Jonas L. Svensson
Aktiv medlem
jag står lite i valet och kvalet mellan vilken optik som skall inhandlas för fågel fotografering.
kandidaterna är å ena sidan ett nikon 80-400mm f4,5-5,6 AF VR ED å andra sidan ett tamron SP AF 200-500mm f5-6,3 Di LD (IF).
prisskillnaden är ca 5000:- till tamron´s fördel.
nikonet har VR vilket tamron ej har.
tamron har 500mm brännvidd mot nikons 400mm.
nikon har större bländare.
bildkvalitén har jag inte hittat så mycket om, men dom bilder tagna med tamronet har ju enastående skärpa.
man skulle ju kunna skaffa en extender till nikonet för att öka brännvidden, men då försvinner väl en del av skärpan?
undrar vad som är klokast val av dessa två objektiv?
om man ser till optisk kvlaité, antar jag att nikot är vassast?
och sist en fråga till er som har ett 400mm objektiv, räcker det till eller hade ni önskat mer brännvidd?
tamronet är har ju sina fördelar och nikonet med. dom har också nackdelar.
kameran är en nikon D80 stativet ett manfrotto 055"något". kommer att fota mestadels med stativ men även en del på frihand. mina motiv är fåglar av alla slag på varierande avstånd.
//jonas
kandidaterna är å ena sidan ett nikon 80-400mm f4,5-5,6 AF VR ED å andra sidan ett tamron SP AF 200-500mm f5-6,3 Di LD (IF).
prisskillnaden är ca 5000:- till tamron´s fördel.
nikonet har VR vilket tamron ej har.
tamron har 500mm brännvidd mot nikons 400mm.
nikon har större bländare.
bildkvalitén har jag inte hittat så mycket om, men dom bilder tagna med tamronet har ju enastående skärpa.
man skulle ju kunna skaffa en extender till nikonet för att öka brännvidden, men då försvinner väl en del av skärpan?
undrar vad som är klokast val av dessa två objektiv?
om man ser till optisk kvlaité, antar jag att nikot är vassast?
och sist en fråga till er som har ett 400mm objektiv, räcker det till eller hade ni önskat mer brännvidd?
tamronet är har ju sina fördelar och nikonet med. dom har också nackdelar.
kameran är en nikon D80 stativet ett manfrotto 055"något". kommer att fota mestadels med stativ men även en del på frihand. mina motiv är fåglar av alla slag på varierande avstånd.
//jonas
Senast ändrad: