Annons

Program segar med Rawfiler vad är fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
När jag skall titta på mina Rawfiler i ACDSEE eller Browsern i Photoshop CS så segar datorn. Det tar 5-10 sekunder att ladda en bild. Även om den är lika stor eller mindre än en JPEG eller PSD som laddas upp på 0,2- 0,3 sek.
Har 1 GB internminne och rask dator förövrigt.
Vad är felet??

Tacksam för svar

//JAn

De skall väl packas upp så de kan visas.

I vissa läsare, tex Thumbsplus, kan jag välja om den skall använda den lilla JPG bilden i raw filen eller använda den uppackade varianten.

Ok det kan jag förstå men varför tar det 300 ggr längre tid att packa upp en <raw fil än en dubbelt så stor PSD?

/jan

När man packar upp en råfil är den intre komplett.

De flesta kamror utelämnar en röd och en blå pixel, dvs har bara fullt antal gröna.

Man skall då beräkan fram de offrade pixlarna. Därefter skall bildbehandling ske, tex ta bort brus osv.

Detta suger regält.

Roine

En RAW-fil har bara en färg per pixel som sitter i ett mönster typ:
RGRGRGRG
GBGBGBGB
RGRGRGRG

För att kunna presentera en färdig bild måste man för varje pixel ha hänsyn till de omkringliggande pixlarna för att räkna fram en pixel som har alla tre färgerna i sig.
Denna beräkning, demosaic, tar betydligt mer kraft än att bara packa upp en färdig JPEG.

Ok då har jag svar det är inte min dator som felar. Tack för det!
Nästa fråga blir då vad har ni för program att visa filerna i och tar det lika lång tid som det göt för mig? dvs 10 sek att byta bild.

Jan

Jag bläddrar bland mina RAW-filer med Nikonview, som ju använder de inbäddade JPEG-bidlerna i RAW-filen (det finns dylika även i canons raw-filer). Det funkar väl inte så bra med Canons RAW-filer dock. :)
Irfanview visar bilderna från 300D inom någon sekund (gissar att den inbäddade JPEG:en används i det fallet). Borde vara detsamma med 10D. Hur det är med 1D Mk II vet jag dock inte. Inte ens säkert att det klarar CR2 (eller vad det heter).

ANNONS
Götaplatsens Foto