Annons

Problem med oskärpa i okular.

Produkter
(logga in för att koppla)
Har problem med min Nikon D600.

Zoomen hade låst sig i ändläge och zoomringen satt fast så jag gav ett lätt tryck på kanterna av frontlinsen. Detta löste problemet men nu är det oskärpa genom okularet, även på värdena i nederkant (bländare etc).

Problemet kvarstår vid objektivbyte och avhjälps inte med dioptrijustering.

Bilderna blir däremot skarpa och live view ger bra bild.

Någon som har någon lösning (utöver att ta bort objektivet när man ska trycka till det, vilket är för sent)?
 

PMD

Aktiv medlem
Du måste rimligen ha skadat någonting i sökaren (eller spegeln) på något sätt. Höll du emot på sökarokularet när du tryckte på objektivets frontlins?
 

PMD

Aktiv medlem
Eller så har okularlinsen tryckts in så att den sitter på fel avstånd (eller snett). Någon kvick fix är nog inte att hoppas på i det fallet, utan man måste demontera sökaren för att kunna åtgärda.

Men det är nog värt att försöka se om dioptrijusteringen är skadat först. Det är väl risk att man måste montera av toppkåpan (och kanske annat) för att komma åt att åtgärda det också.
 
Dioptrijusteringen gör skillnad men det är suddigt över hela spannet.
Skärpan blir bättre om jag flyttar ögat en bit ifrån sökaren.
 
Testa med båda ögonen. Det kan vara att du just upptäckt synfel på det ena eller andra ögat., som du inte varit medveten om tidigare.
:)
Har haft glasögon i över 30 år, har testat båda ögonen mot kameran och rengjort okularet (och putsat glasögonen).
Skulle varit en spännande tajming om synfelet slog till exakt de sekunder jag meckade med objektivet.
 

pdahlen

Aktiv medlem
För att utesluta alla billiga möjligheter, du har inte tappat den där ramen som sitter runt okularet, den ramlar lätt av. Även om man då skulle kunna komma något närmare okularet, så tror jag ändå inte att det skulle ha den påverkan.

Låter tyvärr som något med spegel eller okular, kanske kan man se om spegelen verkar sitta rätt?
 
För att utesluta alla billiga möjligheter, du har inte tappat den där ramen som sitter runt okularet, den ramlar lätt av. Även om man då skulle kunna komma något närmare okularet, så tror jag ändå inte att det skulle ha den påverkan.

Låter tyvärr som något med spegel eller okular, kanske kan man se om spegelen verkar sitta rätt?
Ramen sitter på plats och satt där när jag gjorde stolleprovet. Har haft den borta och inspekterat efteråt. Spegeln ser vid snabb koll ut att sitta och löpa som den ska men jag antar att det kan handla om så små avvikelser att man inte ser det med så lätt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Dioptrijusteringen gör skillnad men det är suddigt över hela spannet.
Skärpan blir bättre om jag flyttar ögat en bit ifrån sökaren.
Då är det ju dioptrijusteringen som det är fel på, spannet är suddigt-suddigt-suddigt istället för suddigt-skarpt-suddigt. Sökaren kanske blev tilltryckt när du fixade det kärvande objektivet.
 
ANNONS