Annons

Räcker denna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strannefoto

Ny medlem
Har precis börjat fota lite men har idag ännu ingen dator så tänkte skaffa mig en.
Har fått ett erbjudande att köpa en Mac Pro i bra skick och väldigt lite använd.
Processor 2,6 GHz Intel Core i5
Minne 8 GB 1600 MHz DDR3
Grafik Intel HD Graphics 4000 768 MB
Skärm Retina 13''

Räcker detta för att börja lära sig redigera lite bilder och så i lightroom?

Mvh
 
Det beror nog på hur många megapixlar bildfilerna ligger på.
Själv kör jag 16gb ddr4 ram, i7 3,5ghz med ssd disk och då rullar 36megapixlar fint.

Har inte så stor koll på Mac dock.
 
Har precis börjat fota lite men har idag ännu ingen dator så tänkte skaffa mig en.
Har fått ett erbjudande att köpa en Mac Pro i bra skick och väldigt lite använd.
Processor 2,6 GHz Intel Core i5
Minne 8 GB 1600 MHz DDR3
Grafik Intel HD Graphics 4000 768 MB
Skärm Retina 13''

Räcker detta för att börja lära sig redigera lite bilder och så i lightroom?

Mvh
Jag använder en åtta år gammal iMac, ofta är mina bildfiler runt 200 mb. Inget fartmonster, men det funkar. Visserligen 16 GB ram, men din lär funka bra.
 
Har precis börjat fota lite men har idag ännu ingen dator så tänkte skaffa mig en.
Har fått ett erbjudande att köpa en Mac Pro i bra skick och väldigt lite använd.
Processor 2,6 GHz Intel Core i5
Minne 8 GB 1600 MHz DDR3
Grafik Intel HD Graphics 4000 768 MB
Skärm Retina 13''

Räcker detta för att börja lära sig redigera lite bilder och så i lightroom?

Mvh

Vilken årsmodell är det av Mac Pro, och vilket pris?

Jag hade nog kunnat köpa den till rätt pris, men hade då själv valt att uppgradera minnet till 16 MB (8 kan i min egna erfarenhet bli lite i väl tunnt, beroende på hur tunga dina bildfiler är och hur många appar du gillar att köra samtidigt).
 
Vilken årsmodell är det av Mac Pro, och vilket pris?

Jag hade nog kunnat köpa den till rätt pris, men hade då själv valt att uppgradera minnet till 16 MB (8 kan i min egna erfarenhet bli lite i väl tunnt, beroende på hur tunga dina bildfiler är och hur många appar du gillar att köra samtidigt).

2013 och ca 5000kr
 
Är det inte en Macbook pro?

Har precis börjat fota lite men har idag ännu ingen dator så tänkte skaffa mig en.
Har fått ett erbjudande att köpa en Mac Pro i bra skick och väldigt lite använd.
Processor 2,6 GHz Intel Core i5
Minne 8 GB 1600 MHz DDR3
Grafik Intel HD Graphics 4000 768 MB
Skärm Retina 13''

Räcker detta för att börja lära sig redigera lite bilder och så i lightroom?

Mvh

Tror att du menar en Macbook pro, Mac pro är en stationär dator. Kan räcka min dotter har en sådan, fast ramminnet kan vara i minsta laget. HD på den är väl då en 128GB SSD ? /Jörgen
 
Tror att du menar en Macbook pro, Mac pro är en stationär dator. Kan räcka min dotter har en sådan, fast ramminnet kan vara i minsta laget. HD på den är väl då en 128GB SSD ? /Jörgen

Jo, när man läser specarna han listar så är det nog troligt.

Dels att han nämner 13" skärm (inga stationära skärmar som är så små) och dels så är jag osäker på om Mac Pro någonsin släppts med annat än Xenon-processorer. Missade detta när jag läste inlägget.

Då gäller inga av mina tidigare kommentarer i tråden, och TS kan helt bortse från de.
 
ANNONS