Annons

PS-behandling innan utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Stiffen

Avslutat medlemskap
Har ett par dig-foton från 4MPixelkamera som jag vill göra förstoringar på (hos fotohandlare).

Om jag vill beskära fotot och sedan printa A4-storlek vad ska jag tänka på för att få acceptabel utskrift?
Ska jag öka till 300dpi eller ska jag bara beskära o trixa som jag vill o sedan lämna in min sparade .jpg?
Ska jag anpassa "image size" på något visst sätt?
Alla åsikter o kommentarer välkomna.

Mvh
//Staffan

Stiffen skrev:
Har ett par dig-foton från 4MPixelkamera som jag vill göra förstoringar på (hos fotohandlare).

Om jag vill beskära fotot och sedan printa A4-storlek vad ska jag tänka på för att få acceptabel utskrift?
Ska jag öka till 300dpi eller ska jag bara beskära o trixa som jag vill o sedan lämna in min sparade .jpg?
Ska jag anpassa "image size" på något visst sätt?
Alla åsikter o kommentarer välkomna.

Mvh
//Staffan

Det där med dpi beror lite på vart man skickar bilden. Det du skall se till är att ha pixlar så det räcker till den upplösning som labbet skriver ut bilden i, men 4 MP borde räcka till en A4. Det beror ju visserligen på hur mycket du beskär bilden. Om du märker att bilden blir för liten i ex. 300dpi, kan du välja att interpolera upp den själv eller låta labbet göra det, personligen föredrar jag att göra det själv i PS. Men det brukar också bli mycket bra resultat när labben gör det.

ANNONS
Götaplatsens Foto