Annons

Rädd för kritik...

Produkter
(logga in för att koppla)

Karlington

Aktiv medlem
Gjorde just en grej som jag kanske ångrar litegrann.
Jag la för några dagar sedan upp en bild, som jag själv tyckte va väldigt fin. Kan väl hålla med om att den verkligen inte var perfekt, men ja hur som helst! Den fick en kommentar och det var med lägsta betyg. Det dök sedan inte upp några mer kommentarer, så jag tog bort den. Det kändes nästan pinsamt att ha den där. Trots att den inte såg alls amatör/oproffsig ut. Är jag den enda som gjort så här, eller är jag den enda här som är rädd att misslyckas? Det finns ju så otroligt många här som jag respekterar...

Tacksam för svar, kommentarer eller vad du nu har lust att skriva!

//Karl

Tagit bort bild som inte väcker någon respons alls (ingen kommentar alls) har jag också gjort.
Bilderna skall ju bytas ut emellanåt ändå,
kritiksidan skall ju inte vara en permanentutställning.
Men trots allt så är det ju bättre att ha bilder på sin sida och stå för dem än - som du kan se hos många eljest flitiga utrustningsskribenter - inte vilja/våga(??) visa upp en enda bild. Kör hårt Karl!
Us

Jag gör så!

Jag gör så ibland att jag laddar upp en bild jag är lite tveksam om. Om den fortfarande inte fått kommentarer efter ett dygn, då vet jag...

Det säger ofta en del om bilden som sådan, även om jag mycket hellre skulle vilja att personerna som tittat sagt vad dom tyckte.

Ja, jag tar bort bilder ganska snabbt ibland.
Men vissa bilder har jag inte hjärta att ta bort, för jag har fått mycket positiv kritik på dom och tycker själv om dom. Det är bilder som det fortfarande droppar in kommentarer på då och då efter lång tid på fotosidan.

Så gör jag.

/Catarina

Det är alltid tråkigt när man inte får någon kritik på bilder som man själv tycker mycket om.
Nästan alla mina favoritbilder som jag har lagt upp på fotosidan får väldigt lite kommentarer men jag kommer inte att ta bort dem bara för detta.
Fortsätt att ladda upp dina bilder som du tycker är bra och var stolt över dem.

Det beror också på NÄR man lägger upp en bild. Lägger man upp en bild på en lördags/söndagskväll så drunknar den ofta i floden av bilder just då. Jag tog bort en ganska bra bild som jag inte fått kommentarer på (beskar den iofs lite annorlunda) och la upp den igen en annan dag, och då strömmade det in kommentarer. Man ska ha lite tur med timingen.
Lägg in bilden en vardagsmorgon så syns den längre tid bland de senast inlagda bilderna!

Du var själv nöjd med bilden och då tycker jag att du skulle ha svarat den som gav dig dåligt betyg med vad du tycker är bra med bilden.

Sen tycker jag att alla här på fotosidan inte bara ska skriva tex:
Snyggt, den var läcker Betyg 5

eller tvärtom:
Den här tyckte jag inte alls om Betyg 2

Jag tycker att man ska helst alltid förklara sig varför man tycker om bilder eller inte. Och helst ska man då säga det på ett konstruktivt sätt tex:
Den här bilden är snygg, men jag kan tycka att när du har motivet mitt i så blir det ingen spänning i bilden...

Så fram med mer konstruktiv kritik. Det är ju alltid roligt att få betyg 5, men det är mycket roligare om man får reda på varför

/ Marcus

Bildflödet är ofta så himla stort och att inte få någon bild kommenterad har nog hänt oss alla.
Hade en härom veckan som inte fick en enda kommentar på två veckor.

Den var lite rolig, men inte snygg (tyckte jag). Men det är inte alltid så att det betyder betyg 1 utan kan också vara en bra bild som inte säger betraktaren något.
Jag sätter ut mina experimentella bilder eller nya genre, men dom vanliga hästhuvudbilderna får ändå inga kommentarer, så dom visas inte, fast jag vet att dom är bra. Eftersom det inte är nåt nytt för betraktaren.

Men sådant lär man sig efter hand. Folk lär känna personen bakom bliden och vet vad man går för och tycker att "Det är inget att kommentera".

Jag har några stora favoriter här på fotosidan, som ger mig hård kritik och kan såga mina bilder direkt, men andra tycker dom är bra. Man kan alltså få både 1 och 5, på samma bild.

Jag är heller inte sen med att visa att jag tycker olika än andra om det nu är så. En hyllad bild som jag inte tycker ger mig något så kan jag säga det, och tvärtom så klart.

Så våga sätt ut bilder, jobba på. Någon dag kommer din allra första riktigt bra kritik och du ser att det är värt allt besvär. Man lär sig hela tiden, jag har utvecklats enormt tack vare att jag faktiskt vågade.

/Efwa (som fotfarande svettas när hon lägger ut nya bilder)

Karlington skrev:
Gjorde just en grej som jag kanske ångrar litegrann.

Hur var den kritik du fick på bilden formulerad? Upplevde du den som konstruktiv - eller blev du "sågad"...?

Det finns förvisso många mindre lyckade bilder på sidan, men få av dem - om några alls - har samma låga kvalitet som en del "omdömen" man får. Vi medlemmar på fotosidan är en brokig samling. Större delen av oss är seriösa och positiva yrkes- eller hobbyfotografer som gärna hjälper varandra att utvecklas. Men det gäller tyvärr inte alla...

Jag instämmer med det Ulf S. skrev ovan. Låt dig inte nedslås av det som hänt. Kom igen och fortsätt ladda upp dina bilder!

mvh Janne

Bäste "Karlington"! Ett av Mina två FOTO:n som Jag lagt in, hittills, blev "totalkapat" av en/förste "recensent". En 1:a i betyg och "allmän gallspya" över-huvud-taget...
Jag brydde/bryr Mej "noll-å-ingenting"...
Det fick/får ligga kvar, och SE, nu har andra, med STÖRRE omdöme "va'tt inne å komplimangat, rosat&4:at"...
Det är ju "hela tiden" subjektiva bedömningar som "gäller", Själv går Jag ALDRIG in å kapar/sågar...
Jag har inte DET behovet, JAG mår alldeles FÖR bra!!!
Det FINNS, förvisso, så'nt Jag tycker är "skräp" här på Fotosidan, dessa "alster" låter Jag "bero", HELT-Å-HÅLLET...
Du "får tuffa till Dej lite", Karl Nilsson!
Mvh: Stefan S

lion-62 skrev:

Du "får tuffa till Dej lite"

Bäste "lion-62"!

I min mening är det rådet dåligt. Skall inte behövas. Problemet är inte Karls reaktion på kritiken. Det är själva kritiken....

Förresten hur gör man när man "tuffar till sig"? Förställer sig och förnekar den reaktion man har? Döljer det man känner och tänker så att omgivningen inte behöver ta hänsyn till en? Vad ändrar det egentligen? Nada!

mvh Janne

lion-62 skrev:
Bäste "Karlington"! Ett av Mina två FOTO:n som Jag lagt in, hittills, blev "totalkapat" av en/förste "recensent". En 1:a i betyg och "allmän gallspya" över-huvud-taget...
Jag brydde/bryr Mej "noll-å-ingenting"...
Det fick/får ligga kvar, och SE, nu har andra, med STÖRRE omdöme "va'tt inne å komplimangat, rosat&4:at"...

Varför i hela fridens namn lägger man upp en bild under bildkritik om man inte vill ha kritik på den?? Eller vill du bara ha positiv kritik? Och att påstå att de som sågat din bild har dåligt omdöme....tja, vad ska man säga... (Detta är kritik mot ditt inlägg så det ska bli kul att se svaret =)

Konsten att ta kritik verkar vara svår. Vad folk inte förstår är att kritik är det som driver er framåt, inte håller er tillbaka.

Jag gick en fotokurs där läraren var väldigt bra och kunde motivera alla att ta bättre bilder. Men då han inte ville 'knäcka' någon så gav han i princip aldrig dålig kritik till någon utan såg nåt bra i varje bild. För många fungerade detta utmärkt men jag kände att han inte var ärlig mot mig och inte heller drev mig framåt så hårt som han skulle kunnat.

Alla är vi olika och kräver olika mycket bekräftelse på att det vi gör är bra, men är du inte beredd att ta till dig negativ kritik så ska du nog inte efterfråga kritik.

SEN FINNS DET KRITIK SOM INTE BEFOGAD, DVS OSAKLIG OCH OGRUNDAD! Men detta är den personens uppfattning och även om den inte stämmer överens med din så tycker jag att den ändå ska respekteras.

"Rädd för kritik"...(Stefan Fasth)

Bäste M:r "Muster"! Jag har, INGENSTANS, påstått att "de som sågat din bild har dåligt omdöme"...
Citatet kommer ur Ditt inlägg.
Vad Jag dock bestämt vill hävda är att de som ser kvalite'erna i FOTO:t(Foto:n/bilder)i första hand "h-a-r omdöme"!!!
Det f-i-n-n-s människor HÄR som är "lite' v-ä-l elaka" ibland...
Jag(ned)låter ICKE att dessa människor "ta'r Min dag"...
Du skriver ochså som slutkläm: "SEN FINNS DET KRITIK SOM INTE ÄR BEFOGAD, DVS OSAKLIG OCH OGRUNDAD! Men detta är den personens uppfattning och även om den inte stämmer överens med din så tycker jag att den ändå ska respekteras."
Där/här "är Jag med"...
Mvh: Stefan S

Kolla istället hur många som har förstorat "tummen"

Att bilden inte få en kommentar är inte att fästa sig vid. Många tittar bara på "tummarna" utan att förstora.
Det kan man kontrollera genom att se hur många som har tittat på albumet i sin helhet.Om man jämför den siffran med hur många som har förstorat "tummarna", så brukar antalet klickar på själva bilden vara väsentligt färre i antal.
I alla fall hos mig.
Det är ju kul att få en kommentar, men ett stort antal klickar på "tummen" betyder att man har gjort sig besväret att förstora bilden, och det är ju också en positiv respons,.

Det är svårt att ta/ge kritik men jag tycker att det är en del av att utvecklas som fotograf. Oavsett hur bra en bild är så går det alltid att förbättra den i någons ögon. Lägg upp dina bästa bilder men förvänta dig att få förslag på hur de kan förbättras. Lägg upp dina sämsta bilder och förvänta dig samma sak. Det är hela poängen med att lägga upp kritikbilder. Du kanske tycker om dina bilder men det är också viktigt att förstå sin publik. Hur ska du annars kunna visa något för dem så att de förstår dig?

Okonstruktiva sågningar är tråkiga. Ta dem inte personligt men som man säger; ingen rök utan eld.

Lägg upp dåliga bilder om du tycker att kritiken är jobbig. Då har du inte så mycket att förlora men desto mer att vinna.

Ta kritik (bra eller dålig) med en klackspark,sug på dom söta karameller som den ev.innehåller,ta till dig kloka tips och skit i resten..det är ju trots allt en hobby (för dom flesta)

Efwa:Jag har några stora favoriter här på fotosidan, som ger mig hård kritik och kan såga mina bilder direkt.

-Undrar om man finns med i den skocken..hehe..

Cattis:Ja, jag tar bort bilder ganska snabbt ibland

-Ja för snabbt ibland..hm:(

Sonnaren:Men trots allt så är det ju bättre att ha bilder på sin sida och stå för dem än - som du kan se hos många eljest flitiga utrustningsskribenter - inte vilja/våga(??) visa upp en enda bild.

-Veckans bästa :))

mvh/gunte..

gunte skrev:
Efwa:Jag har några stora favoriter här på fotosidan, som ger mig hård kritik och kan såga mina bilder direkt.

-Undrar om man finns med i den skocken..hehe..

mvh/gunte..

Haha, garanterat är du den största av mina favoriter som ger både direkt och ärlig kritik. Men det är också viktigt i ett sådant läge att känna personen (även om det bara är datorvägen) så man vet hur den personen tänker och kan ta så hård kritik.
Dessutom är du inte sen med att ge jäkligt fin feedback när man tar dom bilderna.

Hade man fått den av en "okänd" så hade man kanske gått på knä :)

Jag brukar plocka ner bilder som inte får någon respons. Däremot plockar jag inte ner dom på grund av ett dåligt omdöme eller ett dåligt betyg.

För mig är det så att jag fäster mig oerhört mycket vid dåliga omdömen. De stör mig! De stör mig mycket mer än vad de goda omdömena glädjer mig. Konstigt va?!?

Jag menar då inte att jag stör mig på de personer som kritiserat min bild, utan att jag stör mig på att jag gjort en bild som fick detta dåliga omdöme. Detta även om de flesta omdömena kanske är bra!

Är det bara jag som tänker så? Är jag konstig som reagerar så? Hur tänker ni?

arleklint skrev:
Jag brukar plocka ner bilder som inte får någon respons. Däremot plockar jag inte ner dom på grund av ett dåligt omdöme eller ett dåligt betyg.

För mig är det så att jag fäster mig oerhört mycket vid dåliga omdömen. De stör mig! De stör mig mycket mer än vad de goda omdömena glädjer mig. Konstigt va?!?

Jag menar då inte att jag stör mig på de personer som kritiserat min bild, utan att jag stör mig på att jag gjort en bild som fick detta dåliga omdöme. Detta även om de flesta omdömena kanske är bra!

Är det bara jag som tänker så? Är jag konstig som reagerar så? Hur tänker ni?

Nej, det är nog litet så för mig också, den svenska "Jante-lagen" kanske, att det är lättare att ta emot/ge skäll än beröm.
Själv har jag märkt att det inte alls ger samma "kick" i relation till den is i hjärtat jag kan känna vid positiv/negativ kritik på en bild.
Det är nog något man måste mogna in i kanske.
Jag tror övriga världen, som till exempel USA är betydligt bättre på det.

ANNONS
Götaplatsens Foto