Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Programläge "P" i Nikon D80...

Produkter
(logga in för att koppla)

Tokv41

Aktiv medlem
Frågan gäller som rubriken antyder läge "P" på en Nikon D80..

Jag har fattat det så att det läget i stort sett skall fungera som auto men utan att blixten poppar upp.

Har jag fattat det rätt eller fått det om bakfoten?

Anledningen att jag frågar är för att kameran inte optimerar bilderna utifrån de möjligheter som finns att fota utan blixt.

Jag har bara haft kameran i en vecka ca och fotar mest med manuell eller något av de andra semiprogrammen. Dock har jag hittills inte lyckats få bra bilder på "P"-valet.

Instruktionsboken ger inte mycket till svar angående denna fråga.

Fråga två gäller huruvida man kan ställa in tungsten som vitbalansläge? Efter att ha läst lite böcker där detta används för vissa bilder blev jag sugen att testa detta men såvitt ag kan se finns inte detta i Nikon D80?
 
Mer eller mindre, "gröna" läget automatiserar precis allting, medan P-läget låter dig välja blixt eller inte, samt låter dig skifta programmet uppåt eller nedåt med en av inmatningsrattarna. Men om det är Auto-ISO du tänker på så måste du slå på det i menyn för att det ska funka i P-läget, då kan du också ställa in den längsta slutartid du kan leva med innan kameran börjar höja ISO.

Tungsten används i vissa sorters lampor, prova att välja något av lamplägena, lysrör eller glödlampa... Eller ställ in färgtemperaturen manuellt om du orkar det, det går att mata in vilket värde man vill.
 
Mer eller mindre, "gröna" läget automatiserar precis allting, medan P-läget låter dig välja blixt eller inte, samt låter dig skifta programmet uppåt eller nedåt med en av inmatningsrattarna. Men om det är Auto-ISO du tänker på så måste du slå på det i menyn för att det ska funka i P-läget, då kan du också ställa in den längsta slutartid du kan leva med innan kameran börjar höja ISO.

Tungsten används i vissa sorters lampor, prova att välja något av lamplägena, lysrör eller glödlampa... Eller ställ in färgtemperaturen manuellt om du orkar det, det går att mata in vilket värde man vill.

Osäker på om jag förstått dig rätt här, eller om du förstått mig..

När jag fotar med P i dunkel belysning utan blixt så blir bilderna värdelösa. Ändrar jag till manuell och fotar utan blixt blir bilderna bra. Jag har fått för mig att tanken med P är att man inte ska behöva ändra något utan att kameran själv skall anpassa sig? Dvs ta de bästa möjliga inställningarna? Just nu är P enbart användbart under goda ljusförhållanden.

Hur menar du med skifta programmet uppåt eller nedåt?

Är inte själva tanken att man INTE ska behöva ställa in en massa i läge P? Dvs ha ett programläge som man direkt och snabbt kan fota med utan att behöva avaktivera blixten?

Tungstensinställningen var tänkt att användas för blåare bilder utomhus.. Får testa mig fram till något liknande.. Tänkte om någon visste om det fanns någon motsvarighet till detta läge..
 
Jo, jag tror att jag har förstått vad du är ute efter. I gröna läget ställer kameran helt enkelt upp ISO när slutartiderna blir lite för långa, och därför går det bra att plåta utan blixt (även om man kan få lite mer brus). i P-läget måste du ha aktiverat Auto-ISO för att få samma effekt. Grundtanken med P-läget är att automatisera exponeringen, d v s att kameran ställer både slutartid och bländare - allt annat är upp till dig. Det gröna läget är snarare till för människor som inte vill lära sig kameran :).

Det finns säkerligen en sådan vitbalansinställning som du letar efter, jag är bara inte säker på vilken det är. Prova de olika inställningarna och se vilken färg det blir på bilderna. Det är ju inte så svårt med en digitalkamera :).
 
Jo, jag tror att jag har förstått vad du är ute efter. I gröna läget ställer kameran helt enkelt upp ISO när slutartiderna blir lite för långa, och därför går det bra att plåta utan blixt (även om man kan få lite mer brus). i P-läget måste du ha aktiverat Auto-ISO för att få samma effekt. Grundtanken med P-läget är att automatisera exponeringen, d v s att kameran ställer både slutartid och bländare - allt annat är upp till dig. Det gröna läget är snarare till för människor som inte vill lära sig kameran :).

Det finns säkerligen en sådan vitbalansinställning som du letar efter, jag är bara inte säker på vilken det är. Prova de olika inställningarna och se vilken färg det blir på bilderna. Det är ju inte så svårt med en digitalkamera :).


Okej, då testar jag att ställa in auto på vitbalans så kanske P-läget blir användbart.. Var det det du menade med att ställa in läget uppåt eller nedåt eller finns det ytterligare knep för att optimera detta läge?

Vitbalansläget får jag som du säger testa mig fram med vad det gäller tungstensläget..

Tackar och bockar för hjälpen!!
 
Optimize image-inställningar

En till skillnad: Om du har ställt in egna inställningar under "Optimize image" under "Shooting"-menyn i kameran så används dessa när du kör i P-läget, men kör du i Auto-läget är dessa satta till auto. Detta kan förstås också göra att två bilder tagna under samma förhållanden ser annorlunda ut när man jämför dem.
 
Nej, jag menar Auto-ISO (fast det framgick kanske, men du skrev "vitbalans" :)), finns i menyerna någonstans. Om det är påslaget kör kameran med lägsta möjliga ISO tills slutartiderna börjar bli för långa (du kan själv ställa hur lång slutardtid du kan acceptera), och då höjer den ISO för att försöka hålla slutartiden så kort som du vill.

Det jag menade med att ställa uppåt eller nedåt var att om du kör i P-läget så kan du byta mellan ett par olika alternativ för samma exponering (olika kombinationer av slutartid och bländare som ger samma exponering) med tumratten, efter att du har mätt ljuset genom att hålla ner avtryckaren halvvägs. Jag har aldrig använt just den finessen, kör i A eller S-lägena om jag behöver en viss tid eller bländare, men det går om man vill.
 
Nej, jag menar Auto-ISO (fast det framgick kanske, men du skrev "vitbalans" :)), finns i menyerna någonstans. Om det är påslaget kör kameran med lägsta möjliga ISO tills slutartiderna börjar bli för långa (du kan själv ställa hur lång slutardtid du kan acceptera), och då höjer den ISO för att försöka hålla slutartiden så kort som du vill.

Det jag menade med att ställa uppåt eller nedåt var att om du kör i P-läget så kan du byta mellan ett par olika alternativ för samma exponering (olika kombinationer av slutartid och bländare som ger samma exponering) med tumratten, efter att du har mätt ljuset genom att hålla ner avtryckaren halvvägs. Jag har aldrig använt just den finessen, kör i A eller S-lägena om jag behöver en viss tid eller bländare, men det går om man vill.

Skrev fel angående VB..

Ställer jag in ett standarvärde för hur lång slutartid jag kan acceptera eller väljer jag detta vid varje bild även på läge P?

Måste nog testa lite mer innan jag förstår mig på detta läge helt och hållet märker jag ;)
 
Kolla i manualen så står det nog hur Auto-ISO funkar, annars hittar du Ken Rockwells förklaring på engelska här: http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/users-guide/menus-custom.htm#07

Det du ställer in är dels hur lågt slutartiden kan gå innan kameran höjer ISO (bör rimligen vara den slutartid där du kan handhålla och ändå få skarpa bilder med det objektiv du använder), och hur högt ISO kan gå (max 1600). Det gör du en gång, i menyn. Därefter ställer kameran automatiskt upp ISO för att hålla slutartiden kortare än den gräns du ställt in, utan att du behöver välja något mer.

Nackdelen är att ju högre ISO kameran ställer, desto brusigare blir bilderna. I gengäld blir de skarpare än de hade blivit med en längre slutartid, som du inte kunnat handhålla :). Du kan få samma effekt genom att manuellt ställa upp ISO när du ska plåta inomhus t ex, med med Auto-ISO sköter kameran det åt dig.
 
Kolla i manualen så står det nog hur Auto-ISO funkar, annars hittar du Ken Rockwells förklaring på engelska här: http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/users-guide/menus-custom.htm#07

Det du ställer in är dels hur lågt slutartiden kan gå innan kameran höjer ISO (bör rimligen vara den slutartid där du kan handhålla och ändå få skarpa bilder med det objektiv du använder), och hur högt ISO kan gå (max 1600). Det gör du en gång, i menyn. Därefter ställer kameran automatiskt upp ISO för att hålla slutartiden kortare än den gräns du ställt in, utan att du behöver välja något mer.

Nackdelen är att ju högre ISO kameran ställer, desto brusigare blir bilderna. I gengäld blir de skarpare än de hade blivit med en längre slutartid, som du inte kunnat handhålla :). Du kan få samma effekt genom att manuellt ställa upp ISO när du ska plåta inomhus t ex, med med Auto-ISO sköter kameran det åt dig.


Tackar.. ska fippla lite och testa mig fram.. Någon av Er som har en D80 som kan rekomendera något värde att starta med? Skall klara av fota bilder inomhus med normal till svag belysning..
 
Jag brukar försöka hålla mig kring 400 om jag kan, men 800 är inte så illa det heller när det gäller bruset. Kör med den gamla tumregeln att man kan handhålla ungefär 1/brännvidden sekunders slutartid, så att jag med en 50mm t ex borde kunna hålla still på 1/60 eller snabbare. Beror ju lite på hur ljusstarkt objektiv man har, med ett 50 f/1,4 är det ju t ex lite lättare att få korta slutartider inomhus än med en kitzoom med största bländare 5,6 :)...
 
Jag brukar försöka hålla mig kring 400 om jag kan, men 800 är inte så illa det heller när det gäller bruset. Kör med den gamla tumregeln att man kan handhålla ungefär 1/brännvidden sekunders slutartid, så att jag med en 50mm t ex borde kunna hålla still på 1/60 eller snabbare. Beror ju lite på hur ljusstarkt objektiv man har, med ett 50 f/1,4 är det ju t ex lite lättare att få korta slutartider inomhus än med en kitzoom med största bländare 5,6 :)...


Okej...

Finns ju dock två inställningar för ISO, dels ett värde på ISO-känslighet men sedan också "Hög ISO NR"

Ställde känsligheten till 400 och Hög ISO på low?

Hittar dock inte vart man kan ställa in längsta accepterade slutartid?
 
Okej...

Finns ju dock två inställningar för ISO, dels ett värde på ISO-känslighet men sedan också "Hög ISO NR"

Ställde känsligheten till 400 och Hög ISO på low?

Hittar dock inte vart man kan ställa in längsta accepterade slutartid?

Du har inte hittat rätt. Du är i de generella ISO-iställningarna, inte auto-ISO. Efter att ha läst igenom tråden känns det som du behöver sätta dig ner med en stor kopp te och faktiskt bara pilla runt i alla menyer. Allt står dessutom i manualen eller i KR:s tutorial som nån länkade. Även hjälpen i kameran är väldigt bra.

Angående vitbalansen. Det finns alla de vanliga pre-setsen, men titta gärna på att ställa grader direkt, det brukar jag göra, då blir det rätt (verifieras givetvis på skärmen efter taget foto, justeras tills det blir rätt).
 
Du har inte hittat rätt. Du är i de generella ISO-iställningarna, inte auto-ISO. Efter att ha läst igenom tråden känns det som du behöver sätta dig ner med en stor kopp te och faktiskt bara pilla runt i alla menyer. Allt står dessutom i manualen eller i KR:s tutorial som nån länkade. Även hjälpen i kameran är väldigt bra.

Angående vitbalansen. Det finns alla de vanliga pre-setsen, men titta gärna på att ställa grader direkt, det brukar jag göra, då blir det rätt (verifieras givetvis på skärmen efter taget foto, justeras tills det blir rätt).


Auto-Iso ställde jag också in. De hittade jag efteråt. Dock tycker jag inte kameran "lyder" maxinställd slutartid som ISO skall anpassas efter...

Men har hittat alla inst. nu iaf..

Vitbalansen har jag full koll på alla lägen.. Dock undrade jag om det fanns något substitut som var en direkt översättning från tungsten som rekomenderas i flertalet böcker.. Men nu vet jag att ingen åtminstone vet att det finns någon direkt jämförbar.
 
Jag måste medge att jag inte använder Auto-ISO själv - gillar väl att ha manuell kontroll över sånt helt enkelt :). Jag hade en D70 som ställde ISO på 1600 oavsett vad jag hade ställt in, och det bidrar väl till att jag inte litar på kameran riktigt...

Hittade följande på wikipedia om Tungsten:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tungsten

Det är alltså Wolfram på svenska, vilket används till glödtrådar i lampor. Tungsten-inställningen borde då vara glödlampsinställningen på kameran. Problemet löst! :)
 
Jag måste medge att jag inte använder Auto-ISO själv - gillar väl att ha manuell kontroll över sånt helt enkelt :). Jag hade en D70 som ställde ISO på 1600 oavsett vad jag hade ställt in, och det bidrar väl till att jag inte litar på kameran riktigt...

Hittade följande på wikipedia om Tungsten:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tungsten

Det är alltså Wolfram på svenska, vilket används till glödtrådar i lampor. Tungsten-inställningen borde då vara glödlampsinställningen på kameran. Problemet löst! :)

Nja jag kommer inte riktigt överens med auto-ISO.. tycker den väljer väl höga ISO-värden..

Tror inte det är glödlampsinst. de syftar på... För i samma böcker använder de båda termerna.. I ena boken, Scott Kelbys, så pratar han om tungsten med ett gult filter för blixten.. Han fotar då med en Nikon D300 tror jag.. Scott nämner också glödlampsinst. så det torde vara olika inställningar...
 
Du kan ställa in vitbalansen uttryckt i Kelvingrader från 2500 till 9900. Jag kan inte kopplingen mellan grader Kelvin och grader Tungsten men det borde väl vara möjligt att hitta.

Redigerat:
Tungsten kanske inte är en skala som jag trodde. Tungsten film (Konstljusfilm) motsvarar 3200 K.
 
Senast ändrad:
glödlampsljus inomhus är mycket svagt ljus, därför får du höga isotal

Jo visst är det så... Ser inte riktigt relevansen med detta inlägg dock?


Tackar och bockar för hjälpen!! Har redan testat och det fick önskad effekt...

"Tungsten kanske inte är en skala som jag trodde. Tungsten film (Konstljusfilm) motsvarar 3200 K. "
 
ANNONS
Götaplatsens Foto