Annons

Problem med Sigma 17-70mm Macro HSM objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, köpte för ett tag sedan ett nytt Sigma 17-70mm objektiv men det har visat sig ha ett oväntat problem. Har inte testat det i fält så att säga förrens nu någon månad senare.

Problemet är att objektivet i sig är rätt tungt och varje gång jag byter plats på mitt stativ så ändras zoomen på objektivet av sin egen tyngd. Detta gäller särskillt om jag riktar objektivet nedåt en aning. Men det räcker med lätta stötar eller att man rör kameran lite för hastigt för att zoomen ska flytta sig.

Detta stör mig något enormt då jag tar rätt mycket bilder och ofta vill ha samma zoominställning av olika anledningar.

Och det är ännu surare att en av anledningarna till att jag köpte objektivet var att den hade en "lock" knapp på zoomen men som dock visade sig bara fungera i minimum läget. :( I alla andra zoomlägen går den knappen inte att trycka in.

Vad gör man åt detta? Kan man lämna tillbaka objektiv på grund av ett sådant problem? Eller går det att åtgärda på något sätt?
 

VisualD

Aktiv medlem
Det är standard på väldigt många zoomar och det du kan göra är att dra ett gummiband, likt ett sådant folk har runt armen, och låser ringen med det.
 
Ah...jo läste nu att flera haft problem med det på det objektivet. Attans. Kanske långsökt men, det är ingen här möjligtvis som kan tipsa om någon typ av gummiband som fungerar för detta objektivet? :)
 
ANNONS