Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med fokus med 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

lembit_pet

Aktiv medlem
Hej,

Jag tycker min Canon 350D fokuserar fel. På bilden har jag fokuserat den gula knappen, men skärpan är ju mycket längre ner...

Har ett Tamron AF 17-50, 2.8, men det blir lika kass med Canons orginalobjektiv och bländare 5.6.

Kan det vara något fel med kameran? Jag får samma resultat med alla fokuseringspunkter. Såg att flera haft samma problem här, hur gjorde ni???

mvh
/David

Bilagor

• fokus.jpg
    fokus.jpg
    83.9 KB · Visningar: 269
hej

sök på back o frontfokus

det är inte ovanligt alls för vissa

har du garanti kvar bode du sända in den för justering.

Det kan vara lurigt, köpt ett 50/1.4 canon och på en 5D och 400D funkar den bra, men på min 1D mk2 felfokucerar den.

en jag känner sände in sin 1D mk2N och fickk svaret att 50/1.4 medgav inte justering till fokus, så han sålde av objektivet.

det du kan föra är att prova med en tummstuck du lutar 45 grader och fotografera skalan så du ser hur mycket fel du ligger.

Prova då med minsta f=8 o största bländare o ha kameran på stativ o bra belysning och bara mittre fokuspunkten aktiv, kör i av läge så du kan styra bländaren

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto