Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med ett sigma objektiv tillsammans med en eos 20 D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kheldoron

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har en canon eos 20 D och till den har jag bland annat ett sigma 70-210 objektiv. Men jag har lite problem med det. Om jag kör automatiskt läge, alltså inte ställer bländare o slutare själv, så är det inte alltid det funkar. Det står bara error 99.

Jag lyckas inte lista ut vad problemet är, kan det ha något med bländaren/slutaren att göra?

/Kim

Hej!
"Err 99" hade jag också som fel på min kamera, med objektivet Canons kitobjektiv.
"Err 99" betyder att det är smutsigt mellan objektivkontakten mellan objektri och hus.
Försök rengöra med någon vätska.

Mvh Markus

Aha, smutset låter troligt det ska jag kolla genast..

Att det skulle va helt okompatibelt tror jag inte eftersom det fungerar ibland och ibland inte..

/Kim

nepp.. hjälpte inte.

kollade lite närmare på kontakten, det verkar det kommer 3 piggar från kameran och objektivet har bara 2 plattor..

Kan det va så att jusst automat manuella inställningarna går genom den piggen?

Hajjar ni vad jag pratar om ens här eller svammlar jag bara? :)

/Kim

det var tvärt om tyvärr, autoläget som funkade.. Jaja, jag får väll nöja mig med att köra auto tills jag har råd att köpa ett nytt objektiv.

Tack för hjälpen i alla fall!

/Kim

Behöver du köpa nytt? Zieger fixar ju de objektiv som går att fixa, utan kostnad.

shit pommes! det låter ju bara för bra för att vara sant..

Måsste jag ringa till dom på mångad o kolla. Tack så jätte mycket för tippset!

/Kim

ANNONS
Götaplatsens Foto