Annons

Problem med färgprofiler

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått problem med färgstryrningen när jag gör PDF:er via QuarkXPress.

bilderna redigeras först i Photoshop, där färgerna till sist konverteras till tryckeriets CMYK-profil.

I Quarken har jag ställt in att jag använder just den här profilen och färgerna visas korrekt. När jag sedan gör en PDF av dokumentet blir färgerna helt fel.

När jag gör PDF:en väljer jag samma profil igen i PDF-inställningarna. I Acrobat blir färgerna alldeles för varma/gula.

Faktum är att samma sak kan hända i Photoshop om man väljer att klistra in en bild man kopierat från ett annat dokument där färgerna redan är konverterade till tryckeriets profil till ett nytt dokument med den vanliga CMYK-skalan (Euroscale). Om jag då väljer att INTE konvertera färgerna för att passa dokumentet med Euroscale-färgerna blir bilden lika varm/gul som de här PDF:erna blir. Något liknande händer alltså när jag gör PDF:er.

Några frågor: När jag sparar en vanlig bild som bara monteras i Quarken och sedan trycks KONVERTERAR jag färgerna till tryckeriets profil. Det fngerar utmärkt. Men vad händer om jag bara hänger på profilen, alltså väljer "ASSIGN PROFILE" i Photoshopen?

Och rent generellt är det någon som kan reda ut hur det här ligger till? Om jag istället för att konvertera färgerna bara hänger på profilen på de vanliga redaktionella bilderna, blir slutresultatet lika ändå?

Förbryllad...

/Jens

Två alternativ finns.

1) Du låter färgerna vara som de är, exempelvis i AdobeRGB eller sRGB och sedan skickar med den profilen. Det blir upp till tryckeriet att konvertera från din profil till tryckeriets egna inställningar.

2) Du konverterar all data till CMYK själv. Risken du tar är ju om tryckeriet ändå tror att du kör sRGB eller nått liknande och lägger på en konvertering till.

Jag vet inte hur ditt tryckeri gör eller vad de kräver. Har du fråga hur de vill ha datan?

Att Acrobat inte visar färgerna rätt kan ju helt enkelt bero på att den inte har stöd för färgmatchning mot skärmen?

EDIT: Jag testade lite olika varianter med PDF.

1) Skriver jag ut från Photoshop till "Adobe PDF"-skrivaren så blir färgerna helt fel, oavsett inställning för färgmatchning i PDF skrivaren.

2) Väljer jag Automate->PDF presentation så används inte ICC profilen.

3) Öppnar jag Acrobat och väljer "Skapa PDF->Från fil" och väljer en JPEG med ICC profil så använder den profilen och resultatet blir liknande det i Photoshop.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto