Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Problem med minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Perloff

Ny medlem
Jag har problem med min Nikon D70 och dess minneskort.

Efter att jag hade fotat drygt 100 bilder började bokstäverna CHA blinka i displayen samtidigt som att det inte gick att fotografera. Jag startade om kameran ett par ggr och tog ut minneskortet och efter att jag satt i det igen började gick det att fota igen. Dock kunde jag inte längre se de tidigare bilderna och när jag nu ska lägga in bilderna på datorn kan jag bara se bilderna jag fotade efter "omstarten".

Däremot ser det ut som att bilderna fortfarande finns kortet då jag enligt displayen har 98 bilder kvar och kortet rymmer drygt 300 med nuvarande inställningar.

Bilderna betyder mycket för mig och jag skulle vara väldigt tacksam om någon har något tips på hur jag kan komma åt dessa.

ps. kortet är av Compact flash-typ.

ds.

När jag fick min efterlängtade D70 i slutet på juni så var det samma problem, men jag kunde inte alls ta bilder. Kameran är nu på reparation och prislappen är ~3200 kr, surt.

Jag har ingen erfarenhet av knasiga minneskort men jag antar att det är samma som en kraschad hårddisk. Det finns fina program som kan rädda innehållet på disken även fast det är oläsbart.

GetDataBack brukar jag använda, enligt hemsidan så klarar det av minneskort.

En googling på "recover compact flash card" gav också en hel del träffar, Smart recovery 4 (gratis) stöder bilder enligt hemsidan.

Jag vet inte om det skadar att testa något av dessa program, men jag skulle inte använda kortet ifall det skriver över de gamla filerna på nåt sätt.

// Jonas

ANNONS
Götaplatsens Foto