Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med roterande lins?

Produkter
(logga in för att koppla)

SagaVind

Medlem
Som nybörjare på systemkameror finns det en hel del saker att sätta sig in i, bl a undrar jag vad det innebär att frontlinsen roterar tillsammans med olika filter?

Jag planerar att köpa ett EF 70-300/4-5,6 IS USM men har hört att det kan vara ett irritationsmonent att linsen roterar när man använder filter, vilket jag ofta gör. VAD är det som irriterar? Följer inte filtret med i linsens rörelser? Jag förstår inte detta och det känns fånigt att köpa ett objektiv nu och SEN komma på att jag inte kommer överens med det så snälla ni som har koll, vad är problemet med roterade lins???

Mest polflter och halvtonade ND filter om det är av den typen man fäster i filtergängan.Använder man inte den typen av filter så kvittar det ju..

Problemet är främst när man använder polarisationsfilter och cirkulära avtonade gråfilter. Då roterar det med frontlinsen när man fokuserar, och det vill man inte, för då ställer ju polfiltrets effekt om sig när man fokuserar.

För vanliga filter som inte behöver monteras i en viss orientering spelar det ingen som helst roll.

Sätter man motljusskyddet på roterar det också, och det kan vara besvärande ibland. Även om det inte tar i något, skramlar det rätt bra när den ganska aggressiva USM-driften rycker fram och tillbaka i fokuseringsringen. Detta märks mest på Servo AF,förstås.

Man ska nog inte överdriva besvärligheten med en roterande frontlins, ändå.

En typisk användning av avtonat gråfilter (som alltså är mörkare "upptill" för att typiskt minska ljuset från himlen) är en landskapsbild. Då har man nog ganska gott om tid att först fokusera, för att därefter vrida filtret så att den mörka delen kommer uppåt (om det nu är himlen som ska dämpas).

Detsamma skulle jag tro gäller ett polariastionsfilter, som ju i alla fall måste vridas för att maximera effekten.

Låt alltså inte den roterande frontlinsen göra att du avstår från köp av ett annars bra och/eller prisvärt objektiv!

Per.

PS. Alla "vanliga" filter har samma funktion oavsett rotation, och påverkas alltså inte. DS

Jag tycker inte att det är ett specillt stort prolblem att frontlinsen roterar när jag använder polfilter. Jag fotograferar oftast landskap när jag har polfiler och då kan jag justera polfiltret efter jag fokuserat. Fotograferar människor utomhus med polfilter på så tycker jag inte att det spelar så stor roll om det följer med och minskar/ökar effekten lite (förutsatt att man inte använder manuell exponering). Och på mitt objektiv roterar frontlinsen ca 1/4 var från närgräns till oändlighet, så oftast gör rotationen inte så stor skillnad.

Tack!

Tack snälla ni! Nu har jag läget klart för mig och inser att jag inte kommer uppleva den roterande linsen som ett problem, det känns skönt. Att justera filtret efter fokusering, i den mån jag behöver göra det, det kan jag leva med. Stort tack för att ni hjälpte mig reda ut begreppen!

Det jag har mest mot det objektivet är att man inte kan fixa till skärpeinställningen manuellt utan att koppla om från AF till MF. Det har jag inte tid med när jag ska försöka fotografera orienteringslöpare, men det är långt ifrån alltid som kamerans AF kan sortera ut vad som är motiv och störande grenar.

Jag skaffade EF 70-200 mm f/4L IS USM som alternativ. Det är något helt annat.
Gäller tyvärr prislappen också.

ANNONS
Götaplatsens Foto