Annons

Räkna på brännvidd

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Det borde finnas massa trådar kring den här frågan men nu hittade jag ingen..

Hur fungerar det med olika brännvidder och hur räknar man på det?

Är det så enkelt att med ett 100mm objektiv måste jag ta fyra bilder för att få samma täckning som en bild tagen med 50mm.

Och på samma sätt så cropar jag bort 50% på en bild tagen med 100mm för att se hur utsnittet hade blivit med 200mm.

Antar att det inte är så lätt men hur räknar man då på detta?

/förvirrad

zuukit skrev:
Är det så enkelt att med ett 100mm objektiv måste jag ta fyra bilder för att få samma täckning som en bild tagen med 50mm.
Ja.
zuukit skrev:
Och på samma sätt så cropar jag bort 50% på en bild tagen med 100mm för att se hur utsnittet hade blivit med 200mm.
Det beror på vad du menar med 50%. Menar du att slutbilden har sidor som är 50% av ursprungssidorna så är det korrekt.

När det blir mer avancerat än dubbleringar och halveringar är f/calc bra. Till mycket annat också.

Ja
D v s om du croppar 50% linjärt (bredd, höjd eller diagonal). Om du croppar 50% av ytan, blir det en motsvarande 1,5 förlängning av brännvidden. Det som blir samma är altså bildvinkeln. Skärpedjup mm skiljer ju fortfrande fast bilden är croppad till samma bildvinkel.

Härligt när saker är logiska och enkla. Ibland så enkla så man inte tror att det kan vara rätt.

Ja, jag var nog otydlig. Tänkte att halva bildbredden blir kvar, alltså croppar jag bort 75% av ytan.

Skönt att det var så enkelt och tack för era snabba svar!!

ANNONS