Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med EF 70-200/2,8 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

sneffy

Aktiv medlem
Hej!

Något verkar ha hänt med mitt Canon EF 70-200/2.8L IS USM. I vintras bytte jag kamerahus från 5D mark II till 7D. Tillsammans med 5DII fungerade objektivet mycket bra men nu när jag använder objektivet ihop med min 7D är resultatet väldigt nedslående. Bilderna blir oskarpa (speciellt motiv närmare än 2 meter och längre bort än 20 meter och oskärpan blir tydligare vid mindre ljus), har inte alls samma detaljnivå (precis som med skärpan) och det ser ut som det ligger någon slags hinna på vissa bilder (även här extra mycket vid nära och långt borta samt vid mindre ljus). Har testat att fota med bländare 2.8, 4, 5.6 och 8, med och utan IS med kortare och längre slutartider samt med stativ och på olika brännvidder utan någon skillnad i resultat. Den skarpaste punkten i bilderna är där jag lägger fokus med kameran.

När jag använder andra objektiv tillsammans med min 7D får jag mycket bra resultat men när jag använder mitt 70-200 tillsammans med andra kamerahus får jag i stort sett samma resultat som med min 7D.

Kan något ha hänt med optiken under dessa två månader jag inte använt den (har stått still i sin väska helt utan yttre våld såvitt jag vet) eller kan det vara kamerahuset eller snarare kan det vara kombinationen kamerahus och objektiv?

Vad rekommenderar ni att göra? Finns det något enkelt sätt att felsöka vidare eller är det direkt till service som gäller. Någon som har tips på vart som är bra att vända sig (gärna Göteborg) och vad det kan kosta? Finns ingen garanti på objektivet.

Tacksam för tips!

Mvh Stefan

PS. För att förtydliga lite.. ute i dagsljus, på lagom håll, går bilderna att använda så länge du inte behöver beskära dem jättemycket men inomhus är kvaliteten så dålig att de inte går att använda överhuvudtaget.
 
Lägg upp lite exempelbilder.

Oavsett vad som hänt så låter det som att du behöver lämna in prylarna. Har du otur har objektivet fått sig en däng och elementen hamnat på sniskan. Då talar vi dock om en ganska kraftig smäll vilket man borde känna till kanske...

Mest sannolikt är nog att det bara behöver justeras in...Canon RCC ligger i mölndal. Be om en översyn.
 
Det låter som att hus och objektiv behöver kalibreras för att fungera tillsammans.
Relativt vanligt.

Utförs av t.ex. Intervision i Solna eller Canon RCC i Göteborg (Intervision finns även i Malmö).
 
Jag hade liknande problem med min EF 70-200 mm f/4l IS USM. Förstod inte vad som hände förrän det blev så illa att objektivet började skramla när jag vände på det. Något hade lossnat inuti.

Efter en vända hos Intervision, med byte av någon hållare för en lins inuti och efterföljande kalibrering blev det utmärkt igen.
 
Hur mycket gick en sådan reparation på? Ringde RCC och de vågade inte gissa. Blir väl att lämna in oavsett antar jag :)
 
Är huset under garanti?
Har du kvitto på gluggen?

I så fall brukar justering av AF inte kosta något.
Förutsatt att det inte är fråga om ex. ocentrerade linser.
För då kostar det pengar.
Men det du kan göra är att be om kostnadsförslag för att vara på säkra sidan.
 
Tja, det kostade några tusen, om jag inte minns fel. Det var ett tag sedan. AF justeringen ansågs väl vara behövlig för att jag minst sagt hade ocentrerade linser (de eller den var ju helt lös), så det räknades inte som garanti.
 
Det är viktigt att komma ihåg att AF-problem kan bero på olika saker.

Ocentrerade linser är en sak.
Det vanligaste är dock att hus och optik behöver kalibreras mot varandra.
Vilket är ett helt annat ingrepp än att fixa till tiltskador/ocentrerade linser.

Har varit ute för båda.
Justeringen mellan hus och gluggar har inte kostat mig något.

De två tiltskadade och ocentrerade linserna är en annan sak.
Egen klantighet skapade skador som kostade 7.300 (exkl moms).
Var oförsiktig och drämde i de båda gluggarna rejält i en ståldörr.
Så pass att det uppstod en spricka i höljet på mitt 70-200.

Ett hett tips är att ha en bra försäkring på fotoutrustningen.
 
Har garanti på huset och objektivet är köpt utomlands så det saknar svenskt kvitto.

Här är några exempelbilder:

70-200 objektivet med bländare 5.6 - http://www.runningtall.se/ef70-200_200_56.jpg
Liknande bild med annat objektiv med bländare 2.8 (bländare 2.8 på 70-200 är sju resor värre än bländare 5.6) - http://www.runningtall.se/ef17-55_28.jpg
Fokustest på 70-200 objektivet med bländare 4.0 - http://www.runningtall.se/ef70-200_200_56.jpg

På den tredje bilden lägger jag fokus kring 65 cm och det är ju där bilden är som skarpast, fast det kanske inte betyder att det inte är AF-relaterat?
 
Har garanti på huset och objektivet är köpt utomlands så det saknar svenskt kvitto.

På Canons objektiv gäller internationell garanti.
Undantaget s.k. "gråimporterade" objektiv.
Dvs objektiv som inte importerats via Canons officiella importbolag i det land där objektivets sålts.

Annorlunda uttryckt.
Har du kvar kvitton så bör det gå bra att få själva justeringen mellan hus och objektiv utförd utan kostnad.
 
ANNONS