Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem Zeiss bälgkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Zeiss Super Ikonta var på sin tid en av de absolut bästa bälgkameror för 6x6 man kunde köpa.
De flesta bälgkameror jag sett har manuell framdragning av filmen, med hjälp av det röda lilla fönstret på baksidan. Men är det inte på Super Ikonta, och detta tycks vara en svag punkt. Frammatningen med det automatiska räkneverket strular.
På den ena av mina Ikontor har frammatningen ramlat isär helt och hållet. En kompis försökte fixa den men den gick genast sönder igen.
När jag så fick syn på ett annan Super Ikonta på Second hand slog jag till.
Denna, senare införskaffade Ikonta, har också problem med frammatningen Exponeringarna överlappar varandra. Exponeringen påbörjas också för tidigt och ungefär en tredjedel av filmen blir oexponerad.
Finns det någon med erfarenhet av problemet?
Går det att justera till vettig kostnadm, så att det håller eller är det dags att ställa kamerorna i bokhyllan?

Hej Urban!

Jag kan inte hjälpa dig med detta, men jag föreslår att du söker på The Classic Camera Repair Forum:

http://www.kyphoto.com/classics/forum/

Om du inte hittar lösningen på ditt speciella problem bland svaren där, så kan du ställa en ny fråga. Det är många kunniga och hjälpsamma personer, som ger tips om alla möjliga problem. Ett annat forum, som är bra, är Classic Cameras (pre-1970) Forum på photo.net:

http://www.photo.net/bboard/forum?topic_id=1903

Ofta är det samma människor som svarar på båda ställena.

Lycka till!
Janne

Jag hade samma problem med en Super Ikonta 6x6. Bilderna samlades i mitten på rullen och överlappade varandra ca 5mm. Det var irriterande.

Istället för att fråga i olika forum, så gör en sökning på t.ex. Google först med sökorden Ikonta och overlapping. Det blir många svar.

http://www.certo6.com/cam/ikonta.html

"(...)there is one common shortcoming of the III & IV, it is that the film spacing is very narrow indeed. The only solution to the often slight overlapping of frames is a thorough cleaning of the advance gearing… and that improves things quite a bit, though you still can't park your car between frames!! Over-all, a solid, handsome, quality built, and super performing lensed folder. Hey, it's a Zeiss!!"

Jag har en Ikonta IV med liknande problem, jag har läst någonstans men kommer inte ihåg vart, att en del av problemen med den här kameran beror på filmens tjocklek.

På femtiotalet när kameran var ny var tydligen filmen tjockare, och den moderna filmen är tunnare. Det blir fel i frammatningen då.
Tipset jag läste var att ta ett varv med gammalt skyddspapper runt spolen för att få den lite tjockare, har inte provat själv, men skall göra det någon dag. Jag har en "messikonta>" med samma optik men med vanligt rödfönster, i värsta fall kanske man kan bygga om IV så den får ett rödfönster

ANNONS
Götaplatsens Foto