Annons

Problem med dodge & burn cs3 IGEN!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Får inte rätt på dodge & burn i mitt cs3

Kvittar nästan hur mkt jag drar ner på exposure så blir det så jäkla mkt effekt så det inte går att få snyggt. ligger på 3-4% och använder min ritbräda (pen & touch) på other dynamics dvs effekten blir så mkt som jag trycker hårt med pennan mot brädan.
Kollar man guider på youtube så kan dom ligga på 20% utan att det ser för jävligt ut
 

lumor_

Aktiv medlem
Det kan nog vara svårt att se hur det ser ut i en youtubevideo utan att man överdriver effekten. Tutorials i allmänhet visar ju ofta effekten lite överdrivet medan man själv oftare vill ha en ganska subtil skillnad när man arbetar med t ex dodge och burn. Det ser ofta riktigt illa ut om man använder 20%.

Jag brukar ligga på 2-7% beroende på vilket av verktygen det är och motivets beskaffenhet. Dodge highlights verkar känsligast och med det använder jag i stort sett aldrig över 3%, oftast 2%, medan dogde midtones ofta går att använda med 7%.

Testa även att klicka i och ur "protect tones" om du inte är förtrogen med den inställningen. Det ändrar verktygets effekt ganska mycket, båda inställningarna är bra i olika sammanhang.
 

pellepiano

Aktiv medlem
En variant är att använda ett par Curves justeringslager istället för Dodge and Burn vertygen som ju är förstörande. Genom att måla i respektive lagers lagermask (Curves - lagren satta att ljusa upp och mörka ned mm ) kan man få ungefär samma effekt. Jag använder det uteslutande till mina modellbilder och bakgrunder. Ibland målar jag direkt på ett lager satt till Overlay, om jag vil ha mer mättade färger till exempel.
 

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Hej Per

Har kollat på dina bilder och med tanke på hus sjukt bra dom är så tvivlar jag inte på att din metod funkar!!

OM du orkar får du gärna skicka mig ett PM och förklara exakt hur jag ska gå tillväga för jag är väldigt nybörjare på PS :/

Orkar du så är jag dig evigt tacksam=)
 
ANNONS