Annons

Programvara för att redigera bilder i NEF?

Produkter
(logga in för att koppla)

risse

Aktiv medlem
Hej

Jag har en D70s och med den följde det usla programmet Picture Project. Finns det inget bättre program som jag kan använda för att modifiera bilder i NEF-format? Jag har även laddat hem Nikon View från Nikons hemsida, men det verkar också uselt efter vad jag kan se (har i ärlighetens namn endast kollat på det i 5 minuter).
Jag vill kunna se histogram och ändra vitbalans mm, men jag ser inte att jag kan göra några av dessa inställningar varken i Picture Project eller i Nikon View. Är det något jag har missuppfattat eller är de program man får med/kan ladda hem från Nikon verkligen så dåliga? De program man får med då man köper en Cannon verkar mycket bättre. Där finns massor med inställningsmöjligheter.
Är man helt enkelt tvungen att leta reda på en plugin till Gimp eller Photoshop, eller vad har Nikon egentligen tänkt sig? Kamerorna de gör är underbara så det vore ju surt om de inte kan tillhandahålla vettig programvara till dem.
Snälla, är det någon som vet hur det ligger till?

Mvh
Jörgen

Du kan ladda ner en 30 dagars Capture NX trial från Nikon, senaste versionen är 1.2. Jag gör numera det mesta med Capture NX, använder sedan PS Elements för ev. ytterligare redigering. Det blir ett extra steg men det är i alla fall billigare än PS CS.

Du kan även konvertera NEF med PS Elements men där tycker jag raw konverteraren är alldeles för begränsad, inga kurvor m.m.

Till D70 funkar i stort sätt alla program som kan hantera råfiler. CaptureOne, Lightroom, IView, Photoshop (CS till CS3 om jag minns rätt), Photoshop elements mfl. Kan du hitta det numera döda programmet Raw Shooter Essentials (RSE) så är det gratis. RSE köptes upp av Adobe och delar av det finns i Lightroom och senaste versionen av CameraRaw som Photoshop använder för att hantera råfiler. RSE var väldigt bra på att hantera stora mängder bilder och påminnde mycket om det finfina CaptureOne

Givetvis funkar Nikons egen Capture NX. Enligt min mening så lyckas Capture NX bäst med filkonverteringen men skillnaden är oftast hårfin. NX är dessutom mycket bättre minneshanteringsmässigt i sin senaste version. Däremot är det inget höjdarprogram för stora mängder bilder. Då är CaptureOne från PhaseOne eller Adobes olika versioner av Photoshop och Lightroom bättre

De flesta av dessa finns som trialversioner så leta runt och testa

ANNONS
Götaplatsens Foto