Annons

Räkna ut brännvidd mellanformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joachim

Aktiv medlem
(Visste inte riktigt var jag skulle placera den här tråden - admin kan flytta).

Jo, det gäller hur man räknar ut brännvidd på mellanformat för att få ett värde motsvarande småfilm.
Jag vet vad 28mm på 35-film innebär, men hur räknar jag om detta från ex. 80mm i 6x6 för att se vad det motsvarar i småbild?
Någon smidig online konverter?

MVH
Jocke
 

hazard

Aktiv medlem
Beror ju på vilket mått du skall rkna efter eftersom sidförhållandet är annorlunda. Men en tumregel är väl att det är ungefär en faktor 2. Normal på mellanformat är ungefär 100mm.

/Andreas
 

Emil-G

Aktiv medlem
För 6x6 ligger normalobjektiven på 80mm så det blir en knapp faktor 2 (1,6) men faktorn varierar lite med brännvidden. Just 28mm motsvaras av ca 50mm (6x6cm).

Om du vill räkna noggrannare med bildvinklar osv kan jag rekommendera f/calc, ett smidigt litet program som också låter dig beräkna skärpedjup och hyperfokalavstånd. Någon online-kalkylator känner jag inte till.
 

Magnus W

Aktiv medlem
Jag citerar mig själv från en annan tråd:

Här är en enkel liten tumregel som stämmer förvånansvärt bra:

Brännviddslista:

12, 18, 28, 50, 85, 135, 200, 300

Om vi säger att detta är brännvidder för fullformat/småbild/24x36mm ellar vad man vill kalla det, så är motsvarande bildutsnitt för APS-C sensorer ett steg högre i listan.
Ett 18mm objektiv ger på APS-c sensorn samma bildutsnitt som ett 28mm på FF, ett 50mm ger utsnitt som ett 85mm osv.
Går man åt andra hållet funkar det för mellanformat; 6x6 och 4,5x6cm.

busenkelt :)

Det stämmer inte på millimetern, men tillräckligt bra för att man skall ha ett hyfast grepp om brännviddsevkivalenserna vid olika format.
Ungefär 85 på mellanformat motsvarar alltså ungefär 50 på småbildsfilm/FF, och ungefär 28 på APS-c sensor.

-- MW
 

Joachim

Aktiv medlem
Emil-G skrev:
För 6x6 ligger normalobjektiven på 80mm så det blir en knapp faktor 2 (1,6) men faktorn varierar lite med brännvidden. Just 28mm motsvaras av ca 50mm (6x6cm).

Om du vill räkna noggrannare med bildvinklar osv kan jag rekommendera f/calc, ett smidigt litet program som också låter dig beräkna skärpedjup och hyperfokalavstånd. Någon online-kalkylator känner jag inte till.

Tack för länken!
och tack för alla svar.
 
ANNONS