Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicera webbalbum

Produkter
(logga in för att koppla)

Jackie J

Medlem
Hej

Jag har precis börjat göra album i Porta (http://www.stegmann.dk/mikkel/porta/). Men jag förstår inte hur den spar ner de färdiga sidorna; alltså hur ska jag veta vilka sidor jag ska sända ut med ftpprogrammet, det verkar vara så många olika slags dokument + mina originalbilder i mapparna.

Kan någon förklara steg för steg hur jag bär mig åt. Jag har tio album med i snitt 7 bilder i varje som ska ut och ligga länkade var för sig under själva indexsidan.

Porta skapar en mapp som kallas "album" i den mapp där du har dina originalbilder.

Kopiera hela denna "album"-mapp, där finns allt du behöver. Originalbilderna behöver du inte lägga på webservern.

Om du har 7 album så får du göra 7 Porta "körningar":
- Kör Porta för det första albumet
- Döp om album-mappen till "album01" eller något annat
- Kör Porta för det andra albumet
- Döp om album-mappen till "album02" eller något annat
- Upprepa för alla album du vill ha
- Skapa en index.html där du har länkar till alla dina olika album-mappar

Har just själv börjat leka med Porta och SimpleViewer. Rätt kul!

Tack för det utförliga svaret. Nu ska jag snart försöka få ut allt. Javisst är det kul, och så snyggt som det blir. Jane

ANNONS
Götaplatsens Foto