fortfarande inte fått någon orderbekräftelse och reservationen av pengarna på mitt konto var släppt. Då mailade jag Dell genom deras internetformulär och påpekade att jag inte fått någon orderbekräftelse. Det stod att man skulle få svar inom 24 timmar, men inget hände så efter 4 dygn (den 11/10) kontaktade jag åter igen Dell genom deras internetformulär och krävde en annullering av ordern. Det gjorde jag då jag behövde en dator och inte kunde vänta längre utan gick till en lokal handlare i stan och köpte en, vilket såhär i efterhand givetvis var dumt innan jag fått bekräftelse från DELL på annulleringen.
För dagen därefter så kommer det en ursäkt och en orderbekräftelse som säger att datorn skall komma den 22/10, alltså en månad efter mitt orderdatum, inte dom utlovade 10 arbetsdagarna. Jag står dock på mig att jag har skickat en annullering till dom men den låtsas dom inte om utan hävdar att datorn är i produktion och går inte att avbeställa. Trots upprepade försök att få dom att annullera ordern via både telefon och mail så fortsätter dom och färdigställer datorn och skickar till Sverige samt drar pengar från mitt konto.
I deras allmänna villkor står det:
"2.4 Genom att utställa en Orderbekräftelse till Kund accepterar Dell Kunds anbud att köpa i enlighet med dessa Villkor. Kund skall kontrollera att Orderbekräftelsen stämmer överensstämmer med Kunds beställning och omedelbart underrätta Dell vid eventuellt fel eller avvikelse. I annat fall kommer Dell att tillverka och leverera Produkten i enlighet med Orderbekräftelsen, som är bindande."
Iom. att jag fick orderbekräftelsen efter att dom börjat producera min dator fick jag därmed inte möjligheten att kontrollera om något var fel och jag hade givetvis avbeställt datorn omgående när jag sett att leveransdatumet var en månad framåt. Samt att som jag tolkar det så är det när kunden får orderbekräftelsen som Dell accepterar min förfrågan att handla av dom och jag avbeställde datorn innan jag fick orderbekräftelsen, alltså innan ens avtalet mellan mig och DELL trätt i kraft.
Dom nekar mig dock inte att returnera datorn inom 14 dagar, men i deras villkor står:
"Dell återbetalar priset minskat med rimliga kostnader för återtagande och avdrag för skada på, eller förlust av Produkt, inom 30 dagar från Dells mottagande av Produkten."
Vilket ju betyder att jag får betala frakten tillbaka pga. Dells misstag samt även riskerar att ytterligare vara utan mina pengar i drygt 30 dagar.
Allt detta har jag påpekat för dom, men möts bara av ursäkter för det inträffade och får ändå svaret att dom inte kan lösa min förfrågan.






