Annons

Produktbilder på auktionssajt

Produkter
(logga in för att koppla)

sjunne

Aktiv medlem
Jag har uppmärksammat att det i ett flertal annonser på en stor auktionssajt (T__d__a, ni får själv fylla i...) förekommer "lånade" bilder, dvs bilder som annonsören hämtat från tillverkarens av den annonserade produkten hemsida. Vad säger lagen om sådana "lån"? Observera att i inget fall har jag kunnat hitta källhänvisning på bilderna!

Jag har alltså själv fått en annons bortplockad av T......a eftersom bilderna var "lånade". I mitt fall hade jag kopierat från en annan annons men jag har senare hittat bilden i fråga på en produktsida så den jag "lånade" av har ju i sin tur "lånat" först ?
 
pressbilder/produktbilder brukar ju vara fria att använda om de är utgivna av tillverkaren. Kanske med någon restriktion om hur de får användas.

Det betyder ju inte automatiskt att man har rätt att använda dem för att sälja sina begagnade prylar men sannolikheten att de skulle bry sig är väl ganska låg.

det ligger ju i tillverkarens intresse att framställa produkterna så trevligt som möjligt så kanske de hellre ser att bilder på deras produkter är snygga än att folk plåtar själva med varierande resultat.
 
Oavsett vad lagen säger så finns ju Traderas regler som i princip säger att du endast får lägga upp bilder som du tagit själv:

http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=1402
och
http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=2152

Jo, jag har blivit uppmärksammad på detta av Tradera då de tog bort min annons. Men var är konsekvensen? Alla andra annonser med lånade/stulna bilder ligger kvar! Ska man straffa en, ska man straffa alla! Eller?
Men jag kommer iaf i fortsättningen endast att använda egna bilder!
 
Att använda "stulna/lånade" bilder är väl nästan legio på sidor som Tradera och Blocket? Mailade en annonsör på Tradera om att det var fel att "låna" bilder varvid jag fick svaret att eftersom bilden gick att hitta på internet så var det minsann helt i sin ordning och allt tal om upphovsrätt var bara skitsnack som saknade betydelse. Misstänker att det inte är annorlunda som många resonerar.

Och att Tradera och Blocket inte aktivt letar efter "lånade/stulna" bilder är ju ganska lätt att förstå. De förutsätter givetvis att reglerna följs och att annonsörerna inte använder bilder som de saknar upphovsrätten för. Men jag misstänker att de är medvetna om oskicket men väljer att sätta kikaren för det blinda ögat i de allra flesta fall då de annars skulle få färre annonsörer och mindre inkomster.
 
Jag kan förstå att det inte känns speciellt oärligt att kopiera en produktbild från leverantörens hemsida. Själv tycker jag att annonsen framstår som ärligare och mer personlig om det är ett egentaget fotografi framförallt om man säljer något begagnat, är det någon direktimporterad piratkopia från kina så spelar det mindre roll.
 
Att använda "stulna/lånade" bilder är väl nästan legio på sidor som Tradera och Blocket? Mailade en annonsör på Tradera om att det var fel att "låna" bilder varvid jag fick svaret att eftersom bilden gick att hitta på internet så var det minsann helt i sin ordning och allt tal om upphovsrätt var bara skitsnack som saknade betydelse. Misstänker att det inte är annorlunda som många resonerar.

Och att Tradera och Blocket inte aktivt letar efter "lånade/stulna" bilder är ju ganska lätt att förstå. De förutsätter givetvis att reglerna följs och att annonsörerna inte använder bilder som de saknar upphovsrätten för. Men jag misstänker att de är medvetna om oskicket men väljer att sätta kikaren för det blinda ögat i de allra flesta fall då de annars skulle få färre annonsörer och mindre inkomster.

Jo, men grejen i det här fallet är att de slängde ut MIN annons (samt att alla lämnade bud försvann) och hotade med att stänga mitt konto samtidigt som det finns hur många annonser till dels med SAMMA bild som jag hade dels med andra "lånade/stulna" bilder som lämnas utan åtgärd!
Jag har skrivit till dom och lämnat en lång lista med annonser som inte följer reglerna. Ska bli intressant att se om DE annonserna försvinner....
 
Jag har uppmärksammat att det finns ett flertal bilförare på en stor motorväg (E*:an, ni får själv fylla i...) som kör för fort, dvs de kör snabbare än hastighetsgränsen. Vad säger lagen om sådan hastighet?

Jag har alltså själv fått en fortkörningsbot av P....n eftersom jag körde "för fort". I mitt fall hade jag lagt mig på 150 bakom en annan bil, men den jag la mig bakom körde ju för fort först?

----------------------------

Jo, men grejen i det här fallet är att de gav MIG böter och hotade med att återkalla mitt körkort samtidigt som det finns många andra som kör med SAMMA hastighet som jag åkte i dels andra för höga hastigheter som lämnas utan böter!
 
Jag har uppmärksammat att det i ett flertal annonser på en stor auktionssajt (T__d__a, ni får själv fylla i...) förekommer "lånade" bilder, dvs bilder som annonsören hämtat från tillverkarens av den annonserade produkten hemsida. Vad säger lagen om sådana "lån"? Observera att i inget fall har jag kunnat hitta källhänvisning på bilderna!

Jag har alltså själv fått en annons bortplockad av T......a eftersom bilderna var "lånade". I mitt fall hade jag kopierat från en annan annons men jag har senare hittat bilden i fråga på en produktsida så den jag "lånade" av har ju i sin tur "lånat" först ?

Att "låna" (varför inte kalla det stjäla?) bilder på det sättet är ett brott enligt sveriges lag.

Så anmäl, de brukar plocka bort annonser efter påpekanden.

Om det är din bild som stulits tycker jag du ska skicka en faktura. De där företagen gör alldeles för lite för att hantera problemet.
 
Och enligt Sveriges Rikes Lag så heter brottet fortfarande inte stöld, oavsett hur många gånger du skriver det. Inte för att "låna" är en brottsrubricering heller.

Där kom den...

Edit: Måste inflika för de som inte läst tidigare debatter: zStenlund, det är inte så praktiskt att använda juridiska termer. Vi andra använder ett mer praktiskt språkbruk.

Det förändrar ingenting juridiskt så oroa dig inte, jag föreslår inga lagförändringar eller så.
 
Senast ändrad:

Ja, det gjorde den. Om du ska komma dragandes med lagboken så skulle det vara klädsamt om du också bemödade dig med korrekta brottsrubriceringar. Det handlar inte om vad jag tycker om det aktuella beteendet, utan om att jag är innerligt trött på att det ska vara så förbaskat svårt att kalla saker vid dess rätta namn.
 
... (varför inte kalla det stjäla?) ...
För att den som plåtat inte blivit av med bilden?
Han har kvar sitt original. Oavsett hur många kopior som sprids.

Skulle vilja se det företag som började stämma folk för upphovsrättsbrott över produktbilder.

Produktbilder är reklam. Även om de används för att sälja begagnade prylar.
Även om de omfattas av samma upphovsrättslagar som alla andra bilder, är (de flesta) produktbilder de facto public domain.

Trådstartaren har drabbats av det godtycke som måste bedrivas på sajter som låter folk publicera bilder (eller andra filer). De som driver sajten har ingen praktisk möjlighet att kolla alla bilder som laddas upp, så man kollar bara de som någon anmäler, vilket gör att de flesta bilder aldrig kollas.

Vill du vara säker på att din annons står kvar så använd en egen bild eller en bild som du har licens att publicera.
 
Ja, det gjorde den. Om du ska komma dragandes med lagboken så skulle det vara klädsamt om du också bemödade dig med korrekta brottsrubriceringar. Det handlar inte om vad jag tycker om det aktuella beteendet, utan om att jag är innerligt trött på att det ska vara så förbaskat svårt att kalla saker vid dess rätta namn.

Jag är ingen jurist så jag behöver inte uttrycka mig så det blir juridiskt exakt, ingen inblandad riskerar f ö att missförstå. Så "bildstöld" kvarstår som den bästa benämningen i detta FOTO-forum.

Det kanske är dags att acceptera ordet? :)
 
...

Trådstartaren har drabbats av det godtycke som måste bedrivas på sajter som låter folk publicera bilder (eller andra filer). De som driver sajten har ingen praktisk möjlighet att kolla alla bilder som laddas upp, så man kollar bara de som någon anmäler, vilket gör att de flesta bilder aldrig kollas.
...

Tradera/blocket KAN kolla, de väljer dock att inte använda existerade (och billiga) tekniker av ekonomiska skäl. Det är mkt billigare att plocka bort de annonser som blir anmälda än att tillämpa tekniken. Det är särskilt anmärkningsvärt att de inte ens blockar SAMMA bild som laddas upp efter att en annan annons blivit borttagen pga just den bilden.
 
Säg det till den som lever på att ta bilder och sälja kopior.

Jag kan gärna säga till folk som lever på att sälja (rättigheten att publicera kopior av) sina bilder att kolla på din hårddisk, bilden ligger ju kvar där. Ingen har snott den. Du kanske har blivit snuvad på en eventuell inkomst för att något publicerat bilden du tagit utan att betala dig, och det är ju jobbigt - men - bilden ligger kvar där.
 
Jag kan gärna säga till folk som lever på att sälja (rättigheten att publicera kopior av) sina bilder att kolla på din hårddisk, bilden ligger ju kvar där. Ingen har snott den. Du kanske har blivit snuvad på en eventuell inkomst för att något publicerat bilden du tagit utan att betala dig, och det är ju jobbigt - men - bilden ligger kvar där.

Du verkar komma från 90-talsresonemangsgruppen som tycker allt ska vara gratis eftersom när de/du/ni växte upp var det ingen som satte dit dem som begick upphovrättsbrott och då misstolkades det till att brottet var trivialt eller icke existerande. Så var/är det inte oavsett terminologi.

Vet inte ens varför jag bemöter dig (vem du nu är) men jag råder dig till att fundera på konsekvenserna om tex lagarna om upphovrätt skulle tas bort, om du nu vill det.

Nu råkar jag vara en i den gruppen som du pratar om, dvs lever på foto så du får gärna fördjupa dina synpunker om tex "bilder på hårddisk". Om mina bilder ska kunna kopieras gratis genererar allt mitt arbete noll inkomst.
 
Det som stjäls är inkomsten som fotografen borde fått för publiceringen.

Men man kan ju göra som dom som laddar hem piratmusik och motivera sin olovliga publicering med att det inte är något inkomstbortfall - dom skulle ju ändå inte använt bilden om dom behövt betala för den ... ;-)
 
Det som stjäls är inkomsten som fotografen borde fått för publiceringen.

Men man kan ju göra som dom som laddar hem piratmusik och motivera sin olovliga publicering med att det inte är något inkomstbortfall - dom skulle ju ändå inte använt bilden om dom behövt betala för den ... ;-)

Precis, eller: jag har så lite pengar så jag skulle ändå inte köpt/hyrt den.
 
ANNONS