Annons

projektorer för digtalfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans Linde

Aktiv medlem
Är det någon som har börjat använda projektorer för sina bilder, typ dia visning?

Jag står själv i stånd att köpa en projektor för DVD-bruk.
Först tänkte jag en 16:9 960x 540, men senare blev jag uppmärksammad om detta med screendoor-effekten och övervägde det exklusivare alternativet16:9 1280x 720.
Nu har jag blivit ännu veligare, eftersom det vore bra att kunna använda projektorn till bilder också, fast då är det bättre med 4:3.
Hur som helst så känns 20k:- som en pris nivå jag inte vill gå allt för lång i från.

Eller är det så dålig upplösning i allafall så man kommer att uppleva det som en kompromiss, och bör därför ta en projketor som åtminstånde är bra på en sak dvs film?

Lite synpunkter från er som tänk på det här vore intressant.

sagan skrev:
Denna tar både 16:9 och 4:3

_Alla_ 16:9-projektorer 'klarar' 4:3-visning. Det har bara om *hur* de visar. För 16:9-varianter, är det omskalad, centrerad ruta i mitten med antingen grå- eller svarta borders som är det absolut vanligaste.

(precis som att de flesta 4:3 'bio'projektorer har ett 16:9-läge de med för att kunna dra nytta av anomorfiskt visningsläge..)

tänk på...

att det finns kanoner optimerade för dels DVD och dels presentationer via datorn tex powerpoint. DVD är vanligen (kanske alltid) i video upplösning (768x576 pixlar) vilket gör att du inte utnyttjar hela kanonens upplösning. Men ändå tror jag att det lönar sig att köpa en med bra upplösning eftersom de är säkert bättre på fler saker.

Kör du via datorn är det kanonen som är begränsande. Vanligen kan du få mkt bättre bildkvalité via en dator än via en DVD. Du kan göra bildspel via en dator med tex Dataton (men kostar c. 10 000 för en licens plus dator). Men enkla presentationer kan ju också göras med powerpoint. Rätt stor skillnad mellan en datapresentation och DVD presentation beträffande bildkvalité eftersom DVD innebär en komprimering som är optimerad för film. Gör du DVD skärp inte bilderna i photoshop!!! Gjorde misstaget på en DVD produktion och du får flimmer i bilderna. VAr otroligt försiktig med kontraster också med DVD. Via dator kan du skärpa som vanligt i PS.

Det var lite funderingar. Lycka till!

Peter

Ja men

Hej Kim

Jag uttrycke mig otydligt tror jag.
Att det går att på något sätt få ut olika format ur en projektor vet jag, men hur upplever man ett foto (i 4:3 format) då det visas med en projektor med LCD 16:9 och "bara" 500-700 pixels höjd.
Min tanke for iväg och.....
1) stillbild-då vill man ha hög upplösning
2) rörligt- ja då kanske "diverse tricks" för att fixa 16:9 ur en 4:3 är OK , om man utgår från en "bättre" LCD.

Att köra DVD från PC, som någon föreslog, låter "amibtöst". Eller ska man skippa ideen med en DVD-spelare med progressivescan (och jpg) och ha en PC i vardagsrummet ( med fotoalbumet mm)

Okej..då är det är lite konstigt att det står:
Bildformat: 16:9 & 4:3..på den
och på de flesta andra står det:
Bildformat: 16:9.

ANNONS
Götaplatsens Foto