Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Processor moderkort grafikkort för PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Splanky

Aktiv medlem
Ok, kanske samma som många tidigare har frågat men jag känner att jag inte hittat rätt ännu.
Skall köpa ny omgående.

Om vi bortser från kostnaden.

Kriterier att uppfylla:

Det är en ren arbetsdator för tungt PS jobb med 100-200 Mb bilder för tryck.

Layoutprogram m.fl är öppna samtidigt.

Skall klara två skärmar galant.

Firewireutgångar för snabb extern årkomst.
Plats för minneskortuttag
Plats för minst 4 diskar.
Åsså självklart en massa ram.

Har kikat på denna:
http://www.inet.se/datorer/stationaera/inet-extreme-core-2-duo/1517125/
(Skall modifieras med diskar etc.)

Tar gärna emot förslag för självbygge också.

NEJ INGEN MAC!!! HELT UTESLUTET! Spelar ingen roll varför.

Hej Tomas,

Jag byggde nyligen en ny dator just med tanke på photoshop. Har man intresset och tiden kan jag rekommendera detta. Man slipper kompromissa med komponenter i redan färdigbyggda system. Flera större PC-leverantörer (komplett, datorbutiken) har konfiguratorer där man kan speca sitt system. Sedan bygger de mot avgift.

Jag jobbar inte professionellt med foto/bildbehandling så du får ta min input för vad den är.

Det jag tyckte var viktigt var:

-Processor: PS har, vad jag vet, ingen fördel av quad-processorer. Därför valde jag Intel E6750 (2,6GHz) som sedan klockats upp till 3,2GHz. Jag är ingen "datornörd" som normalt håller på med överklockning men det var mer prisvärt än att köpa E6850, tyckte jag. Skall du inte snika som jag gjorde är E6850 ett bra val om du vill köra Intel. Skall du köra många/tunga applikationer parallellt kam dock en quad core vara bättre ( gissning). En tillhörande rejäl och tyst processorkylare kan vara värt att lägga pengar på.
Minne: 800MHz minne med låg latens 4-4-4-12 (snabbt). Har 2GB nu men blir mer senare.
Diskar: En snabb systemdisk WD Raptor 150GB 10K för OS och program. En stor system disk 500GB för data/bilder. Gör underverk när man arbetar med många och stora filer.
Chassi: Ett rymligt, ljuddämpat och välbyggt chassi Antec P182. Extremt nöjd med chassit. PC-tillverkare snålar ofta med just chassi. Plats för sex diskar.
Moderkort: Ett kort med RAID om/när jag vill RAIDa diskar för redundans. Asus P5K blev det för min del.

Grafikkortet skall du nog inte lägga alltför mycket pengar på. PS behöver ju inte 3D prestandan och Vista kräver ju inte heller de värsta korten. Det finns säkert betydligt billigare kort än i det paket du tittade på som klarar två skärmar.

Intern kortläsare, extra fire-wire kort etc lägger man lätt till efter behov.

Vill du kunna använda mer än 3,25 GB internminne har jag för mig att du måste köra Vista 64-bitars OS. Har hört att det kan var en del strul med drivrutiner för 64-bitars Vista men har ingen personlig erfarenhet av detta (64 bit OS alltså).

Resultat: En riktig rapp, tyst och stabil dator som jag tror kommer hålla länge.

Tack för dina åsikter och tips!

Jag funderar över om det skulle vara en fördel med en quad-processor då jag arbetar med stora applicationer öppna samtidigt?

Det kanske vore på sin plats att dra till med en rejäl sådan. Bara en fundering.

Bytte ut datorn på kontoret i höstas, hade ungefär samma krav som dig, har alltid mängder med tunga program öppna (jobbigt att öppna och stänga!)

Köpte från komplett en Quad 2.6gz, 8gb ram, asus värsting moderkort med dubbla gigabit portar, massa usb 2.0 portar etc, mellan grafikkort ati 2600hd för 2skärmar (kör 1x 1920x1200 + 1680x1050 inga problem), 29xx serien hade inte kretsar för att avlasta processorn vid uppspelning av HD material har jag för mig. 1st 10.000rpm disk för Vista64 + alla programinstallationer. Aldrig upplevt att datorn blir seg trots tunga applikationer så grymt nöjd, minnet gör nog mycket här.

Allt som inte behöver ligga lokalt på datorn, istort sett allt förrutom programinstallationer, ligger på en Thecus 5200 NAS med 5x500gb i raid med gigabit koppling. Den skickar backup till en Netgear NV+ och lagras aldrig på kontoret när ingen är där. Vi kör 3 personer mot NAS och flyter jätte bra.

Rekommenderar verkligen att köra extern disk med raid, jätte praktiskt och säkrare att ta med sig eller låsa in i kassaskåp om man inte har råd att förlora data.

Tack för dina råd och tips.
Börjar få en hyfsad bild av vad jag skall ha.
Externa Raid - NAS finns redan för backup liksom nät och USB diskar för lagring.

Blir troligen en
Intel Core 2 Quad Q9550
ASUS P5K-E/WIFI-AP
Och ett mellangrafikkort, då det inte behöver ha superprestande för mina områden.
Och den snabbaste systemdisken jag kan finna.
Satsar också på tysta fläktar och ett bra chassi, vet ej vilket ännu.
Frågan är om jag vågar gå lös på 64 bitars op-system på allt strul med drivrutiner mm enligt hörsägen.

Grymt bra chassi, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330958 lite stort iofs men har man plats så :) Satsa även på ett kvalitetsnätaggregat, billiga aggregat klarar oftast inte att leverera strömen som de utlovar. Grafikkort med kylflänsar istället för fläkt är shysst.

Vista 64bitars har funkat riktigt bra, strul med drivrutiner är överdrivet, om man bygger en ny dator så är det moderna komponenter och de har drivrutiner. Det enda som man kan behöva fundera på är om man har något gammalt udda som man vill koppla in på datorn. Det enda som jag inte fick igång på min Vista var en Dymo etikettskrivare, har inte kollat på över ett halvår om nya drivrutiner kommit, kopplade in den på laptopen istället :)

Nu äntligen är datorn på plats!

Fungerar otroligt bra även om andra tunga program ligger i bakgrunden. Och helt sanslöst tyst är den också.

1 st Cooler Master Stacker 830 SE Black without PSU/utan nätagg.

1 st Cooler Master RS-850-ESBA Real Power Modular 850W ATX 12V 2.2 & EPS12V 16dBA 120mm

1 st Xilence Vibrationsdämpare Gummi för ATX-nätdel

1 st Asus Maximus Formula iX38 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX

1 st Intel Core 2 EXTREME QUAD X9650 3.0GHz 12MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

2 st Mushkin SP2-6400 2x2048MB (tot. 8192MB) DDR2 PC2-6400 800MHz 5-5-5-18

1 st Western Digital RaptorX Gamer WD1500AHFD 150GB 10000rpm 16MB cache SATA Clear Cover

2 st Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2

1 st Sharkoon Media Reader 2 30in1 Intern 3.5"/5.25" SILVER/BLACK

1 st Samsung SH-S203D/BEBN DVD±RW Dual-Layer 20X BLACK Bulk SATA

1 st MSI GeForce 8800GT OC 660MHz GPU 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

1 st Creative Sound Blaster Audigy SE Bulk PCI 7.1

1 st Nätverkskort PCI 10/100/1000Mbbps, RJ45

1 st Windows Vista Home Basic 64-bit DVD Svensk OEM

Sen naturligtvis kopplad till NAS samt USB och nät diskar också.

Är supernöjd med den och chassiet samt moderkortet medger rejäl utbyggnad framgent.

ANNONS
Götaplatsens Foto