Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Manfrotto 390RC2

Produkter
(logga in för att koppla)

gsol

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag köpte ett enbensstativ (Manfrotto 676B) och ett huvud (390RC2) hos El-Giganten för en tid sedan. När jag nu kom till skott och skulle använda kombinationen för första gången upptäckte jag att en liten pigg som sitter precis bredvid skruvfästet på snabbplattan gör det omöjligt att fästa kameran på ett bra sätt. Bifogar en bild på åbäket för att bespara mig och er lite tid. När jag söker på stativhuvudet på Manfrottos hemsida hittar jag en produktbild där plattan sitter på, men utan piggen som jag har på min. Se http://www.manfrotto.com/webdav/sit...ages/Manfrotto/product_images/zoom/390RC2.jpg.

Efter lite efterforskning verkar piggen vara någon slags extra säkerhetslåsning för videokameror, men det verkar som att ytterst få stillbildskameror (jag har en D80) har ett hål för piggen.

Min undran är om någon har upplevt det här och har något tips på hur man enklast får bort eländet? På undersidan har den en urfasning för skruvmejsel, men den verkar inte gå att skruva av. Oavsett hur mycket tryck jag lägger på den slirar den bara runt på sin plats.

Idéer?

Tack på förhand.

Edit: Det står inget om det här i manualen till 390RC2 och piggen går inte att trycka ner, utan är helt fixerad på sin plats.

Bilagor

• snabbplatta.jpg
    snabbplatta.jpg
    59.4 KB · Visningar: 174
Pluppen går att ta bort. Jag har ett likadant huvud men det var ett tag sen jag tog bort den så jag kommer inte ihåg hur tyvärr... Bra svar eller hur!! :)

pasram skrev:
Pluppen går att ta bort. Jag har ett likadant huvud men det var ett tag sen jag tog bort den så jag kommer inte ihåg hur tyvärr... Bra svar eller hur!! :)

Hehe, bättre än inget. Minns du om det gick så långt att du fick borra och ha dig? Börjar fundera på den utvägen.

gsol skrev:
Hehe, bättre än inget. Minns du om det gick så långt att du fick borra och ha dig? Börjar fundera på den utvägen.

Nää, så besvärligt var det inte. Jag kollade på min platta och det finns inga gängor i hålet där pluppen suttit så jag tror att det kan fungera med lite våld och en polygrip. Vill minnas att det var så jag gjorde... Prova!

Yay! En polygrip och mycket våld gjorde susen. Förstår inte att jag inte testat det tidigare, den såg ut att sitta så hårt att jag aldrig trodde det skulle gå.

Tack till er båda!

ANNONS
Götaplatsens Foto