Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prylar: Vill ha-funktionen, betyg och Prisjakt

Produkter
(logga in för att koppla)

Utramat

Medlem
Jag har tre funderingar gällande Fotosidans databas över prylar:

1. Vad är egentligen syftet med "vill ha"-funktionen? Jag provade att trycka på den knappen för Sony SLT-A77, och det blev en siffra invid den knappen. Men sen hamnade kameran i ens virtuella kameraväska, vilket ju är fel, för jag har ju inte den.

2. Betygsämnena för användarrecensioner är olika. Tittar jag på https://www.fotosidan.se/prylar/kameror/digitala-kompaktkameror/om-system/om-system-tough-tg-7_29648 finns där
  • "Övergripande,
  • Batterilivslängd,
  • Bildkvalitet,
  • Hållbarhet"
medan https://www.fotosidan.se/prylar/kameror/digitala-systemkameror/sony-slt-a77_23016 har
  • "Övergripande,
  • Att använda,
  • Hållbarhet".
De fetstilta är de som skiljer sig. Hur kommer detta sig? Har det att göra med kompaktkamera kontra systemkamera? Finner det ändå lite besynnerligt. Vad är motiveringen för detta? Anses bildkvalitet och batterilivslängd vara så bra på stora kameror att de inte behöver nämnas? Och anses användbarhet för kompaktkameror så dåligt att det inte heller behöver nämnas? Eller?

3. En del produkter har Prisjakt kopplat till sig, men de flesta inte. Vad är det som avgör detta?

Bra frågor 👍
1. Det är en indikator på hur populär en produkt är. Den borde inte hamna i din kameraväska. Kollar på det.
2. Olika produkter har olika recensionsdimensioner. Därav. De skulle kunna ses över. De sattes när vi startade sajten 2001.
3. Kopplingen mot prisjakt är manuell. Är vi säker på rätt produkt så lägger vi till prisjakts prodID (finns i deras URL).

Tack för svar!
1. Det är en indikator på hur populär en produkt är. Den borde inte hamna i din kameraväska. Kollar på det.
Aha. Förstås :) Det hade varit praktiskt om den hamnat i en separat lista, en önskelista. Ännu mer praktiskt om önskelistan låg på samma sida som kameraväskan, så att det inte hamnar i skymundan och glöms bort.
2. Olika produkter har olika recensionsdimensioner. Därav. De skulle kunna ses över. De sattes när vi startade sajten 2001.
Jag kan förstå att ett stativ och en kamera har helt olika parametrar. Men här är det lite… Jag skulle kunna köpa resonemanget att ett kamerahus bildkvalitet är för beroende av objektivet för att kunna avgöra bildkvalitet separat även om jag inte riktigt håller med om det. 2001, oj jäklar. Det kan jag förstå. Saker och ting var lite oslipat på den tiden :) Men som sagt, jag kan köpa ett lite avvikande resonemang. Blir knepigt att ändra betygskriterier efter så lång tid.
3. Kopplingen mot prisjakt är manuell. Är vi säker på rätt produkt så lägger vi till prisjakts prodID (finns i deras URL).
Här är produkten till första länken: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12139718

ANNONS
Götaplatsens Foto