Annons

problem med portabel hdd

Produkter
(logga in för att koppla)

eosd60

Aktiv medlem
Min portabla 300gb maxtor uppför sig väldigt konstigt... typ dålig kontakt med datorn de få gånger den hittades av datorn.
jag bestämde mig för att formatera den och gjorde det med partion magic8 men det lyckades inte slutföras. Nu hittas den av xp men när man föröker öppnade den så vill xp bara formatera den och om man gör det så kan det inte slutföras...
är den helt körd eller kan den räddas???

mvh

lars lindqvist

Starta diskhanteraren (högerklicka på "Den här datorn" och välj "Hantera", välj sedan "Diskhanteraren") och se om du kan se enheten där.. Finns den där så tar du bort den befintliga partitionen på disken och sedan skapar du en ny utökad parition. Därefter skapar du en logisk enhet med NTFS filsystem på den nya partitonen. Diskhanteraren kommer då att automatiskt formattera disken åt dig, det kommer dock ta ett tag att formattera 300 Gig..

Testa detta och se om det fungerar, om inte så är det nog inte omöjligt att det är nåt vajs med disken.

Har du möjlighet att testa på en annan maskin?? Får du samma "fel" på en annan dator så är det ju högst troligt att det är disken som felar.. Testa dock diskhateraren först..

/Peter

eosd60 skrev:
Min portabla 300gb maxtor uppför sig väldigt konstigt... typ dålig kontakt med datorn de få gånger den hittades av datorn.

mvh

lars lindqvist

Jag har hört att det kan bli just sådana problem om man går via USB extensioner eller hubbar, använde du en USB-port på datorns baksida?
Hoppas det löser sig för dig med hjälp av "Wizard`s" trollkonster ;)

Mvh / Peter

Peter B har en poäng där..

Jag har aldrig varit med om det själv men jag känner folk som har varit tvungna att använda dom "inbyggda" portarna i datorn eftersom det inte har fungerat att ansluta via en hubb.. Om det jag skrev i mitt tidigare inlägg inte fungerar kan vara värt att testa att jacka in disken direkt bak i datorn om du idag kör disken via en hubb..

/Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto