Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med fokus vid användning av mellanring

Produkter
(logga in för att koppla)

Blundie

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Kenko N-AF uniplus 25 mellanring som vad jag förstått endast fungerar med fasta objektiv. Nu har jag skaffat ett nikkor 35 mm f/1.8 G och det fungerar fortfarande inte. AF-motorn i objektivet arbetar men lyckas inte fokusera. Ej heller går det att fokusera manuellt.

Är min mellanring trasig? Fick med den när jag köpte den begagnad men säljaren visste inte om den fungerade. Det finns två piggar som jag antar ljusterar bländaren som sitter löst, ska dem vara lösa?

Jag har sökt ett par timmar nu men hittar inte svaret någonstans. Vart kan jag kolla om den är trasig? Finns ingen fotobutik jättenära men expert kanske kan hjälpa till?

mvh Olof

Vad är det som inte går att fokuera på? En mellaring gör ju så att du kortar ner minsta fokusavstånd, och samtidigt tar bort möjligheten att fokusera på oändligheten. Det är inte så att du försöker fokusera på något som med mellanringen ligger utanför det område som objektivet nu kan fokusera på?

Jag skulle prova att ställa in fokusen på objektivet till oändlighet, och se på vilket avstånd saker blir skarpt, och på så sätt ta reda på hur långt ifrån du max kan fokusera.

/Björn

Nej alltså det går inte att fokusera alls. Oavsett om jag fokuserar (manuellt) på oändligheten eller i "bottenläget". Jag har försökt fokusera på föremål alltifrån 10 m bort ner till 0,1 m.

Jag fann "felet". Det var som du trodde. Jag låg utanför fokusområdet. Jag behöver ha det jag ska fotografera innanför motljuskyddet(!!!!). Extrem närgräns mao ^^

Använd ett objektiv med längre brännvidd så hamnar du på lite mera lagom avstånd.

ANNONS
Götaplatsens Foto