Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med färgerna på min skärm.

Produkter
(logga in för att koppla)

lavadusch

Avslutat medlemskap
Har nyligen börjat att köra med 2 skärmar när jag redigerar fotografier i Ps.
Saken är att det är så stor skillnad på färgerna på de olika skärmarna och jag får inte någon rätsida på det.
Det största problemet är att på min stora skärm som är en 19 tums hp L1925 så får de vita ytorna en blåaktig ton, någon som vet hur man ska kunnna justera det.?
Har försökt att kalibrera den så gått det går, men utan något tillfredställande resultat.

Har kalibrerat skärmen via adobe gamma i kontrollpanelen.

Hej!

Jag har lärt mig (korrekt eller inte vet jag inte :) ) att fabrikskalibrerade "vanliga" skärmar oftast drar mot det svala, blåa hållet, eftersom vi uppfattar det som "finare" än korrekt kalibrerade skärmar som oftast upplevs gulare i färgen. Detta kanske är anledningen till att du upplever ena skärmen som blåare.

Annars kan jag bara rekommendera dig att köpa ett kalibreringsverktyg, det är enda sättet att få det korrekt. (Adobe gamma är tyvärr inte så bra, tycker i alla fall jag.)

Lycka till!
/AK

Ok.
Har återställt skärmen till fabriksinställningen och det stämmer just med den blå tonen.
Men finns det inget sätt att kunna få den lite bättre på något enkelt sätt.
Skärmen ger även ett suddigt intryck.

Du kan ju alltid försöka med Adobe Gamma igen, eller försöka ställa den manuellt via skärmens meny och sedan ratta runt tills det ser bra ut. Men det blir ju helt subjektivt och troligen inte helt rätt. Justera i så fall båda skärmarna samtidigt så att de ser likadana ut i samma ljus i alla fall.

Men som sagt, ett kalibreringsverktyg är det bästa. Det finns både billigare varianter som fungerar bra och proffsvarianter som är dyra.

Om skärmen ser suddig ut kan det eventuellt vara låg kontrast på skärmen, pröva att höja den och se om det blir bättre.

/AK

Får försöka mig på det igen...problemet är att jag inte har fått det som ska vara vitt..vitt, utan grå eller blåblaskit.
Skärmen har också i och för sig snart 4 år på nacken...vet inte om åldern (brinntiden) även kan påverka.

Tack Anna-Karin för att du tog dig tid :)

-::Matts::-

Hej

Din skärm gav suddigt intryck? har du skärmen i den rek. upplösningen (vanligen högsta inställningen på platt skärm) samt rätt frekvens, ofta 60KhZ.

Kalibrering är en hel vetenskap, hade själv önskat nu vid år 2008 och Vista och att väldigt många fotar med digitalkamera att det var lättare att ställa in sina monitorer.

Håller precis själv på att kalibrera mina skärmar.

Mvh

Omar

ANNONS
Götaplatsens Foto