Annons

QP Card

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Jag har skaffat ett QP Card.
Det består av en svart, en grå och en vit yta. Nu har jag tagit en testbild med detta kort intill modellen. Sedan har jag testat att i PhotoShop i levels ange vit, grå, resp svart-punkt. När jag kör svartpunkt så tycker jag att hela bilden blir sämre, lite för "svart" så att säga.
Vad gör jag för fel? Berätta hur man skall använda kortet för att få perfekt resultat. En glad nybörjare som aldrig kan lära nog.

Mats

Bilagor

• _mg_0989_qp-card.jpg
    _mg_0989_qp-card.jpg
    42.7 KB · Visningar: 345
använd bara den gråa ytan och gråpipetten för att neutralisera färgen.
sen ställer du de svarta och vita ingångsnivåerna för hand tills det ser bra ut.

hej

om du dubbelklickar på pippeten i levels kan du ställa hur svart du vill att svart skall vara

prova 10, 10, 10 o på vitt 245 eller 250

Jag upplever det som bättre

går det verkligen att använda "universalvärden" för sånt?
testade de värdena på den bild jag hade uppe i ps för tillfället och det såg inte klokt ut.
jag brukar personligen ställa nivåerna så det ser bra ut helt enkelt, och använda grårutan till neutralisering (ibland ser färgerna bättre ut om man neutraliserar i den svarta rutan, men det beror på bilden och ljuset).

asch, jag gjorde fel i nivåerna.
gjorde om men då blev det ingen skillnad alls.
jag kanske inte riktigt förstår hur du menar?

Jag tror inte att det är någon bra idé att sätta svart- och vitpunkt efter en högreflekterande plan yta när man använder en så där hård ljuskälla. Med mjukare ljus kan det kanske funka ok, annars skulle jag göra som Christel. Den grå ytan funkar ju i alla fall som färgreferens, om du nu vill ha absolut neutrala färger.

Hej

Jo, jag har även jag köpt QP kort.

Att i levels klicka på alla tre när man är i levels har gett för mig konstiga effekter.

Jag har fått värdera en av de tre mot vad jag fotat (produkter)

Har efter jag övergav korten lärt mig att man bör/skall göra denna justering i 16 bitarmode, sen gå över till 8 bitar. DVS levels i 16 bitar ger mer.

Roine

Hur som helst, snacka om många svar. Jag har testat. Nu när jag ser att man kan ändra dessa grundvärden så blir jag mer förvirrad. Det måste ju finnas bestämda värden vad som är vitt mellangrått och svart. Kan man leka runt hur som helst så är det ju ingen vits med QP Card. Jag menar, vitt är väl vitt. Kortet är ju mycket exakt enl. tillverkaren.
Kul att man inte är förvirrad ensam i alla fall. ;)

hej

jo, om man dubbelklickar på pippeten kan man ju själv ange vad man anser vara svart osv

Jag har kommit fram till att jag vill inte att då jag klickar på en svart yta att den skall vara 0,0,0

Samma då jag klickar på n vad som ser ut som vitt så vill jag inte den skall bli 255, 255, 255 utan lite mindre vit än så då jag fotat produkter.

Det har lite med det Jim skriver, kortet e klart blankt o jag ser att det blir bättre helt enkelt att inte bränna ut eller sota igen helt.

Mellan vitt och svart på papper är det ungefär fem steg, ta och ge lite beroende på papper och tryckteknik.

Tredimensionella motiv har ofta mer kontrast än så. Det är i princip bara med riktigt mjukt ljus skillnaden mellan vitt och svart är så liten. I bilden har du använt en liten ljuskälla, då blir skillnaden mycket större.

När du sätter svart- och vitpunkt med kortet begränsar du hela bildens omfång till fem steg. Är det då i verkligheten större kommer det inte att bli så lyckat.

Standardvärdena på vitt och svart som man kan ställa in i levels/curves är bra om bilden skall tryckas. Genom att inte gå hela vägen från svart (0,0,0) till vitt (255,255,255) utan istället (10,10,10) till (245,245,245) så får man bättre resultat i trycket.

Säkert någon tryckare som kan svara bättre på det där. Jag har iaf läst det i Scott Kelbys bok...

Men i korthet kan man ju säga att om inte den vita delen på kortet är det vitaste i bilden och det svarta det svarttaste så kommer du få en tightare bild om du pippettar på alla tre rutor.

Ok, jag börjar förstå.
Anledningen att jag behöver veta nu är att jag funderar på att använda detta kort nu på söndag när jag fotar två personer utomhus. Kommer köra med och utan min "lilla" ljuskälla, fast inte så rätt på som denna kassa testbild som jag brände av bara för att visa er. Avståndet kommer också att vara större.
Trodde att jag skulle kunna använda detta kort för att typ få samma vitbalans på alla bilder jag tar under en session.
Fast nu halkade jag in på vitbalasn också. Blir det bra om jag pipettar på den vita ytan under rå-konverteringen av min bild och talar om att detta är vitt?
Edit, sorry, visst ska man pipetta på den mellangrå ytan för vitbalansen????

Q: Can I use the white and black patches on the card to set white and black point in the image?

A: Only if you have one card with the black patch in the shadow of the subject and one card with white patch in a high-light. This is a very good method for subjects that don't have really light and dark parts.

http://www.qpcard.com/?p=faq

Har i alla fall fått gott resultat nu när jag provade att ställa vitbalansen mot den grå ytan. Känns som det borde vara en bra referens framöver.

Powershooter skrev:
Har i alla fall fått gott resultat nu när jag provade att ställa vitbalansen mot den grå ytan. Känns som det borde vara en bra referens framöver.

Japp! Jag kör den gråa som vitkalans referense och ibland den vita för vitpunkten. Om modellen håller kortet mot ljuskällan så kan man kolla så att den inte blir utbränd.

Problemet med QPcard är att även den svarta rutan reflekterar för mycket ljus för att kunna användas som referens för svartpunkten utan att som i FAQn som Mårten länkade, använda två kort med ett i skuggsidan och ett på solsidan.

Mats, jag kan rekomender metoden att ställa nivåerna manuellt, håll gärna in ALT samtidigt som du drar i pilarna så ser du en karta över bilden när de mörka/ljusa områdena blir beckade/utfrätta. Tänk också på att QPcard i vissa avseenden kan ge ett kallt intryck vid vitbalansering mot den grå rutan, även om den fungerar hyffsat. Ibland kan det vara bra att behålla lite stick i bilden. Olika gråkort är också olika neutrala vilket kan ge skilnader i blåhet.

Efter det kan du styra kontrasten med en svag S-kurva i kurv-verktyget. Tycker jag brukar fungera bra.

Jag hade visst några bilder liggande sen en studiokurs för ett bra tag sedan, när jag fortfarande körde med film. ;)

Bilagor

• studio.jpg
    studio.jpg
    22.2 KB · Visningar: 161
Senast ändrad:
Sådär, nu var filmen slut på TV...

Jag har använt flera olika typer av dessa kort, numera bara Kodaks gråkort. Inte för att det är bäst utan för att någon gång måste man bestämma sig.

Den enda gången jag använder sådana här kort för att bedöma exponering är när jag fotograferar kontsverk och liknande, då måste jag ha en referens som har en tydlig ton jag kan relatera till. Jag använder då den grå ytan och ser till att den får ett värde av runt 128 vilket ganska väl motsvarar en medelgrå ton.

Däremot använder jag ofta den vita ytan för att sätta vitbalansen, antingen direkt i kameran eller i efterhand när jag fotograferar med RAW.

Svagheten med den grå ytan i Kodaks kort är att den är något gul, de färdiga bilderna blir lite ”kalla” i färgen vilket inte passar porträtt så bra.
De flesta som säger sig vilja ha ”korrekta” färger blir besvikna när de får det, förstärkta färger med en varm ton är mer populära.

ANNONS
Götaplatsens Foto