Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Publicering av Dina bilder i Fotosidan Magasin nr 6/2013
- Trådstartare Wolfgang
- Start datum
ztenlund
Aktiv medlem
Nu?
Det har ju varit en av grundpelarna i FS Magasin ända sedan starten. Din beskrivning är något svepande. Så här står det:
"Jag ger Fotosidan och IDG en icke-exklusiv rätt att publicera bilden i ett nummer av Fotosidan Magasin, inne i tidningen eller som omslagsbild. Jag godkänner också att bilden får publiceras i marknadsföringsmaterial för, och redaktionellt material om, Fotosidan Magasin - på Fotosidan, på IDG:s sajter och i IDG:s tidningar."
Man kan förstås tycka olika saker om det här, men det är betydligt mer avgränsat än vad som brukar vara fallet i de fototävlingar du jämför med.
Det har ju varit en av grundpelarna i FS Magasin ända sedan starten. Din beskrivning är något svepande. Så här står det:
"Jag ger Fotosidan och IDG en icke-exklusiv rätt att publicera bilden i ett nummer av Fotosidan Magasin, inne i tidningen eller som omslagsbild. Jag godkänner också att bilden får publiceras i marknadsföringsmaterial för, och redaktionellt material om, Fotosidan Magasin - på Fotosidan, på IDG:s sajter och i IDG:s tidningar."
Man kan förstås tycka olika saker om det här, men det är betydligt mer avgränsat än vad som brukar vara fallet i de fototävlingar du jämför med.
Vi har en formulering som praktiskt syftar till att vi skall kunna presentera bilderna i Fotosidan Magasin i samband med redovisning av hur tävlingen går. Vi kommer inte använda bilderna i någon annan typ av marknadsföring för något annat än själva tävlingen.
Vi hade också bilder utskrivna på mässan för att presentera vinnarna ur en deltävling. Det kommer vi mest troligt göra i år också.
Vi hade också bilder utskrivna på mässan för att presentera vinnarna ur en deltävling. Det kommer vi mest troligt göra i år också.
ztenlund
Aktiv medlem
Mera begränsad?
IDG är världens största mediehus inom IT, miljö och affärer och driver i Sverige ett 30-tal varumärken!
Ja, men nu är det ju bara för reklam för, och redaktionell material om, just Fotosidan Magasin som man lämnar tillstånd. Detta också begränsat till IDG:s tidningar och sajter, samt på själva Fotosidan. Till det kommer förstås publiceringen i/på aktuellt tidningsnummer, som ju är huvudsyftet. IDG ges inte rätt att använda bilderna hursomhelst, vilket brukar vara fallet i fototävlingarna du jämför med.
Wolfgang
Aktiv medlem
Svar till David
Och så menade jag att diskussionsforums rubriker finns alltid på startsidan högra sida, men jag kunde inte se att rubriken av denna diskussion fanns med.
Martin skrev att Fotosidans tävlingsregler avgränsar användningen av bilderna betydligt mera än andra fototävlingar. Jag menar att marknadsföreningen på IDGs sajter och tidningar är ingen avgränsning, eftersom IDG är världens största mediehus, vilket gör att en publicerad bild har en stor spridning.Du menar att det skulle vara ännu mer begränsad formulering?
Inga ämnen från Fotosidan.se forumet syns på framsidan eftersom framsidan handlar om Foto och inte hur Fotosidan.se drivs.
Och så menade jag att diskussionsforums rubriker finns alltid på startsidan högra sida, men jag kunde inte se att rubriken av denna diskussion fanns med.
Wolfgang
Aktiv medlem
Så tydligt stod det inte i reglerna.Ja, men nu är det ju bara för reklam för, och redaktionell material om, just Fotosidan Magasin som man lämnar tillstånd. Detta också begränsat till IDG:s tidningar och sajter, samt på sjävla Fotosidan. Till det kommer förstås publiceringen i/på aktuellt tidningsnummer, som ju är huvudsyftet. IDG ges inte rätt att använda bilderna hursomhelst, vilket brukar vara fallet i fototävlingarna du jämför med.
Det hade varit intressant att veta vad andra medlemmar skulle tycka om detta.
afe
Aktiv medlem
Så tydligt stod det inte i reglerna.
Det hade varit intressant att veta vad andra medlemmar skulle tycka om detta.
Alla kan se att det kommit in nya inlägg i det här forumet, om de tittar under Nya inlägg eller Senaste inlägg - det är bara på förstasidan det inte syns.
ztenlund
Aktiv medlem
Vi har en formulering som praktiskt syftar till att vi skall kunna presentera bilderna i Fotosidan Magasin i samband med redovisning av hur tävlingen går. Vi kommer inte använda bilderna i någon annan typ av marknadsföring för något annat än själva tävlingen.
Wolfgang menar uppladdningen till Fotosidan Magasin, som just nu annonseras högst upp på förstasidan. Fotosidan Masters (som jag tror du menar) är ju en separat historia som inte har riktigt samma villkor, så det är nog bra att hålla isär dem. Wolfgang kanske har synpunkter på dessa också, förvisso.
Bilderna som kommer med i kritikblocken får ingen ersättning. Men däremot får de proffskritik. Tanken är inte att de bilderna heller skall vända sig till en yrkesfotograf utan till en amatör som vill få se sin bild i tryck och med kritik. Och det står att man ger oss den rätten till det när man laddar upp.
Omslagsbilden som är den som är mest "kommersiell" för oss betalar vi alltid för. Även om den är en uppladdad bild för kritik i tidningen.
Sen blir det ju OT men en RM prislista (pris beroende på upplaga) är nog mer och mer ett undantag idag. Royaltyfria bilder kommer väldigt starkt. Eller fastpris rakt av oberoende av storlek.
Omslagsbilden som är den som är mest "kommersiell" för oss betalar vi alltid för. Även om den är en uppladdad bild för kritik i tidningen.
Sen blir det ju OT men en RM prislista (pris beroende på upplaga) är nog mer och mer ett undantag idag. Royaltyfria bilder kommer väldigt starkt. Eller fastpris rakt av oberoende av storlek.
Wolfgang
Aktiv medlem
Okay, jag ger migBilderna som kommer med i kritikblocken får ingen ersättning. Men däremot får de proffskritik. Tanken är inte att de bilderna heller skall vända sig till en yrkesfotograf utan till en amatör som vill få se sin bild i tryck och med kritik. Och det står att man ger oss den rätten till det när man laddar upp.
Okay, jag ger migTack för diskussionen!
Tack själv! Vi vet att detta är känsligt men tycker vi hittat en hyfsat etisk modell.