Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ProShow Gold - DVDn blev inte helt rätt...

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Hur långt ett bildspel kan vara beror mycket på vad det innehåller. En trave bilder som planlöst staplas efter varandra blir fort trist, hur bra bilder det än är. Max sju åtta minuter.
Men om man bygger upp en berättelse med början, mitt och slut kan man hålla på bra mycket längre. Då behöver heller inte varje bild vara en kanonbild, bara den för historien framåt eller kompletterar på något sätt. Projektet jag håller på med just nu ligger runt tjugosju minuter.

En annan viktig sak att ta hänsyn till är hur det ska visas. På webben är allt över två minuter ett sömnpiller, men i samlingslokal med sittande publik känner sig publiken besviken om programinslaget är för kort. Mindre än tio minuter är inte att rekommendera, plus en rejäl talad presentation innan. Alternativet är flera korta inslag med talade presentationer emellan. En livepublik vill nämligen se och höra levande människor berätta, det är oerhört viktigt och kan inte ersättas av en aldrig så snygg animation.

En sak jag måste fråga er som har Producer. Finns det möjlighet att lägga in ett stopp på varje bild så den inte växlar förrän jag manuellt trycker på nån knapp nånstans (som man kan göra med Powerpoint)? Skulle vara mycket användbart vid bildföredrag. Jag har iallafall inte hittat nån sån funktion i Gold.
Du kan lägga in en instruktion för vad Producer skall göra i slutet av varje slide/bildruta tex pausa, hoppa till en annan slide/bildruta, starta ett annat program, gå till en hemsida etc. Om du däremot inte i förväg vet när du skall pausa går det ju alltid att göra från datorn vid uppspelning tex av en EXE-fil.
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Du kan lägga in en instruktion för vad Producer skall göra i slutet av varje slide/bildruta tex pausa, hoppa till en annan slide/bildruta, starta ett annat program, gå till en hemsida etc. Om du däremot inte i förväg vet när du skall pausa går det ju alltid att göra från datorn vid uppspelning tex av en EXE-fil.
Det låter perfekt. Dags att fundera på uppgradering då alltså.
 

kameraroffe

Aktiv medlem
Hej.
Jah har laddat hem det senaste Pro Shoe Gold nr 4.
När jag bränner ett bildspel får jag ingen skärpa
i mina bilder, bränner om samma bildspel som jag
gjorde i föregående upplaga med samma inställningar
och där är skärpan hur skarp som helst, men nu är det
betydligt sämre, är det någon som upplevt samma sak.
Rolf
 

growingart.se

Aktiv medlem
Jag har bara bränt fyra bildspel, men skärpan verkar finnas där. Jag gör bilderna till 768x576 eller 1920x1080 och skärper vid den storleken.

Följdfråga till detta, är något av formaten 4x3 eller 16:9 att föredra? Antag att jag gör en video till musik och denna ska visas i USA, Japan, Europa etc på TV (hypotetisk fråga alltså), vilket format funkar mest generellt?
 

reflux

Aktiv medlem
Jag har bara bränt fyra bildspel, men skärpan verkar finnas där. Jag gör bilderna till 768x576 eller 1920x1080 och skärper vid den storleken.

Följdfråga till detta, är något av formaten 4x3 eller 16:9 att föredra? Antag att jag gör en video till musik och denna ska visas i USA, Japan, Europa etc på TV (hypotetisk fråga alltså), vilket format funkar mest generellt?
16:9 eller 4:3 spelar ingen roll för kompatibilitet världen över men däremot skiljer det i upplösning, visningsfrekvens och färgbandbredd mellan PAL (Europa/Australien) och NTSC (Nordamerika/Asien). Du kan inte förvänta dig att samma skiva kommer att fungera i bägge regioner. Det är mer troligt att en NTSC-skiva fungerar i Europa än en PAL-skiva i Nordamerika/Asien men å andra sidan vill du inte ha NTSC-format i PAL-länder eftersom upplösningen och färgerna är sämre.

16:9 PAL i Europa är 1024*576 i pixelförhållande 1:1, lagrat på DVD dock anamorfisk 720*576 i pixelförhållande 1.422:1.

16:9 NTSC däremot är bara 854*480 i pixelförhållande 1:1, lagrat på DVD 720*480 i anamorfiskt pixelförhållande 1,2:1.

DVD-spelaren stretchar alltså ut ut bilden igen från 720 till (för PAL) 1024 pixels och här förlorar du såklart en massa skärpa. Spelarna brukar nog inte vara avsedda för att leverera en så skarp bild som möjligt för stillbilder och det är inte alls omöjligt att komprimeringsmodulen i ProShow inte skärper efter den interna omskalningen. Du kan ju skapa bilder i Photoshop med rätt pixelförhållande, men pixlarna kommer alltid att stretchas i slutändan. Kör du istället 4:3 kommer de att stretchas från 720 pixels till 768.

PAL/NTSC är anpassat för video, inte för att leverera skarpa bilder för bildspel, tyvärr.

Många Blue Ray-spelare och Playstation 3 kan dock spela upp vanliga DVD-R skivor med HD-material lagrat. Då slipper du helt ifrån problematiken med omskalning av bilderna då Blue Ray-formatet har stöd både för anamorfiska och kvadratiska pixelformat. Du kan alltså lagra 16:9-video i äkta 1280*720 eller 1920*1080 pixels, eller anamorfiska format som 1440*1080 pixels. Men det kräver såklart att din slutanvändare har en spelare som stödjer HD-video på DVD-R skivor och att ditt program kan skapa filerna.

Erh, efter allt babbel... Jag skulle föredra 16:9 just för att de flesta idag har widescreen-skärmar, även om det innebär att fler pixlar tillkommer vid skalning än vid 4:3. Jag skulle vidare skapa mina bildspel med bilder som är 1024*576 pixels (och skärpta i denna storlek) och låta ProShow ta hand om pixelformatskonverteringen. Gör PAL-skivor för PAL-regionen och NTSC-skivor för NTSC-länder och hoppas att världen går över till äkta HD-format så snart som möjligt :-I
 

canonad

Aktiv medlem
Jag skulle föredra 16:9 just för att de flesta idag har widescreen-skärmar, även om det innebär att fler pixlar tillkommer vid skalning än vid 4:3.
Du Daniel verkar riktigt bra insatt i sånt här, men här kommer ändå en fundering från en riktig lekman, men som, bla med hjälp från detta forum, faktiskt fått till några som bildspel som åtminstone släkt och vänner varit imponerade över. Alltid något.:)

Nu till min fundering. Blir inte bilder i porträttformat klart smalare vid 16 x 9?
 

reflux

Aktiv medlem
Du Daniel verkar riktigt bra insatt i sånt här, men här kommer ändå en fundering från en riktig lekman, men som, bla med hjälp från detta forum, faktiskt fått till några som bildspel som åtminstone släkt och vänner varit imponerade över. Alltid något.:)

Nu till min fundering. Blir inte bilder i porträttformat klart smalare vid 16 x 9?
Det beror lite på hur man ser det. En widescreenskärm är ju av naturen så att den är mycket bredare än hög. Trevligt för bilder i liggande format, inte så kul för stående. Men även om du skapar en DVD-skiva i 4:3-format finns det ju inte fler vertikala centimetrar att tillgå på skärmen ändå, det blir bara svarta kanter runt liggande bilder istället. För att maximera använd yta för blandade bildspel med både stående och liggande bilder bör du således ändå hålla dig till 16:9 format, de kommer alltid att fylla ut en widescreenskärm på höjden.

Fast jag kanske missuppfattade dig såg jag nu, om du snarare avsåg det faktiska antalet pixlar som används för att visa en porträttbild i 16:9 versus 4:3-läge...

Ok, vi räknar efter.
En bild som är i 3:2-format på höjden tar således 576 pixels vertikalt, oavsett om det är 16:9 eller 4:3-format på bildskärmen. 576 pixels på höjden delat med storleksförhållandet 3:2 skulle således ge 384 pixlar på bredden. Det är så många pixlar i pixelförhållandet 1:1 som en porträttbild har i PAL-formatet så länge man behåller ursprungsbildens 3:2-beskärning.

Dessa 384 pixels förutsätter dock att storleken på bildrutan är totalt 768 pixels bred, och på DVD är det enligt ovan 720 pixels som lagras på skivan i ett anamofiskt format där en pixel antingen är i storleksförhållandet 1,07:1 i 4:3-format eller 1,42:1 i 16:9-format.

384 pixels delat med 1,07 = 358 pixels. Det är så många pixlar som VERKLIGEN lagras på en skiva i som skapats i 4:3-format och vid uppspelning skalas upp till 384 pixels.

Motsvarande för 16:9 widescreen blir då 384 / 1,42 = 270, alltså 88 "äkta" pixels färre för att representera samma bild.

Du har således helt rätt; om man ska skapa ett bildspel som enbart (eller till största del) innehåller bilder i porträttläge är det absolut en god idé att skapa bildspelet i 4:3-format istället för 16:9 eftersom DVD-spelaren då inte behöver interpolera fram lika många bildpunkter.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Det beror lite på hur man ser det. En widescreenskärm är ju av naturen så att den är mycket bredare än hög. Trevligt för bilder i liggande format, inte så kul för stående. Men även om du skapar en DVD-skiva i 4:3-format finns det ju inte fler vertikala centimetrar att tillgå på skärmen ändå, det blir bara svarta kanter runt liggande bilder istället. För att maximera använd yta för blandade bildspel med både stående och liggande bilder bör du således ändå hålla dig till 16:9 format, de kommer alltid att fylla ut en widescreenskärm på höjden.

Fast jag kanske missuppfattade dig såg jag nu, om du snarare avsåg det faktiska antalet pixlar som används för att visa en porträttbild i 16:9 versus 4:3-läge...

Ok, vi räknar efter.
En bild som är i 3:2-format på höjden tar således 576 pixels vertikalt, oavsett om det är 16:9 eller 4:3-format på bildskärmen. 576 pixels på höjden delat med storleksförhållandet 3:2 skulle således ge 384 pixlar på bredden. Det är så många pixlar i pixelförhållandet 1:1 som en porträttbild har i PAL-formatet så länge man behåller ursprungsbildens 3:2-beskärning.

Dessa 384 pixels förutsätter dock att storleken på bildrutan är totalt 768 pixels bred, och på DVD är det enligt ovan 720 pixels som lagras på skivan i ett anamofiskt format där en pixel antingen är i storleksförhållandet 1,07:1 i 4:3-format eller 1,42:1 i 16:9-format.

384 pixels delat med 1,07 = 358 pixels. Det är så många pixlar som VERKLIGEN lagras på en skiva i som skapats i 4:3-format och vid uppspelning skalas upp till 384 pixels.

Motsvarande för 16:9 widescreen blir då 384 / 1,42 = 270, alltså 88 "äkta" pixels färre för att representera samma bild.

Du har således helt rätt; om man ska skapa ett bildspel som enbart (eller till största del) innehåller bilder i porträttläge är det absolut en god idé att skapa bildspelet i 4:3-format istället för 16:9 eftersom DVD-spelaren då inte behöver interpolera fram lika många bildpunkter.
Vore intressant att höra vad Photodex själva anser om detta resonemang. Alla deras egna tidigare demoshower har varit i 4:3 men deras senaste är i 16:9:

http://www.photodex.com/sharing/spotlight/demoshows_psp4
 

growingart.se

Aktiv medlem
Härligt, en massa info som man kan gotta sig åt (men inte på arbetstid).

Min första tanke med 16:9 var att en del av kompositionen gick förlorad när man beskär i det formatet. Jag gjorde två bildspel med samma bilder, första på 4:3 blev riktigt bra men jag fick inte till samma upplevelse när jag beskar på nytt till 16:9. Eftersom jag lägger ihop flera bilder i PS (bara delar av bilder oftast) så kanske det inte går att ha samma tänk.
 

reflux

Aktiv medlem
Mark Ridaout är nog en av de fotografer som använt ProShow Producer längst och mest i världen. Här är en del av hans shower:

http://www.photodex.com/sharing/viewalbum.html?alb=0&bm=32642

Han kan även annat än att plåta bröllop. Jag tycker han har närvaro, fint ljus och sköna färger i sina bilder:

http://www.ridoutphotography.com/#/client/template.xml?aaa=portfolio/16236

Trist bara att man måste installera en ny plug-in för att se dem. Tror att företaget skulle ha en guldsits om de kunde spara ut sina bildspel i ÄKTA Flash-format, alltså med JPEG-filer, vektorbaserade texter/overlay objekt och rörelsedata, inte Flash-video som idag. Annars är väl risken att någon annan kör över både dem och Soundslides Pro genom att släppa ett authoringprogram som kan utnyttja kraften i de senaste versionerna av Flash-miljön. Det borde vara enkelt att göra ett sådant program så att det kan klara både att spara ut som video för DVD/dator/HD och datorbaserade bildspel i Flash-format som funkar för både Windows, OS X och Linux.
 

reflux

Aktiv medlem
Vore intressant att höra vad Photodex själva anser om detta resonemang. Alla deras egna tidigare demoshower har varit i 4:3 men deras senaste är i 16:9:

http://www.photodex.com/sharing/spotlight/demoshows_psp4
Egentligen spelar det ingen roll när du skapar bildspel för datorskärmen eller för HDTV där pixlarna ändå är i storlekförhållande 1:1. Det är enbart DVD-formatet (och ovanliga HDTV-format) där pixlarna skalas på bredden för att fylla ut bilden. Det viktigaste i dessa fall är egentligen att känna sin publik och om du t ex ska göra ett bildspel för visning på projektor ska du såklart ta reda på om det är en 16:9 eller 4:3-projektor innan du sätter igång.
 

reflux

Aktiv medlem
Härligt, en massa info som man kan gotta sig åt (men inte på arbetstid).

Min första tanke med 16:9 var att en del av kompositionen gick förlorad när man beskär i det formatet. Jag gjorde två bildspel med samma bilder, första på 4:3 blev riktigt bra men jag fick inte till samma upplevelse när jag beskar på nytt till 16:9. Eftersom jag lägger ihop flera bilder i PS (bara delar av bilder oftast) så kanske det inte går att ha samma tänk.
16:9-formatet kräver en hel del nytänkande, det är riktigt. Det var samma problem för filmindustrin när de gick från 4:3 till 1.85:1 nån gång på 40-50-talet, för att inte tala om när alla tv-program nu spelas in i 16:9 istället för 4:3. Nytt bildspråk med nya bildkompositionslösningar krävs eftersom du inte får lika kompakt bildyta att arbeta med. Har för mig att jag först tyckte att tv-nyheterna såg väldigt märkliga ut när TV4 som första svenska kanal gick över till att spela in dem i 16:9.

Men visst kan du jobba med med 16:9, du får ju faktiskt in två stående 3:2-bilder på bredden och kan ytnyttja ytan till att skapa kontinuitet och rörelse istället. Hoppas bara att Blue Ray-övergången öktar takten så att det blir möjligt att utnyttja LITE mer av upplösningen som våra kameror faktiskt ger :) (ska jag säga som sitter med en 28" tjock-tv utan planer på att byta upp mig inom någon snar framtid, men så är det när man är arbetslös och fattig :)
 

growingart.se

Aktiv medlem
Ja, det är klart att det går att arbeta med 16:9, jag får vara mer kreativ (det finns väl ingen övre gräns?), men det ser konstigt ut på vår feta 26 tummare som har ett lager damm och barnkladd på rutan. Dessutom så vill jag ha in video i bildspelet, det känns ända in i märgen att det måste jag ha, så 26 tummaren blir kvar och det får bli en videokamera, och där är det ju 16:9.
 

canonad

Aktiv medlem
Det beror lite på hur man ser det. En widescreenskärm är ju av naturen så att den är mycket bredare än hög. Trevligt för bilder i liggande format, inte så kul för stående. Men även om du skapar en DVD-skiva i 4:3-format finns det ju inte fler vertikala centimetrar att tillgå på skärmen ändå, det blir bara svarta kanter runt liggande bilder istället. För att maximera använd yta för blandade bildspel med både stående och liggande bilder bör du således ändå hålla dig till 16:9 format, de kommer alltid att fylla ut en widescreenskärm på höjden.

Fast jag kanske missuppfattade dig såg jag nu, om du snarare avsåg det faktiska antalet pixlar som används för att visa en porträttbild i 16:9 versus 4:3-läge...

Ok, vi räknar efter.
En bild som är i 3:2-format på höjden tar således 576 pixels vertikalt, oavsett om det är 16:9 eller 4:3-format på bildskärmen. 576 pixels på höjden delat med storleksförhållandet 3:2 skulle således ge 384 pixlar på bredden. Det är så många pixlar i pixelförhållandet 1:1 som en porträttbild har i PAL-formatet så länge man behåller ursprungsbildens 3:2-beskärning.

Dessa 384 pixels förutsätter dock att storleken på bildrutan är totalt 768 pixels bred, och på DVD är det enligt ovan 720 pixels som lagras på skivan i ett anamofiskt format där en pixel antingen är i storleksförhållandet 1,07:1 i 4:3-format eller 1,42:1 i 16:9-format.

384 pixels delat med 1,07 = 358 pixels. Det är så många pixlar som VERKLIGEN lagras på en skiva i som skapats i 4:3-format och vid uppspelning skalas upp till 384 pixels.

Motsvarande för 16:9 widescreen blir då 384 / 1,42 = 270, alltså 88 "äkta" pixels färre för att representera samma bild.

Du har således helt rätt; om man ska skapa ett bildspel som enbart (eller till största del) innehåller bilder i porträttläge är det absolut en god idé att skapa bildspelet i 4:3-format istället för 16:9 eftersom DVD-spelaren då inte behöver interpolera fram lika många bildpunkter.
Tack för ett uttömmande svar. Sitter dessutom och läser och begrundar er andras kommentarer.

Måste först säga - jag tänkte bara rent allmänt, att om en bild får ett större B/H-förhållande, så borde en porträtt-bild bli smalare. Utan hänsyn taget till att den förstås kan se extra smal ut med en widescreen-TV eller risk för att få en något sämre upplösning vid olika B/H-förhållande.

Kan tillägga att jag genomgående kört med bilder i tif-format när jag gjort mina bildspel. Detta för att inte riskera försämrad upplösning i mina bildspel. Alltså att en komprimering till jpg skulle åstadkomma en försämring i bildens upplösning - även om jag inte öppnar jpg-filen, gör ändringar, och sedan sparar den igen.


Har fått uppfattningen av dig att jag bör gå över till 16:9, om jag inte har allt för många bilder i porträtt-formatet. Men jag ska läsa igenom och begrunda vad som skrivits här än lite mer...
 

Teodorian

Aktiv medlem
Tack för ett uttömmande svar. Sitter dessutom och läser och begrundar er andras kommentarer.

Måste först säga - jag tänkte bara rent allmänt, att om en bild får ett större B/H-förhållande, så borde en porträtt-bild bli smalare. Utan hänsyn taget till att den förstås kan se extra smal ut med en widescreen-TV eller risk för att få en något sämre upplösning vid olika B/H-förhållande.

Kan tillägga att jag genomgående kört med bilder i tif-format när jag gjort mina bildspel. Detta för att inte riskera försämrad upplösning i mina bildspel. Alltså att en komprimering till jpg skulle åstadkomma en försämring i bildens upplösning - även om jag inte öppnar jpg-filen, gör ändringar, och sedan sparar den igen.


Har fått uppfattningen av dig att jag bör gå över till 16:9, om jag inte har allt för många bilder i porträtt-formatet. Men jag ska läsa igenom och begrunda vad som skrivits här än lite mer...
Jag tror inte du vinner något på att ha bilderna i tif jämfört med jpg. Dels är ju inte upplösningen högre i en tif-fil än i en jpg-fil, dels sker ju en komprimering av hela bildspelet under renderingen till valt format. Visar du det färdiga bildspelet på TV genom DVD är det ju DVD-formatet. DVD-spelaren och TV:ns upplösning, prestanda och inställningar som avgör kvaliteten.
 

canonad

Aktiv medlem
Jag tror inte du vinner något på att ha bilderna i tif jämfört med jpg. Dels är ju inte upplösningen högre i en tif-fil än i en jpg-fil, dels sker ju en komprimering av hela bildspelet under renderingen till valt format. Visar du det färdiga bildspelet på TV genom DVD är det ju DVD-formatet. DVD-spelaren och TV:ns upplösning, prestanda och inställningar som avgör kvaliteten.
Kan testa med att göra nästa bildspel med jpg, men får väl knappast med flera bilder ändå?

När jag gjort DVD med tif-bilder så har jag fått skala bort tills totala storleken legat mellan 3,5 och 4GB. När jag haft en större fil och bränt har jag råkat ut för problem. Har fått för mig att det är filstorleken som har spökat - men kanske är det de ingående bildspelens totala längd som är boven i dramat?

Skulle jag använda mig av jpg i stället för tif, så skulle bilderna i o f s få plats på en CD. Men SVCD eller än mer VCD ger väl klart sämre upplösning?
 

kameraroffe

Aktiv medlem
Jag försöker att skriva ut dessa sidor om Pro Show Gold men det fungerar ej bara den överst texten kommer med, kan någon tala om
hur jag skall göra
 
ANNONS