Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Proffsglugg 24-70/2.8 ballar ur i Afrika
- Trådstartare macrobild
- Start datum
Mankan G
Aktiv medlem
Re: Dubblerad optik?
Det beror nog på ditt kändisskap
och därmed budget. Ganska säker på att Klum har backup på det mesta när han reser för NG. Eller kanske inte föresten. Med NG's budget så är det väl bara att hyra en helikopter 
Själv tar jag alltid med ett extra kamerahus såsom Mikael gjort fast mitt ligger oftast på hotellet. Liksom han så är det av enklare sort, mitt gamla D100. Ingen jämförelse mellan 30D och D100 nu tack...När det gäller optiken så tar jag i princip inga dubbletter av något men tämligen många av mina gluggar överlappar varandra. Min Minitrekker är optast packad med 10,5 fish, 12-24, 17-55, 70-200, TC14II, Zeiss 50mm f1,4 ZF och ett AF85mm f1,4 alt Tamron 90mm macro beroende på uppdrag. Utöver detta så ligger alltid mitt 18-200 nerpackad i det incheckade bagaget.
Har klarat mig än så länge peppar peppar. Däremot har jag alltid två olika mellanlagringssystem för mina bilder. En Vosonic och en Epson P2000...
Fina bilder Mikael! Får vi se dom i något annat sammanhang senare?
Mankan
cowboy skrev:
Håller med dig, Magnus, jag förstår verkligen hur Mikael känner det och att han reagerar, har själv stått med sönderslagen optik (Nikon, och jag hade själv klantat så den pajade) långt ut i bushen fyra dagars färd från närmsta airstrip. Fick klara mig med den optik som överlevt, det funkade hyfsat men blev jobbigt då och då, jag gick miste om många fina bilder.
Bara mina privata amatörbilder drabbades, det kändes surt nog, tur jag inte var där för en uppdragsgivares räkning, det hade varit katastrof.
Kamerahus minst dubblerar man, men knappast optik, gissar jag - hur går det till, ni yrkesfotografer i tråden?
Har Staffan Widstand och Mattias Klum dubblerad optik när de reser (2 st 300-telen, 2 st 500-telen?) eller får även de nödtorftigt klara sig med det fungerande tills nya ersättningsgrejor hinner anlända några veckor senare?
National Geographics' undervattenfotograf David Doubilet (mannen som plåtat flest omslag, enligt egen uppgift) har en massa hus men inte dubblerad optik. Han hade å andra sidan närliggande brännvidder, kunde ersätta en trilskande 30 mm med en 24 mm eller 35 mm.
Det beror nog på ditt kändisskap
Själv tar jag alltid med ett extra kamerahus såsom Mikael gjort fast mitt ligger oftast på hotellet. Liksom han så är det av enklare sort, mitt gamla D100. Ingen jämförelse mellan 30D och D100 nu tack...När det gäller optiken så tar jag i princip inga dubbletter av något men tämligen många av mina gluggar överlappar varandra. Min Minitrekker är optast packad med 10,5 fish, 12-24, 17-55, 70-200, TC14II, Zeiss 50mm f1,4 ZF och ett AF85mm f1,4 alt Tamron 90mm macro beroende på uppdrag. Utöver detta så ligger alltid mitt 18-200 nerpackad i det incheckade bagaget.
Har klarat mig än så länge peppar peppar. Däremot har jag alltid två olika mellanlagringssystem för mina bilder. En Vosonic och en Epson P2000...
Fina bilder Mikael! Får vi se dom i något annat sammanhang senare?
Mankan
Senast ändrad:
Mankan G
Aktiv medlem
snap skrev:
skillnaden är att när du är på jobb så är du tvungen att ha dubbelt för jag tror knappast en uppdragsgivre skulle bli särkilt nöjd om du säger att du inte kunnat utföra jobbet för att objektivet gått sönder o att du inte haft backup med dig.
Jag tror eller vet av egen erfarenhet att det mesta går att lösa. Klart att om du ligger på savannen och bara har ett 600mm och en 12-24:a med dig och 600:an går sönder så är det givetvis kört med den typen av bilder. Eller om du bara måste ta en speciell bild. Nu är dock inte alla uppdrag av den stereotypiska sorten. Klart att om jag åker på ett uppdrag där det gäller att ta porträtt så ser jag till att ha backup men oftast så är mina uppdrag av mer oprecisa slag. De flesta uppdrag som jag har haft och har bygger på kreativitet. Det blir givetvis svårare om en specifik glugg går sönder men oftast går det att komma runt det fast med avsevärt extra arbete.
Nu är det givetvis ingen drömsits att få sådana begränsningar utan i en perfekt värld så har man givetvis med en extra uppsättng av allt. Eller att ingenting går sönder är väl ändå bättre. Nej man får kompromissa som så ofta här i livet eller hur.
Senast ändrad:
snap
Aktiv medlem
Om du ska fota tex hotellrum så är det väldigt svårt utan vidvinkel o för mig är det självklart att ha dubbelt på det som är prio för att kunna göra jobbet.
Eftersom man har med sig ryggan o det får plats så vad är problemet då?
I fall jag anser att backup är nödvändigt så får jag väl tycka det utan att bli kallad bror duktig utav vissa? för vissa jobb går inte att göra om pga deadline tider o då måste man ha backup ifall man tex tappar kameran,blir rånad,kameran pajar etc.
Varför tar du med dig en optik som 24-70 som du har pajkastat på i åratal?Jag får inte i hopp det jag skulle inte ta med grejer som jag tycker är kass.
Dessutom förutom att du tycker den inte har någon bra kantskärpa,den vinjetterar o nu håller den inte ens då är det nog dags att fimpa den eller?
Eftersom du tycker 5D har en sensor som orsakar dålig kantskärpa så är det lika bra att kränga den med innan uppföljaren kommer.
Jag är helt säker på att med din D2x hade detta aldrig hänt så tag med rätt grejer nästa gång.
Eftersom man har med sig ryggan o det får plats så vad är problemet då?
I fall jag anser att backup är nödvändigt så får jag väl tycka det utan att bli kallad bror duktig utav vissa? för vissa jobb går inte att göra om pga deadline tider o då måste man ha backup ifall man tex tappar kameran,blir rånad,kameran pajar etc.
Varför tar du med dig en optik som 24-70 som du har pajkastat på i åratal?Jag får inte i hopp det jag skulle inte ta med grejer som jag tycker är kass.
Dessutom förutom att du tycker den inte har någon bra kantskärpa,den vinjetterar o nu håller den inte ens då är det nog dags att fimpa den eller?
Eftersom du tycker 5D har en sensor som orsakar dålig kantskärpa så är det lika bra att kränga den med innan uppföljaren kommer.
Jag är helt säker på att med din D2x hade detta aldrig hänt så tag med rätt grejer nästa gång.
BugEyes
Aktiv medlem
Jag älskar min 24-70 på 5D men skulle den lägga av när jag behövde den som mest, så skulle jag bli lika sur som Mikael.
Jag var förbannad redan när jag fick mitt första ex av 24-70 som felfokuserade uppåt väggarna och fick vänta 5 veckor på ersättaren.
Det går ju inte att fota allround seriöst med kortaste brännvidd 70 mm ens på FF så det är en stor begränsning. Ofta har jag bara med mig 24-70 och 70-200 och skulle känna mig enbent om en av dom lade av.
Jag förstår Mikael i den här situationen även om jag ibland kan känna mig förorättad av dom frekventa "påhoppen" på mina ögonstenar, 5D och 24-70 samt även 70-200. Jag upplever inte tillnärmelsevis dom vinjetteringsproblem som Mikael ger uttryck för. Den enda glugg vi gemensamt dissar på 5D är 17-40.
Fina bilder och jag hoppas det går bra ändå där nere, tror du fixar det gott med vad du har till hands.
Jag var förbannad redan när jag fick mitt första ex av 24-70 som felfokuserade uppåt väggarna och fick vänta 5 veckor på ersättaren.
Det går ju inte att fota allround seriöst med kortaste brännvidd 70 mm ens på FF så det är en stor begränsning. Ofta har jag bara med mig 24-70 och 70-200 och skulle känna mig enbent om en av dom lade av.
Jag förstår Mikael i den här situationen även om jag ibland kan känna mig förorättad av dom frekventa "påhoppen" på mina ögonstenar, 5D och 24-70 samt även 70-200. Jag upplever inte tillnärmelsevis dom vinjetteringsproblem som Mikael ger uttryck för. Den enda glugg vi gemensamt dissar på 5D är 17-40.
Fina bilder och jag hoppas det går bra ändå där nere, tror du fixar det gott med vad du har till hands.
macrobild
Avslutat medlemskap
Ove är på lika lysande humör som alltid, jag skall fråga Canon" om det är så att de rekommenderar att man skall ha dubbel uppsättning av gluggar med ."
Hur gör du om datorn pajar, är två Maccar med också?
Sedan Ove jag har jobbat sedan 1984 och aldrig har något liknande hänt fast jag har rest jorden runt ett antal gånger
Ha det
Mikael
Hur gör du om datorn pajar, är två Maccar med också?
Sedan Ove jag har jobbat sedan 1984 och aldrig har något liknande hänt fast jag har rest jorden runt ett antal gånger
Ha det
Mikael
snap
Aktiv medlem
Nej Mikael jag har inte 2 maccar med mig däremot en extern laciedisk som jag lägger över bilderna efter varje dags jobb på ifall maccen skulle lägga av.Sedan har jag 40g i kort med mig så jag skulle kunna klara mig med dom i värsta fall.
Så för att alltid kunna göra jobbet har jag dubbelt av det som är ett måste.
Jag vet inte hur din jobb briefar ser ut mina är oftast väldigt svåra att göra om o jag tror knappast uppdragsgivare skulle vilja betala en resa till tex sydafrika engång till med hotell etc för att utrustningen pajar,olycksfall etc
Men detta är hur jag gör o du får göra precis som du vill o jag får väl ha backup om jag vill vara säker på att få hem jobben.
Så för att alltid kunna göra jobbet har jag dubbelt av det som är ett måste.
Jag vet inte hur din jobb briefar ser ut mina är oftast väldigt svåra att göra om o jag tror knappast uppdragsgivare skulle vilja betala en resa till tex sydafrika engång till med hotell etc för att utrustningen pajar,olycksfall etc
Men detta är hur jag gör o du får göra precis som du vill o jag får väl ha backup om jag vill vara säker på att få hem jobben.
casting
Aktiv medlem
Klart man aldrig kan dubblera alla saker. vissa är oroliga över sina diskar, andra är oroliga över optiken osv. Men jag betvivlar på att någon släpar på dubblering rakt över. Vad man kan få med sig beror ju helt klart på hur uppdraget ser ut, samt budget och tidigare erfarenheter.
Klart man lackar till som Mikael om man drabbas på det sättet. Och jag tolkar Mikaels reaktion som ett utbrott i affektion ;-) Eller har jag inte rätt? Vi tycker nog alla att det är dåligt att en ny dyr glugg går sönder. Men som någon sa, de flesta av oss vet också att det kan hända oavsett vad man köpt.
Jag jobbar inte som fotograf, men jag jobbar med driftskritiska datorsystem. Och då och då så fallerar dom trots att man frsöker dubblera alltidng. Så man kan aldrig gardera sig helt, så är det bara.
Klart man lackar till som Mikael om man drabbas på det sättet. Och jag tolkar Mikaels reaktion som ett utbrott i affektion ;-) Eller har jag inte rätt? Vi tycker nog alla att det är dåligt att en ny dyr glugg går sönder. Men som någon sa, de flesta av oss vet också att det kan hända oavsett vad man köpt.
Jag jobbar inte som fotograf, men jag jobbar med driftskritiska datorsystem. Och då och då så fallerar dom trots att man frsöker dubblera alltidng. Så man kan aldrig gardera sig helt, så är det bara.
Mankan G
Aktiv medlem
Mikael.
Jag är uppriktigt nyfiken på varför du valde att ta med Canonutrustningen i detta fall till SA.
Observera att detta inte är ett påhopp utan en uppriktig nyfikenhet. Inte heller vill jag skapa en vs tråd utan är bara nyfiken på vad som gjorde att du valde som du gjorde. Vi har alla våra preferenser. Det finns många som föredrar C och förmodligen lika många som gillar N.....
Om jag har förstått dina inlägg rätt här på FS så föredrar du dina Nikon i stort sätt allt förutom Canons egenskaper på höga ISO, rätt eller fel? Var bedömningen att det skulle vara "dåligt" ljus som gjorde valet eller var det något annat? Som sagt bara nyfiken....
Det som har hänt med din glugg anser jag och hoppas framför allt var en engångsföretelese som kunde ha hänt oavsett märke.
Ha det så bra där nere-
Mankan
Jag är uppriktigt nyfiken på varför du valde att ta med Canonutrustningen i detta fall till SA.
Observera att detta inte är ett påhopp utan en uppriktig nyfikenhet. Inte heller vill jag skapa en vs tråd utan är bara nyfiken på vad som gjorde att du valde som du gjorde. Vi har alla våra preferenser. Det finns många som föredrar C och förmodligen lika många som gillar N.....
Om jag har förstått dina inlägg rätt här på FS så föredrar du dina Nikon i stort sätt allt förutom Canons egenskaper på höga ISO, rätt eller fel? Var bedömningen att det skulle vara "dåligt" ljus som gjorde valet eller var det något annat? Som sagt bara nyfiken....
Det som har hänt med din glugg anser jag och hoppas framför allt var en engångsföretelese som kunde ha hänt oavsett märke.
Ha det så bra där nere-
Mankan
macrobild
Avslutat medlemskap
Mankan G skrev:
Mikael.
Ha det så bra där nere-
Mankan [/QUOTE
Tjaba Mankan och tack för trevligt bemötande när jag kände mig som mest frusterad.
Jag tycker om Canon för det du nämde samt att 5d tillsammans med raw ger bättre resultat i flertal situationer och att mitt fotograferande i detta fall bygger på nära intima bilder för att skildra det jag skall göra. Jag behöver alltså inte ha några längre telen för denna SA utflyckt.
En annan sak är sökaren, för mig som har kommit till åren är det svårt om man har vant sig med 5d att titta i en mindre med lite av "biodukdärframmeperspektivet".
Mikael
PS hade sällskap med en av Danmarks bästa modefotografer på planet ner, han hade själv en F4 + 50mm med sig.
Övrig utrustning två Hasselblad H3 digital och allt annat som behövdes sköttes av photoagenten på plats, jag har inte dessa resurser, arbetet är något annorlunda.
Senast ändrad:
Mankan G
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Tjaba Mankan och tack för trevligt bemötande när jag kände mig som mest frusterad.
Det var så lite så.....
Jag anser att tonen här på FS har blivit lite onödigt hård emellanåt. För många rigida och onödiga disskutioner och påhopp som känns lite dagisaktiga. Nivån borde lyftas över den egna näsan eller sfären. Det finns inga abslouta sanningar i vår branch utan det mesta är en kompromiss. Det som fungerar för mig behöver inte fungera för någon annan eller vice versa.
Likaså borde många läsa vad som faktiskt skrivs istället för att läsa det som INTE skrivs. Alltför många gånger har jag feltolkats (kan i och för sig bero på oklar formulering från min sida). Det är alltför lätt att feltolka det skriva ordet i en form som finns här på FS. Små korta rader ska förklara en mängd information.....
Ta det lungt istället och njut av att ett forum som FS finns.
Tack för mig.
Mankan
Mankan G
Aktiv medlem
Makten skrev:
Måste man ha en likadan glugg som backup? Det kunde ju vara vettigt med nån billig sak som typ Tamron 28-75/2,8 som verkar förhållandevis riktigt bra. Då slipper man stå med rumpan bar i alla fall om originalet pajjar.
Det beror väl på uppdraget.
Skulle jag få chansen att ta Bilden med stort B så skulle jag garanterat ta med mig två uppsättningar av berörd utrustning eller i alla fall något som kompletterar varandra. I normalfallet svarar jag nej.
Jag har löst det med att packa ner en 18-200 (och i vissa fall även min 80-400) i det incheckade bagaget samt att många av mina gluggar överlappar varandra till viss del. Tex så fungerar 70-200 som en backup till min favoritglugg för porträtt: 84mm f1,4. Det skulle bli mer jobb men det skulle fungera för mig om en glugg skulle lägga av. Tex 17-55 kan nästan ersättas av 12-24 och den Zeiss 50:a som alltid ligger i väskan. 12-24:an är svårare mellan 12mm och 17mm men jag arbetar sällan med dessa brännvidder. Det skulle nog bli svårast om 70-200:an pajjade eftersom 18-200 inte är i närheten av bildkvalitet.
MWPhoto
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Tack Mats Weimarsson som är i SA och försöker hjälpa mig, jobben fungerar, jag har lånat en glugg till den andra kameran. Just nu är jag ca 1.5 timmar bilväg från Kapstaden, är nu nöjd med resultaten efter att ha redigerat bilderna.
mvh Mikael
Skönt att det löste sig!
Jag har just lånat en väns 24-70 2.8 som han köpte i Nov-06. Testade den lite i går kväll. Den är paj, den vill inte focusera alls på oändigt när jag zoomar in mer än ca 50mm!!! Om jag focuserar på något nära, typ 5m eller mindre, då funkar det, men inte på längre avstånd. Därmed går det heller inte att trycka av en bild.
Zoomen känns dessutom ojämn och halvtrög. Lämnade in den idag.
Innan dess testade jag hur den focuserade mot ett focus test chart. Perfekt!
JensEkberg
Aktiv medlem
snap skrev:
När jag åker utomlands så har jag alltid dubbelt av allt, pga flera orsaker dels du kan bli rånad då är det bra med backup på hotellrummet,något kan gå sönder det hände i somras i cypern när slutaren i min 1dsm2 pajade efter endast 45000 exponeringen men det är sånt som händer o därför har man backup.
Speciellt om man är yrkesfotograf o åker på jobb.
Oavsett kameramärke så kan dom gå sönder likaväl som min pentax67,Hasselblad.
Den enda kamera jag haft som aldrig gått sönder är Pentax 645 samt canons 5D.
Frågan är varför säljer du aldrig dina canonprylar när du är så missnöjd.Du har ju skrivet en följetång av hur kass du tycker 24-70 är så varför behåller du den då?
Har man backup så vad är problemet då?
Men din web verkar du inte ha nån back-up på....
(kunde inte låt bli tycker det var lite väl hårda tongångar emot Mikael)
macrobild
Avslutat medlemskap
Jag har jobbat med bilder sedan 1984 och vet att saker kan gå sönder, men att ett relativt nytt objektiv blir obrukligt har aldrig hänt tidigare.
Tyvärr är det så att mekaniska övergångar saknas idag på de flesta objektiv och objektiven styrs elektroniskt. Går en krets sönder står man där.
Jag har gjort otaliga reportage utomlands, i värme, sand, snö och faktiskt aldrig haft två likadana objektiv med mig. Har aldrig behövt det tidigare på snart 25år.
Bilderna blev bra, fick tänka om att använda backup kameran d30 istället som huvudkamera eftersom jag kunde låna en vidvinkelglugg som klarar APS stor sensor. Åker tillbaka i höst och då skall jag ha backup på min 24-70 eftersom jag vill ha tillgång till just 24-70 på en 24 x 36mm stor sensor.
Lagt upp lite fler bilder på http://picasaweb.google.com/mikael.risedal/Zwelihle
Mikael
Tyvärr är det så att mekaniska övergångar saknas idag på de flesta objektiv och objektiven styrs elektroniskt. Går en krets sönder står man där.
Jag har gjort otaliga reportage utomlands, i värme, sand, snö och faktiskt aldrig haft två likadana objektiv med mig. Har aldrig behövt det tidigare på snart 25år.
Bilderna blev bra, fick tänka om att använda backup kameran d30 istället som huvudkamera eftersom jag kunde låna en vidvinkelglugg som klarar APS stor sensor. Åker tillbaka i höst och då skall jag ha backup på min 24-70 eftersom jag vill ha tillgång till just 24-70 på en 24 x 36mm stor sensor.
Lagt upp lite fler bilder på http://picasaweb.google.com/mikael.risedal/Zwelihle
Mikael