Annons

Problem med färgrymd: Från kamera, photoshop, internet.

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexlindgren

Aktiv medlem
Ja som i topic. Med kameran fotograferar jag i RAW Adobe RGB. I Photoshop använder jag Monitor RGB - sRGB IEC61966-2.1.

Jag konverterar alltid om bilderna från RAW formatet till JPEG innan jag antingen framkallar dom eller laddar upp på internet.

Men jag upplever annan färgmättnad på bilderna jag laddar upp på internet än dom jag ser på datorn. Varför?

Ska jag ändra färgrymd i Photoshop, eller ändras den ändå när jag konverterar om till JPEG?

/Alex

Det verkar som om du inte får med profil konverteringen över, Adobe RGB 1998 kan se lite trist ut på många skärmar. du kan välja vilken profil du ska ha på jpg bilden genom att ändra en lite inställning i nedre kanten på adobes raw konverterare.

det beror på vilket program du använder, är det cs3 så kan du vid konvertera till web välja att konverteringen blir s-rgb, oavsett det så skall du alltid konvertera från din valda arbetsfärgrymd adobe rgb till s-rgb om bilderna skall ses bra på weben
Mikael

Men jag konverterar inte på det sättet. Jag fixar först exponering osv. allt förutom skärpa i RAW fixaren i Photoshop. Men sedan öppnar jag den i PS och lägger på skärpa. Sedan gör jag om den till 8bitars och sist men inte minst sparar i JPEG.

Hur ska jag göra för att få med profilen på mitt sätt? Och bilderna ser bra om jag förhandsgranskar dom i windows, men inte i Firefoxfönstret på internet... Dom tappar typ sin färgrymd när jag lägger upp dom på min FTP... ?

Alexlindgren skrev:
Men jag konverterar inte på det sättet. Jag fixar först exponering osv. allt förutom skärpa i RAW fixaren i Photoshop. Men sedan öppnar jag den i PS och lägger på skärpa. Sedan gör jag om den till 8bitars och sist men inte minst sparar i JPEG.

Hur ska jag göra för att få med profilen på mitt sätt? Och bilderna ser bra om jag förhandsgranskar dom i windows, men inte i Firefoxfönstret på internet... Dom tappar typ sin färgrymd när jag lägger upp dom på min FTP... ?

Du har valt adobe rgb i kameran jpg eller valt Adobe rgb i rawprogrammet, du fortsätter att arbeta i denna arbetsfärgrymd i Photoshop, om du vill lägga upp bilder på nätet konverterar du dom till s-rgb och sparar dom i jpg.

Mikael

Alexlindgren skrev:
Så för att behålla den färg som jag vill ha så ska jag konvertera till s-rgb innan jag laddar upp dom på internet? :)
för att färgerna skall ses av alla så bra som möjligt så konverterar du dom till s-rgb.detta gäller speciellt för människor som använder pc.
Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto